Inköp av VFR som andrahoj, < 90 eller > 90?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
radiohead
Medlem

Inköp av VFR som andrahoj, < 90 eller > 90?

#1 Inlägg av radiohead »

Jag funderar på att köpa en VFR (1988-1997) som andrahoj till mig och delvis även som förstahoj till tjejen som påbörjat körtkortsprocessen.. Som sagt, har ingen VFR ännu men vill ha .. :)

Mitt spörsmål är igentligen om jag bör gå efter en 90-93 eller om en 88-89 kan vara och föredra.

Det som jag primärt funderar över när det gäller 88-89 är ventiljusteringarna då dessa ligger betydligt tätare än på senare modeller. Jag är ingen mekaniker själv och om man måste justera ventilerna var 600'e mil så verkar det onödigt struligt. Om jag förstår det rätt så har senare modeller 2400 mil mellan ventiljusteringarna?

90-ans fälgar är tydligen något bredare än 88-89. Är man onödigt begränsad av utbudet på däck om man köper en äldre?

Har läst något om att sadeln och komforten vart lite bättre någonstans under tidigt 90-tal (93?), hur är sadel / vindavvisning på 88-92 modellerna?

Försäkringsmässigt, behöver man oroa sig om det är en import? För bilar är det ju lättare om man har en svensksåld ..

Hur ser ni på prissättningen på följande objekt, är priserna rimliga för dessa?

http://www.blocket.se/vi/17360435.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16960600.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17211421.htm?ca=11_s

88'an änns lite dyr i jämförelse då den nästan ligger på samma pris.

Men jag skulle uppskatta lite tankar om för/nackdelar mellan dessa generationer samt lite input till annonserna ovan. Idag kör jag f.ö. en KTM 950 Adventure med grusdäck så jag är ute efter en mer landsvägsanpassad hoj.

Tack på förhand // Niklas :) :) :)

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#2 Inlägg av apex »

Om 88:an känns dyr just nu så känns den billigare när du ska försäkra den... man tjänar 5000/år. Dvs du har tjänat in hela hojen på 5 år!!! :lol:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

vfr800
Donator 2007

#3 Inlägg av vfr800 »

köp den röda! då är man snabb sen verkar han inte ta så hårt på icke pruta regeln när han sänkt den redan :)

radiohead
Medlem

#4 Inlägg av radiohead »

Inga kommentar hurvida 90-93 modellerna ar såpass mycket battre än de tidigare att de är värda mellanskillnaden?

Dessutom finns ju denna:
http://www.blocket.se/vi/16685573.htm?ca=11_s

Röd 97a (importerad från UK) bara ett par tusen dyrare än de andra ..

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008

#5 Inlägg av JohanL »

Hej.

Däck bättre med en efter 90.

Enkelsving och den modernare utseendet på en 90-97 tycker jag helt klart är att föredra.

Skillnaderna på 90-93 vs 94-97 är inte värst stora.
Lite bättre mellanregister på den senare, till stor del pga förgasarbestyckning.
Några kilo bortbantat på den senare. (avgas, hjul..)
Utseende är en väl beroende på vad man själv tycker.

Min syn på det hela.

En före 90 är ingen dålig hoj. Men den börjar se väl omodern ut i förhållande till alternativen. Försäkring är givetvis ett fördel, men kolla det kan vara nog så fördelaktigt med kvinligt ägande när det gäller försäkring.
Tycker priser som syns i annonser är allt från 10-20k. Så 26 sätter lite högre ribba på pris.

Efter 90.
Årsmodell spelar inge större roll. Men redan med en 90 får man en design som var revolutionernade som ny, och trots sin ålder inte ser tok gammal ut. Jämför hur många andra jämnåriga hojare ser ut...
Är man touringåkare så är objekt med packväskor kanske ett litet plus.
Man kan inte välja fel årsmodell, givetvis finns det bättre och sämre objekt.

radiohead
Medlem

#6 Inlägg av radiohead »

Tack för infon..

Hur är den i stadstrafik? Kommer sannolikt att pendla in och ut ur Stockholm med den så det skulle ju underlätta om den är lättmanövererad och har hygglig vändradie.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#7 Inlägg av Henning »

radiohead skrev:Tack för infon..

Hur är den i stadstrafik? Kommer sannolikt att pendla in och ut ur Stockholm med den så det skulle ju underlätta om den är lättmanövererad och har hygglig vändradie.

Funkar hur bra som helst!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

radiohead
Medlem

#8 Inlägg av radiohead »

Om man kikar runt på blocket så finns det ju flera 90-93'or för runt 26000kr. 94-95'or ligger på strax över 30000. Känns dessa priser rimliga? Om man jämför med begpriserna som finns i Bike's Begagnatguide så känns framförallt 90-93 rätt dyra. Vad är "rätt" pris för en 90'a respektive 94'a?

Visseligen är rätt pris det som kunden är villig att betala men nu närmar ju sig höst/vintersässongen så med den utgångspunkten tycker jag prisläget generellt känns något högt.

Skriv svar