Sida 1 av 1

Rapport från HondaHojSkoj

Postat: sön jul 06, 2008 21:18
av Tyrannosaurus
Tänkte först om jag skulle lägga det här i "Var det du-tråden", men kom på att det blir för mycket OT.

Som jag har skrivit tidigare var jag på HondaHojSkoj nu i helgen (när detta skrivs har jag varit hemma i 6 timmar).

Såg en VF1100C + några VFR:er. Någon härifrån som var där? Om ja, vad tyckte du/ni?
Själv körde jag bil :oops: Men samtidigt var några rätt avis på mig idag när vi skulle åka hema i strilregn. Från Marieholm regnade allt emellan dugg till ös upp till Herrbeta, sen vart det uppehåll, torrt och efter Norrköping började man t.o.m. se skymtar av solen.

Men jag hade utrustningen med mig och fick möjlighet att provköra Hondas VFR vilket var en klart trevlig upplevelse. Sitter bättre än på min, men tyckte att man hänger lite väl mycket på armarna.
Jag fick även möjlighet att testa koncepthojen DN-01 som har en växellådan som är ett mellanting mellan en vanlig automat och DAF:s remjohan (man märker inga växlingar). Den har två körprogram "Drive" och "Sport" där det senare i princip innebär att den ligger en växel lägre. Utöver det går det att växla (6 växlat) manuellt med knappar på styret, då märker man både växlingar och har motorbroms. Man behöver inte släppa gasen och när man växlar från automat till manuell under körning hamnar man på den växeln som hojen ligger i, när man gör det motsatta lägger hojen i den växeln som lådan helst vill ha med anledning av varv, hastighet och pådrag.

Jag kan konstatera följande om den hojen:
1. Växellådan kan betecknas som "intressant" och den kan gå att lära sig.
2. Vid varje stopp sitter man och letar efter det obefintliga kopplingshandtaget.
3. Att lägga i "Drive" är inte som på en bil med automat att hojen vill ge sig iväg, utan den står snällt kvar och greppar in när man börjar gasa.
4. När man släpper gasen inför stopp går lådan i "frihjul" under en viss hastighet, ungefär som om man drar in en koppling.
5. Körställningen kan jag däremot aldrig lära mig och kan bara betecknas som Skum, Hemsk eller Läskig (välj själva :shock: :wink: )
6. Man sitter väldigt lågt och med starkt böjda armar vilket blir väldigt jobbigt om man inte väljer att luta sig kraftigt bakåt.
7. Styret är något slags "pull-back" och vrids inte vid lågfart utan flyttas i sidled.
När jag kom tillbaka ska man ner för en ganska brant backe och samtidigt svänga nästan 180 grader runt en grind för att komma in i brukets garage. Där valde jag att "paddla" för att inte riskera att tappa åbäket :shock:

Nästa träff blir Kärringträffen vid Västerdalälven/Kärringforsen (därav namnet) http://vmct.se/karringtraffen.htm

Dit åker jag hoj, men i vanlig ordning får vädret avgöra. Vart tog det fina vädret vägen? Det ska ju bli en bra sommar eftersom juli inleddes med ett högtryck, vilket brukar vara avgörande.

Postat: sön jul 06, 2008 22:30
av joch
Intressant med DN-01. Vore kul att testa!

Här finns en bild på den:

http://www.motorthanhcongsg.com.vn/hinh ... 0DN-01.jpg

Postat: sön jul 06, 2008 22:45
av Excalibur105
Måste säga att det enda som ser bekvämt ut på hojen är sadeln, annars....gå på en linje och håll dig där. Är det en skoter, custom hoj eller något hämtat från StarTrek?

Postat: sön jul 06, 2008 23:33
av Tyrannosaurus
Excalibur105 skrev:Måste säga att det enda som ser bekvämt ut på hojen är sadeln, annars....gå på en linje och håll dig där. Är det en skoter, custom hoj eller något hämtat från StarTrek?
Det är nog en rätt bra beskrivning.
Det mest på den hojen är StarTrek inkl. instrumenteringen som är helt digital. Det enda som är "normalt" är väl motorn som är en V-Twin och vad jag förstår kommer från NT700V Deauville.
Den har föresten enkelsving och kardan också.

Provkör den gärna om möjlighet ges, det ger en skräckblandad och intressant upplevelse :wink: Men som jag sa, växellådan kräver tillvänjning. Men lär man sig den så kan man nog komma iväg väldigt snabbt från rödlysen. Det är bara att gasa.

Det talas om att om värsting-prototypen EVO6 med en vässad GoldWing 1800 motor och 4-ventilstoppar ska ha samma låda. Återstår att se om den kommer och vad det isf blir. Men vem vet, när Honda nu har släppt den skumma skapelsen DN-01 som någon slags produktionsprototyp så kanske dom också släpper EVO6 som både är och ser ut betydligt mer som en motorcykel :?

Postat: tis jul 08, 2008 14:56
av Donner
Jag var på träffen båda dagarna. Jag hade väntat mej betydligt mer folk faktiskt. Men det var kul ändå. Jag vann 1:a pris i Femkamp :lol:
Provkörde Cbr 1000rr och den var ju helt okej faktiskt.
Dom två killarna som körde stunt var häftigt att se, duktiga var dom.

Mvh jocke