Slutåkt!!!! (möte med farbror Blå)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

Slutåkt!!!! (möte med farbror Blå)

#1 Inlägg av TG »

Ja det är slutåkt.. Iaf för i år då jag korsade mina vägar med Farbror Blå tidigare i dag..... Satt i bilen (slipper jag frågor om varför jag stannade.... :wink: ) hur som helst finns det inget att skylla på utom att jag inte ens avsiktligt körde för fort utan det "bara blev så..."

Men varför ska polisen stå på en bred fin 70 väg utan avfarter när det finns dagis o skolvägar att bevaka????

Nya tag nästa år, sparar ju iaf en del pengar på försäkringen......

Nu är det bara att vänta på domen om hur länge jag får vara utan kortet....

Ta det lugnt på vägarna så får ni fortsätta köra...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Det är för det första manligare att stanna och stå sitt kast än att fega och smita :fakta
Får man fråga vilken hastighet herrn höll ? .. Enligt herrarna i blått alltså.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

vfr800
Donator 2007

#3 Inlägg av vfr800 »

det är ett jäkla skit det med :( tur i oturen att det är slut på hojåka iallafall snart.

beroende på hur fort det gick är det väl 1-4 månader :(

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#4 Inlägg av TG »

Hastigheten som hölls var "mediokra 120 km/h"... Dock så var det på en 70 sträcka... Och denna sträcka saknar avfarter är jättebred o fin..... :cry:

Och det var inte ens avsiktligt, ibland så kör man ju lite fort avsiktligt... Dock inte denna gång, kom ur cirkulationsplatsen, gasade upp och sen såg jag den neongröna västen... Och för att alla detaljer ska komma fram så var det inte Farbror Blå utan Tant Blå (inte för att det gör någon större skillnad, samma böter ändå...)

I morgon ska min chef skriva ett fint litet brev om hur mycket jag behöver lappen i mitt jobb så får vi se om det hjälper något...
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Kontakt:

#5 Inlägg av joch »

Beklagar. :(
Tur att det var i slutet av säsongen och inte i början i alla fall.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#6 Inlägg av TG »

joch skrev:Beklagar. :(
Tur att det var i slutet av säsongen och inte i början i alla fall.

Alltid nåt positivt i eländet... Tur att man har så kort till jobbet... 27 mil, går ju nästan att cykla... :wink:

Finns tyvärr ingen att skylla på utan det är bara att bita ihop o ta sitt straff
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Vet att 116 på 50väg ger 5månader .. liten måttstock..
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#8 Inlägg av Excalibur105 »

Surt värre, hoppas de kan känna lite medlidande för dig och att du kan få förmildrande omständigheter. Daxs att träna kondisen nu om du ska åka trampcykel till och från jobbet :wink:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ok nu är det gjort, tur att det nästan är slut på säsongen. Men vafan, bara 120 på 70-väg? Det är ju inte ens "Mach 2". Man ska ju lägga ihop skyltarna vet du väl :wink:

Två frågor bara, hur mätte dom? Laser? Skrev du på på plats?

Nu var det iofs väldigt länge sen jag senast blev stoppad, vet inte om det beror på tur, skicklighet eller feghet, men här kommer ändå några tips från en halvprofessionell lagvrängare.
* Skriv aldrig på på plats, det kostar inget extra trots att polisen ofta försöker skrämmas med det, men det beror mer på att det kostar dom mer arbete.
* Om man vet med sig att dom kan ta kortet på plats, då har du glömt kortet/har det i en annan jacka/pluska. Men ett vanligt postleg kan man ju ha :wink:
* Om det däremot är solklart att kortet åker, lämna det eftersom spärrtiden då börjar löpa direkt.
* Om det är laser kan det vara en bra idé att tvärnobba eftersom dom inte är speciellt tillförlitliga. Det har varit allt ifrån hus i 34 km/h och ventilationstrummor i 55 km/h till taxibilar i 400 km/h. Dessutom finns det inga andra bevis än polismannens ord att det gick i 116,5 km/h. I det läget kontrar man med att det gick i 69,3 km/h.
- "Var fick du den siffran ifrån?"
- "Från samma källa som polisens 116,5 km/h" (fantasin).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#10 Inlägg av TG »

Jag skrev på direkt, även om jag funderade på att inte göra det... Dock så såg jag inga undanflykter så... Lika bra att ta tjuren vid hornen och ta sitt straff...
Det var lasermetod så... Jag har en laservarnare i bilen och den började leva fan rent ut sagt, varpå jag stod på bromsen men det var lite sent... Tyvärr så fanns det inga bilar straxt framför som dom sköt på vilket då innebar att jag inte fick någon varning tidigare...
Ang ord mot ord så om jag inte har fattat det helt fel så har Polisen nya lasrar där det finns ett minneschip i dom som lagrar tid o plats samt hastighet...

Har hittat en tabell på www.trafikjuristen.se där det står att jag får spärrat kort i 3 månader... Sen är det bara att hoppas att min chef kan få det kortat... Ett brev håller på och författas för fullt... Jag behöver lixom mitt kort dagligen i tjänsten. Jag håller på med utbildning av Försvarsmakten, Räddningsverket och Polisen....

så vi får se om det hjälper.... Just nu känns det mest surt och onödigt..
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tegfors skrev:Det var lasermetod så... Jag har en laservarnare i bilen och den började leva fan rent ut sagt, varpå jag stod på bromsen men det var lite sent... Tyvärr så fanns det inga bilar straxt framför som dom sköt på vilket då innebar att jag inte fick någon varning tidigare...
Ja men då vet du att varnaren funkar iaf :wink:
Du kanske skulle ha haft en störare istället, men då hade du väl blivit stoppad p.g.a. den istället. Men sitter den bara väl dold så dom inte hittar den så kan man köra "operation oskyldig"
- "Vadå? Vem? JAG??? Nä det kan jag väl aldrig tänka mig, det är ju olagligt" :lol:
Ang ord mot ord så om jag inte har fattat det helt fel så har Polisen nya lasrar där det finns ett minneschip i dom som lagrar tid o plats samt hastighet...
Det kanske är möjligt, men dom ska ändå bevisa att dom har skjutit på dig och inte någon/något annan/annat.
och Polisen....
Den var bra :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

vfr800
Donator 2007

#12 Inlägg av vfr800 »

tror du har rätt att ångra dig angående påskriften,jag tror du kan hävda nåt i stilen att du var chockad och inte visste vad du skrev på eller nåt vet inte vad den korrekta benämningen är på "överklagandet" som man ska skicka in

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#13 Inlägg av Qwerty »

Då kan ju jag känna mej glad. Lyckades med 150 på boge :lol:

Men något sket sig och jag klarade mej.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#14 Inlägg av TG »

Qwerty skrev:Då kan ju jag känna mej glad. Lyckades med 150 på boge :lol:

Men något sket sig och jag klarade mej.
Bara att gratulera :D
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#15 Inlägg av Qwerty »

Hade en bekant som hade "otur" på hojen.

Vi åkte 120-140 på en fin 70väg. Harry stod i en busskur och lekte med pickan. Nåja mc polisen kom och knep kompisen. Eftersom att hans plånbok låg i ryggan jag hade på min rygg så kunde han inte lämna körkort.
Då fanns det två val, antingen erkänna och få 104blås, eller strida och dom skulle då strida på 117 så som lasern sa. I hans fall så lönade det sig att ringa dit mej för att få alla hjälp ifrån en trevlig polis som förklarade allt noga och informationsrikt om hur man ska göra och överklaga. Enligt honom så ska det gå riktigt fort om man ska strula med kort och inte erkänna mm om man ska tjäna på det. Hade något med "rabbatt" att göra. Avdrag för erkännande på plats pga sänkta kostnader (tingsrätt, pappers arbete mm).Ungefär som den gamla rabbatten på trimdelarna på mopeden. 1 del 500, två 1000 när man kommit upp i fyra blev det 2k fem olika delar blev 1500. Så en riktigt trimmad moppe fick 1200-1700kr i böter medans en lätt trimmad fick 2000:- . Nåja minns inte dessa siffror men jag fick med rabbatt 1200:- i böter som 14åring.

Och tyvärr så svarar länsstyrelsen att det ska vara ett sjujäkla bra skäl till att få nedsatt tid utan kort pga jobbet. Dom svarar mest att det skulle du tänkt på tidigare.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar