Tur att det gick bra med allt. Punka på hoj är inte så kul.
Förra helgen var det fint väder på lördag så jag tänkte jag åker och hällsar på några bekanta i en sommarstuga.
Åker iväg kolla på soppa mätare och trippmätarenl. Hade kört 10mil innan avresa men ett par mils omväg för att tanka är jag inte sugen på.
Väl frame och en tripp till närmate ort för soppa, då har man stängt macken

Den sista kvarvaren automatstationen.
Har vid det laget lagt ca 22 mil sedan föregående.
Får göra en avstickare ca 4mil för att tanka.
Men efter ca 2mil på en sliten och dålig asfaltväg. (Alla vägar i norrland och framförallt inlandet är bedrövliga.) Så har man helt enklet fräst uppvägen ordentligt inte bara kort med slitlager. Sedan får jag ca 2 mil med mer eller mindre enbart krossgruss och makadam. Å vad härligt...
Har då jag i detta lag sedan en tid kör på reserven, blivit lite fundersam ska den räcka.
Äntligen framme i den lilla hålan men öppen liten allhandel. Pustar ut och tankar hojen, köper något gott åt mig själv. Kommer ut och inser att jag har punktering !!!
Flyttar på eländet för att fundera på vad jag ska göra. Allt studsande sista biten på har givit bakdäcket ett flertal skärmärken. Ett är dock uppenbarligen större 4mm och igenom.
Köper en punkaspary och hoppas på det bästa. Målet i detta läge är att komma till en annat liten ort där jag kan lämna hojen om så krävs. Det går inte bra med denna lagning men får efter lite trixande upp 1.5kg.
Ger mig av men märker att det inte är någon vidare lufttryck givetvis är tempot redan outhärdligt låga 50km/h. Iofs numera på en skaplig och krogig asfaltväg. Som hade varit riktigt fin med hojen i ordning...
Med ett par nerkylningspauser av däck och frusterad förare så ca 4mil senare är jag framme. Varav 2mil på i princip tomt bakdäck.
Funderar på hur jag ska göra. (Det är drygt 14mil kvar hem...)
I ett desperat men galet försök. Vi drar in en stadig plåtskruv, i med lite mer däckpunka medel. Pumpa denna gång verkar det hålla klart bättre. Hålet sitter lite till vänter så normal ska inte den försänkta skruven ta, annat än vid lite nerlägg vänster. Får utan problem i 2.5 kg.
Bestämmer mig för att åka, det blir i vart fall närmare om man ska åka och hämta den senare...
Åkter för att undvika vägarbetet en mindre grusväg. Den var till en början bra i hjulspåren men sedan hade man hyvlat.
Det var ny väldigt lös och mysigt i 5km... (Dags för enduro däck på VFRn ? )
Är åter tillbaka hos de första bekanta jag besökte, nu med en rolig historia... Dagen efter kollar jag läget för att se om det var läge att ringa och blir hämtad. Däcket verkar då fortfarande hålla luft om än lägre ny pumpat. Det blir att åka vidare efter en pumpning. det är fortfarande en mycket dämpat tämpo utan nerlägg. Vad konstigt det är utan nerlägg i kurvorna...
8mil senare är jag tillbaka vid garaget. Sommarens klart omständingaste men långsammaste tur. BLÄ vad dålig tur.
Å vad tråkit att rengöra hojen igen.. Hela bakdelen är indränkt i däcklagnings limet. Som om någon skrutat kontaktlim över hela bakdelen...
Imorgon ska jag monterna nya däcket. Nu blir det snart roligt igen.