Inköp av VFR som andrahoj, < 90 eller > 90?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
radiohead
Medlem

Inköp av VFR som andrahoj, < 90 eller > 90?

#1 Inlägg av radiohead »

Jag funderar på att köpa en VFR (1988-1997) som andrahoj till mig och delvis även som förstahoj till tjejen som påbörjat körtkortsprocessen.. Som sagt, har ingen VFR ännu men vill ha .. :)

Mitt spörsmål är igentligen om jag bör gå efter en 90-93 eller om en 88-89 kan vara och föredra.

Det som jag primärt funderar över när det gäller 88-89 är ventiljusteringarna då dessa ligger betydligt tätare än på senare modeller. Jag är ingen mekaniker själv och om man måste justera ventilerna var 600'e mil så verkar det onödigt struligt. Om jag förstår det rätt så har senare modeller 2400 mil mellan ventiljusteringarna?

90-ans fälgar är tydligen något bredare än 88-89. Är man onödigt begränsad av utbudet på däck om man köper en äldre?

Har läst något om att sadeln och komforten vart lite bättre någonstans under tidigt 90-tal (93?), hur är sadel / vindavvisning på 88-92 modellerna?

Försäkringsmässigt, behöver man oroa sig om det är en import? För bilar är det ju lättare om man har en svensksåld ..

Hur ser ni på prissättningen på följande objekt, är priserna rimliga för dessa?

http://www.blocket.se/vi/17360435.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16960600.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17211421.htm?ca=11_s

88'an änns lite dyr i jämförelse då den nästan ligger på samma pris.

Men jag skulle uppskatta lite tankar om för/nackdelar mellan dessa generationer samt lite input till annonserna ovan. Idag kör jag f.ö. en KTM 950 Adventure med grusdäck så jag är ute efter en mer landsvägsanpassad hoj.

Tack på förhand // Niklas :) :) :)

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#2 Inlägg av apex »