Transport av VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Transport av VFR
Ska åka och hämta en VFR som jag köpt med släpvagn, blev dock lite osäker hur man kan/ska spänna fast den.
Provade med min gamla GSX ikväll, upptäckte ett problem att om jag spänner i styrkronan så ligger spännbandet an mot kåpan, provade då att slå ett varv runt gaffeln mellan skärmen och kåpan.
Kan man skada gaffeln om man spänner på det viset?
Har ni några andra bra tips om hur ni bruka spänna era hojar.
Ställer ni dom på centralstödet eller bara sidostödet?
//S
Provade med min gamla GSX ikväll, upptäckte ett problem att om jag spänner i styrkronan så ligger spännbandet an mot kåpan, provade då att slå ett varv runt gaffeln mellan skärmen och kåpan.
Kan man skada gaffeln om man spänner på det viset?
Har ni några andra bra tips om hur ni bruka spänna era hojar.
Ställer ni dom på centralstödet eller bara sidostödet?
//S
CBR 600rr -07
Håller helt med Henning. När vi lastar hojen för race så spänner vi alltid runt handtagen... en ögla runt respektive handtag, med spännband till de främre öglorna på släpet på resp sida... Inget stöd överhuvudtaget. Vi brukar inte spänna fast bakhjulet alls men å andra sidan så har vi fullt med prylar runt cykeln så den kan inte studsa i sida... Spänn "lagom" (detta underbara ord) hårt, tryck ihop dämparna lite grann, spännbanden ska inte vara som gitarrsträngar... Spänn lika hårt på bägge sidor och spänn lite på var sida åt gången så du inte drar dämparna snett.
Lycka Till!!!
Lycka Till!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
När jag körde upp hojen till Sundsvall för att bygga avgassystem för några år sen så använde jag fyra spännband, två fram och två bak och då rörde sig hojen inte ur fläcken.
Det handlar om att som både Tegfors och Henning säger att spänna ihop fjädringen men inte dra den i botten.
Framhjulet mot framlämmen på släpet, ner på sidorstödet så länge och börja med att dra ner gaffeln åt höger så att hojen reser sig från stödet, sen drar man vänster osv. så man får den att stå så rakt som möjligt.
När man är nöjd med framänden kan man spänna bakhjulet, antingen bara rakt bakåt i fälgen, eller om man vill idiotsäkra hojen som jag gjorde eftersom jag skulle åka en bit på dåliga vägar och vinter så kan man spänna ner bakfjädringen också i antingen bakramen eller passagerarfotpinnsplattorna.
Det handlar om att som både Tegfors och Henning säger att spänna ihop fjädringen men inte dra den i botten.
Framhjulet mot framlämmen på släpet, ner på sidorstödet så länge och börja med att dra ner gaffeln åt höger så att hojen reser sig från stödet, sen drar man vänster osv. så man får den att stå så rakt som möjligt.
När man är nöjd med framänden kan man spänna bakhjulet, antingen bara rakt bakåt i fälgen, eller om man vill idiotsäkra hojen som jag gjorde eftersom jag skulle åka en bit på dåliga vägar och vinter så kan man spänna ner bakfjädringen också i antingen bakramen eller passagerarfotpinnsplattorna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Snacka om seriös touring, jag har bara sett guldvingar och enstaka H-D med släp hittills...Ska åka och hämta en VFR som jag köpt med släpvagn

GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!
Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?
Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Vet vi verkligen att det är syftningsfel? Stefan kanske har letat (länge, antar jag) efter en VFR med vagn, och ÄNTLIGEN hittat en.Tegfors skrev:Hercules skrev:Snacka om seriös touring, jag har bara sett guldvingar och enstaka H-D med släp hittills...Ska åka och hämta en VFR som jag köpt med släpvagn![]()
HAHA!!!
Man måste älska syftningsfel....![]()
![]()

Annars håller jag med Conseal. Bästa sättet att få hem en VFR är att köra den för egen maskin. Så gjorde jag, en höstdag i kyla och regn. Men j-r vad det kändes bra, trots vädret!
VFR750F -92, grön