Offroad för vinterbruk
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Offroad för vinterbruk
Hej alla,
Funderar på att skaffa en offroadare för vinterbruk och sätta på dubbdäck. Det handlar mest om till-och-från-jobbetbruk. Bil finns ju, men den drar ju mycket, speciellt på vintern. Åker man dessutom bara en person i 99 fall av hundra är bil bara att slänga pengar i sjön, speciellt som bensinen bara blir dyrare och dyrare.
Mina enda krav är att den har en någorlunda låg sittställning, ska kosta runt 3-4000kr och helst ha elstart.
Har kollat lite på Blocket på Honda MTX125 och Yamaha DT125 samt Yamaha XT600E. I de båda första fallen verkar det mest finnas sopor, medan de körbara kostar femsiffrigt. Riktiga järn som XT kostar lite mycket, pengarna ska räcka till dubbdäck fram och bak också...
Visst gjorde Kawasaki också en lätt offroad-mc på 80/90-talet? KLX, KTX eller nåt sånt?
Iaf, tips och funderingar uppskattas!
Funderar på att skaffa en offroadare för vinterbruk och sätta på dubbdäck. Det handlar mest om till-och-från-jobbetbruk. Bil finns ju, men den drar ju mycket, speciellt på vintern. Åker man dessutom bara en person i 99 fall av hundra är bil bara att slänga pengar i sjön, speciellt som bensinen bara blir dyrare och dyrare.
Mina enda krav är att den har en någorlunda låg sittställning, ska kosta runt 3-4000kr och helst ha elstart.
Har kollat lite på Blocket på Honda MTX125 och Yamaha DT125 samt Yamaha XT600E. I de båda första fallen verkar det mest finnas sopor, medan de körbara kostar femsiffrigt. Riktiga järn som XT kostar lite mycket, pengarna ska räcka till dubbdäck fram och bak också...
Visst gjorde Kawasaki också en lätt offroad-mc på 80/90-talet? KLX, KTX eller nåt sånt?
Iaf, tips och funderingar uppskattas!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Offroad för vinterbruk
Har hittat ett lämpligt objekt på Blocket: http://www.blocket.se/vi/17252340.htm?ca=10_s
Är dock lite osäker på det som nämns om att bågen har 17kW istf de lagliga 11. Vad innebär det egentligen?? Har ju A-kort, men...
Vägverkets webb är ju så rörig att man inte hittar nåt intressant där heller...
Tips nån?
Är dock lite osäker på det som nämns om att bågen har 17kW istf de lagliga 11. Vad innebär det egentligen?? Har ju A-kort, men...
Vägverkets webb är ju så rörig att man inte hittar nåt intressant där heller...
Tips nån?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Offroad för vinterbruk
e inte säker men misstänker att den är fel reggad då ju...står det 11 på pappret men e 17... altså skulle något hända så stämmer inte hojen med pappret...var för inte gå på en 600 för samma pris??? har själv haft en xt600 o dubbadäck kan manhitta billigt... menar 1000kr helår helförsäkring om mannu vill ha detadrian_vg skrev:Har hittat ett lämpligt objekt på Blocket: http://www.blocket.se/vi/17252340.htm?ca=10_s
Är dock lite osäker på det som nämns om att bågen har 17kW istf de lagliga 11. Vad innebär det egentligen?? Har ju A-kort, men...
Vägverkets webb är ju så rörig att man inte hittar nåt intressant där heller...
Tips nån?
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
11kw är väl för att köra med lätt mc kort, har man vuxit till sig så får man köra med 25kw. När man kör upp för tung så gäller inte nägon av begränsningarna. 

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
sant men det är ändå inte samma hoj...Tommy Gsson skrev:11kw är väl för att köra med lätt mc kort, har man vuxit till sig så får man köra med 25kw. När man kör upp för tung så gäller inte nägon av begränsningarna.
tex har du en mc som du besiktigar och där står 74kw men gubben där misstänker att du trimmat den o han kollar den har i stället 100kw så tror jag man e tvungen o regga om den som en100kw sen krävs en ombesiktning.. e inte säker men tror det är så
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Vet inte men jag tror DR350S skulle vara ett vettigt alternativ
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Offroad för vinterbruk
Men du vill väl inte komma fram till jobbet och lukta tvåtaktsrök?adrian_vg skrev: Har kollat lite på Blocket på Honda MTX125 och Yamaha DT125 samt Yamaha XT600E. I de båda första fallen verkar det mest finnas sopor, medan de körbara kostar femsiffrigt. Riktiga järn som XT kostar lite mycket, pengarna ska räcka till dubbdäck fram och bak också...

Dessutom kan det bli en del meckande med gammla tvåtaktare... Hade själv en Suzuki TS125R när jag var 16, och den fick jag skruva mycket med

Skulle satsa på en fyrtaktare alla dar i veckan, låter dessutom trevligare

KTM 400 EXC -09
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Om låg bränsleförbrukning är ett krav faller väl tvåtaktare bort per definition? För att inte tala om underhållet...
Personligen skulle jag satsa liiite mer pengar (3-4 tkr räcker väl till en slutkörd moped?) och en större motor. Försök köra om en lastbil i motvind med en 125cc offroad
Nu har jag inte läst hela tråden, men kan inte en DR350S vara ett alternativ?
Personligen skulle jag satsa liiite mer pengar (3-4 tkr räcker väl till en slutkörd moped?) och en större motor. Försök köra om en lastbil i motvind med en 125cc offroad

Nu har jag inte läst hela tråden, men kan inte en DR350S vara ett alternativ?

VFR750F -92, grön
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Kom och kolla du! Med den har jag lärt mig slanga och hur man kör vinter ohämmat.tersan skrev:Säg inte så där! Jag ska upp till Danderyd på måndag... hur var det nu han sa: "jag kan motstå allt utom frestelser"...Henning skrev:Min XL600R är till salu för 10 - 12 nånstans.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ignorera min post om detta. Insåg att det handlade om man är 16 och ska ta körkort. Jag har tungt A, så inga begränsningar gäller för mig. Däremot kan det där med 11kW kontra 17kW vara ett problem, beroende på vad den är reggad med.Tommy Gsson skrev:11kw är väl för att köra med lätt mc kort, har man vuxit till sig så får man köra med 25kw. När man kör upp för tung så gäller inte nägon av begränsningarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Nåt sånt här:Henning skrev:Tre vettiga alternativ:
DR350S
DR350S
DR350S
"Mina enda krav är att den har en någorlunda låg sittställning, ska kosta runt 3-4000kr och helst ha elstart."
Du hoppas min vän...
/H
http://www.blocket.se/vi/18125211.htm?ca=10_s
eller
http://www.blocket.se/vi/17717485.htm?ca=10_s
E-reggad offroad, får man köra sånt på landväg? Jag är alltså inte ute efter en nöjesmaskin att ha i skogen, utan nåt för vanlig väg att pendla med typ.
Har alla offroadare hög sitthöjd? Vad är typisk sitthöjd egentligen på en sån?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du har rätt. Surfade runt lite igår och insåg samma sak själv. Tio papp minst måste det isf bli och antagligen en fyrtaktare också.tersan skrev:Om låg bränsleförbrukning är ett krav faller väl tvåtaktare bort per definition? För att inte tala om underhållet...
Personligen skulle jag satsa liiite mer pengar (3-4 tkr räcker väl till en slutkörd moped?) och en större motor. Försök köra om en lastbil i motvind med en 125cc offroad![]()
Nu har jag inte läst hela tråden, men kan inte en DR350S vara ett alternativ?
Min första tanke var att en lite äldre tvåtaktare som inte är så trimmad är lite mer lättmekad. Baserar det på min Suzuki K50 jag hade som finnig tonåring...


DR350S låter intressant, men är inte det ett renodlat endurojärn? Är mer ute efter nåt gatlagligt att pendla med. Ingen skogskörning alltså.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!