Sida 1 av 3
Upp med nosen på VFR
Postat: tis aug 29, 2006 08:57
av Macaper
Finns det något universial svar på om man vill lära sig att wheela med en vfr? Mest nyfiken på hur man gör, för känner inte att det finns kraft nog att få upp den med bara gas.
Fast det kanske är helgerån att wheela med en VFR? Något för simpla sporthojar

Postat: tis aug 29, 2006 09:15
av Henning
Jag körde med min 86:a på tvåan vid 5 - 6000 och "rusade på clutchen" som det hette!
Framhjulet stack till väders...
Jag var alltför rädd för att fullfölja det dock!
/H
Postat: tis aug 29, 2006 09:51
av Qwerty
Min går skitlätt och smidigt upp på ettan, tvåan däremot får man kämpa med.
Axa på ettan, vid 5-6k rpm släppa gasen så hojen niger lite sen ge gas igen. Då kommer hojen fint och odramatiskt upp på slangen. Sen är jag en dålig hjulare så jag kan bara åka ettan ut tills det är färdigt med det roliga.
Jag har lättare att hjula med viffern än vad jag hade med min 160bhp gixxer. Den hjula i tid och otid och skrämmde skiten ur mej och hjulande. Viffern är mjuk och följsam hela vägen upp.
Postat: ons aug 30, 2006 07:43
av börje80
Om du flyttar vikten med kroppen kommer den upp på tvåan med på bara gas på drag.
Lycka till men pass dig så det inte går för högt.
Postat: ons aug 30, 2006 08:36
av Macaper
Postat: ons aug 30, 2006 13:20
av Qwerty
Macaper:
Hur har det gått med wheelandet? Att kika på film på internet har nog inte gjort någon wheelie på gatan, endast skapat inspiration. Så ut med dej och öva öva öva och ladda upp egen film om wheelie proffsets tuffa skola.
Postat: ons aug 30, 2006 14:50
av Macaper
Läste filmen igår natt innan jag ska ut (för första gången) idag och prova om jag har någon wheelie talang
Återkommer med uppdatering och förhoppningsvis någon film framöver
Postat: tor aug 31, 2006 08:22
av Macaper
Dag 1
Var tvungen att jobba rätt länge, så det blev inte så mycket tid över till wheelande. Tillbringade mest av kvällen att hitta ett bra ställe att öva på och att, på två hjul, leka och känna på rätt gas kontroll.
Provade med gas på 1an och visst vill den upp och titta lite på fåglarna, men tyvärr var det mer skådning av änder i vassen än svalor i himlen. Gillar inte att fläka runt på 10-11k rpm heller. Så efter en stund så gav jag upp "roll-on" och började leka med kopplingen istället och med 2an i från början.
Det skulle krävas all min viljeansträngning och mitt positivaste sinne för att säga att jag fick lyft i framhjulet

men skam den som ger sig. Fick mer och mer känsla för taiming och hur mycket gas och hur snabbt att släppa kopplingen så tror att nästa dag jag försöker så kan det bli lite fågelskådning.
Ska ju trots allt lära mig att wheela och att göra det kontrollerat och säkert, så skynda långsamt och lär lite i taget är min paroll gällande det här.
Återkommer med mer uppdateringar för den som är intresserad

Postat: tor aug 31, 2006 08:50
av Qwerty
Macaper skrev:Dag 1
Kul. Men vad har du för viffer? Min reser sig redan vid 5k rpm och jag har då hela hojens register kvar att fågelskåda med.
Postat: tor aug 31, 2006 09:12
av H-son
Ser fram emot uppdateringen... jag har heller inte lyckats så bra med weeeeelandet... Fått upp den på gas på 1an några gånger, men kan inte säga att det kommer som på beställning...
När du hittat tekniken, upplys oss okunniga, eller i alla fall mig...
/K
Macaper skrev:Dag 1
Var tvungen att jobba rätt länge, så det blev inte så mycket tid över till wheelande. Tillbringade mest av kvällen att hitta ett bra ställe att öva på och att, på två hjul, leka och känna på rätt gas kontroll.
Provade med gas på 1an och visst vill den upp och titta lite på fåglarna, men tyvärr var det mer skådning av änder i vassen än svalor i himlen. Gillar inte att fläka runt på 10-11k rpm heller. Så efter en stund så gav jag upp "roll-on" och började leka med kopplingen istället och med 2an i från början.
Det skulle krävas all min viljeansträngning och mitt positivaste sinne för att säga att jag fick lyft i framhjulet

men skam den som ger sig. Fick mer och mer känsla för taiming och hur mycket gas och hur snabbt att släppa kopplingen så tror att nästa dag jag försöker så kan det bli lite fågelskådning.
Ska ju trots allt lära mig att wheela och att göra det kontrollerat och säkert, så skynda långsamt och lär lite i taget är min paroll gällande det här.
Återkommer med mer uppdateringar för den som är intresserad

Postat: tor aug 31, 2006 13:49
av Macaper
Qwerty skrev:Macaper skrev:Dag 1
Kul. Men vad har du för viffer? Min reser sig redan vid 5k rpm och jag har då hela hojens register kvar att fågelskåda med.
2006a, 800 vtec. Drog upp den idag när jag var ute och köpte lunch om misstag

Så har nog bara gasat lite för långsamt, men som sagt, försöker lära mig att göra det på "rätt" sätt och med full kontroll.
Snackade med en kompis idag som har wheelat med en Goldwing

Så känner att jag vill lära mig att plocka upp den med kombination av gas och koppling. Även om det är svårare att lära sig så är det mycket bättre kontroll på det i slutändan och kan användas på flera olika framtida hojmodeller.
Postat: tor aug 31, 2006 21:04
av Qwerty
Macaper skrev:Dag 2
Du ser nu kommer den upp på bara gas mycket tidigare. Lite mer övning jur man sitter och varv mm så kommer den jättelätt.
Jag tycker själv inte om att rappa på kopplingen, sliter på lameller och på kopplingskorgen. Båda är dyra, iof så slits lameller endå.
Postat: fre sep 01, 2006 08:40
av Macaper
Dag 2
Kan inte säga något om vinkel, men var högre än tidigare idag. Tog ett steg tillbaka och började om på 1an, fast den här gången med varsam hantering av koppling och gas i kombination.
Körde på 3.500rpm med stadig gas och foten redo på bakbroms. Kopplade ur mycket lite med bara 2 fingrar på kopplingshantaget för att ha bra grepp om styret, nålen studsade upp till runt 7000rpm och jag släpte snabbt, men en mjuk och följdsam rörelse och nosen stack till väders. Inga ryck, ingen dramatik, rakt upp. Fjädrade till på bakbromsen lite lätt och gav sedan mer gas för att få ner hjulet mjukt. Gissningsvis var jag enhjuling i 15-20m. Nytt personligt rekord.
Lyckades upprepa det här med något som kan likna kontroll några fler gånger, men kände att gaskontrollen och 1an är för precis, i alla fall för mig. Så uppgraderade till start på tvåans växel, men la mig på 4.500rpm efter ett tag (3.500 är för lite). Uppgrepade samma sak som på 1an, men inte samma resning. Visst lyfter sig hjulet, men behöver högre start varv eller snabbare kopplingshantering, men ska smälta framgången jag har gjort hittills och känna att jag skaffar mig "full" kontroll på mina små "nickningar" innan jag försöker få upp den högre och göra längre wheelies.
Tills nästa gång.
Suverän rapportering!!
Postat: fre sep 01, 2006 15:21
av H-son
Nu blir man ju riktigt taggad att åka ut och prova...
/K
Postat: fre sep 01, 2006 18:13
av Alming
Shit, det skulle va kul att kunna!
Synd att man är så feg bara... Svårt att få tag i plast till en 89, och dyrt till dem nyare...
Jag vill lära mig, om så bara för några meter, och några tum upp från backen...