Så, då var tid beställt hos Lelles för intyget om att import-viffern är i standardskick. För er som inte vet det, krävs alltså ett intyg från en Hondaåterförsäljare för att man ska få den billigare märkesförsäkringen hos If.
I vilket fall sa killen på Lelles att de klämmer in mig mellan 09 och 12 på tisdag. Skulle kosta 1500kr.
Min fråga är som följer: Är det någon som vet vad denna inspektionen innebär egentligen?
Jag menar, 1500kr är ganska mastigt om de bara ska kolla på den och se om den är "felaktig" på något sätt. Ännu mastigare om kollen innebär typ att de går ett varv runt hojjen och så är det klart...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
/J - pyntar lite över 5' hel/helår för min 99:a hos Bilsport&MC
För min viffer-1990 gick Ifs Hondaförsäkring (helkasko) på ca 5000kr/år. Skulle vara samma för 97:ans enl damen på If jag talade med i lördags. Fn har jag en temporär "standardförsäkring" som damen ifråga sa att jag "för helvete inte skulle betala" eller nåt i den stilen, förutsatt att jag skaffade fram intyget inom två veckor. Standardförsäkringen kostar runt 21600kr/år, dito helkasko.
Säljaren på Bil och MC i Fellingsbro fick nåt rödblått i ansiktet och en tjock ven i pannan började bulta på honom, när jag talade om att försäkringen var fixad så att jag kunde köra hem "nya" hojjen samma dag och att den kostade enl ovan... Jag var själv tvungen att fråga om när jag hörde priset.
Bilsport och MC:s försäkring kostar med SMC-rabatt 6700kr/år helkasko om jag minns rätt.
Jag bor fö i medelstor svensk stad (Uppsala) och i hyresrätt. Sen är jag väl inte så gammal heller att man är betrodd med ännu billigare försäkring (36år i november).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
tersan skrev:Har ingen talat om för If att alla hojar från Honda är importerade?
De är petiga. De måste vara importerade på just deras speciella sätt. EU-typning är visst bla-blaha i försäkringsbranschen. Sen vet jag inte om det där med helfordonstypning hade slagit igenom 1997, men numera ska såna här löjligheter inte behövas, så vitt jag förstått.
tersan skrev:
Känns som väldigt lättförtjänta pengar för märkeshandlarna och/eller försäkringsbolagen...
Veckans underdrift kanske?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ah, men jag är inte så gammal heller (34), bor relativt nära storstad (Västerås), iofs en smula vid sidan av.
Geggmoppen blev skitbillig när jag ställde på och försäkrade den idag, lite över 1000:- halv/helår med smc- och flerhojsrabatten.
Tack för det Bilsport&MC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag gjorde den kollen med en cb750 för några år sedan. Innebar mycket riktigt bara att de tog ett varv runt hojen, kontrollerade färgkod, sparkade på däcken och tog en åktur på en halvminut. Allt som allt tog det väl ca 5 minuter och så var man 1500:- fattigare.
Jag har IF märkesförsäkring nu, betalade väl drygt 11 kakor förra omgången och går ner till dryga 8 nu i höst p.g.a. att hojen nu hamnar i 4-11 års intervallet. Mitt stora problem när det gäller försäkringar är att jag inte har garage (lååång kö) och det var inte många bolag som ville ha med mig att göra utan nattförvaring i garage senaste offertomgången, t.ex. Bilsport & MC.
Jag hörde mig för vad IFs "vanliga" hojförsäkring skulle innebära för mig för någon vecka sedan, 59.000 hel/hel var svaret, blir nog att fortsätta leta...
Davalito skrev:Jag gjorde den kollen med en cb750 för några år sedan. Innebar mycket riktigt bara att de tog ett varv runt hojen, kontrollerade färgkod, sparkade på däcken och tog en åktur på en halvminut. Allt som allt tog det väl ca 5 minuter och så var man 1500:- fattigare.
Henning tipsade om Hela Hojen på Södermalm i Sthlm. Var där och kom nyss hem. När jag ringde dem sa de att det skulle ta kanske en kvart. När jag kom dit skulle det ta ca en halvtimme. Tio minuter efter att jag satt mig i deras salong och fläkte ut mig för fullt i värmen i deras skinnfåtöljer, sa de att det var klart. 370kr gick kalaset på. Lelle ska få höra...
Jag vill härmed officiellt utlova inte en öl, utan två ölar av valfri sort, till Henning nästa gång vi träffas. Även med halv tank och färd till Sthlm blev det bra mycket mindre än Lelles 1500pix och en förmiddag.
Uppdatering: Och så var det ordnat med If också. Lycka!
Senast redigerad av adrian_vg den mån jun 09, 2008 17:54, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Uppdatering: Och så var det ordnat med If också. Lycka!
Kanon!
All heder åt Henning!
/J
Jepp, Henning rular!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!