Beninpristråden
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Kontakt:
Beninpristråden
Jag tycker inte beninen är "för dyr". Den är billigare nu än den var när jag började köra hoj - räknat på prisindex.
Viist kan jag önska att den vore billigare men att mana till bojkotter tycker jag är att ta i i överkant.
/H
Viist kan jag önska att den vore billigare men att mana till bojkotter tycker jag är att ta i i överkant.
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Beninpristråden
Det stämmer bra. Det är inte bensinen som är för dyr, det är skatten som är för hög. Önskar man kunde bojkotta skatten...Henning skrev:Jag tycker inte beninen är "för dyr". Den är billigare nu än den var när jag började köra hoj - räknat på prisindex.

Men kan börja "bojkotten" genom att skriva på Bensinskatteupproret som börjar närma sig 2 miljoner påskrifter nu.
Sen finns det iofs andra lösningar som att t.ex. köra på vatten (vätgas) som både är billigt, effektivt och absolut rent. Mycket nöje bland dessa länkar som innehåller väldigt mycket intressant och matnyttigt
Hur gick det föresten med din hoj och alla tappade skruvar och muttrar? Du kanske bör kolla så att den verkligen byggd av Bayerische Motoren Werke och inte av Barley Mavidsson Wagen

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Re: Beninpristråden
Hur har du för avsikt att dela på vattnet till syre och väte? Det krävs el för det. Mycket el. Vätgasdrivning är inte och kommer aldrig att bli en potientiellt användbar energikälla vad än BMW mfl vill ge sken av. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt ur ett helhetsperspektiv; vilket företag vill ägna sig åt en affär som aldrig kommer att ge någon vinst?Tyrannosaurus skrev: Sen finns det iofs andra lösningar som att t.ex. köra på vatten (vätgas) som både är billigt, effektivt och absolut rent.
Visst, vätgasdrivning är rent om man ser det lokalt på fordonet, eftersom det enda som kommer ut ur avgasröret är vattenånga, men ser man på hela processen är det en total återvändsgränd. Billigaste elen får man väl från kärnkraftverk och vattenkraft. Kärnkraft kräver uranbrytning och bygga ut fler älvar i Sverige kommer inte att ske... Återstår mer vindkraft eller ställa bilen mfl på hyllan. Eller driva fordonet helt med batterier, vilket verkar troligast och ladda över natten. Gissa hur kul motorcyklarna kommer att bli då... Tänk er skyddsställ med inbyggda solceller för att klämma ut det mesta ur batterierna.

[Spekulation]
Ska man komma nån vart och sluta springa runt i cirklar, måste man nog se över hela tänkandet/filosofin med att bränna saker för att framdriva fordon. På sikt kommer hela världen att få strukturera om sig med mer lokal produktion och bygga på höjden sas, istf som nu i tex USA att man bygger på längden, dvs stora ytor och långt bort (om ni förstår hur jag menar) och vara helt beroende av långväga godstransporter.
[/Spekulation]
Det där spårade ur. Sorry. Ämnet intresserar mig dock ur en strategisk synvinkel, och som sådant är det väldigt intressant. Man kan ju spekulera i om Sverige kommer att bli en ekomonisk supermakt om tjugotalet år (när oljan är "slut" [nå, inte slut, men jävligt dyr]) och kommer att kunna leverera vattenkraftsel i stora mängder eftersom man byggt ut alla älvar i Norrland.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- fbkforever
- Donator 2010
Visst kan det väl vara så, men utan att ha räknat efter så känns det som att det läggs på mer och mer skatter och avgifter på allt som har med ägande av fordon att göra.Postat: fre maj 23, 2008 8:45 pm Rubrik: Beninpristråden
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tycker inte beninen är "för dyr". Den är billigare nu än den var när jag började köra hoj - räknat på prisindex.
/H
Jag tror inte man ska stirra sig blind på just bensinen utan börja titta på den totala kostnaden för att äga en bil eller mc, då tror jag att saken kommer i ett annat läge.
Känns i alla fall som att man får mindre och mindre kvar i plånboken för varje månad när räkningarna är betalda, trots att vissa påstår motsatsen.
Och det är inte bensinen som är dyr, det är skatten som är hög ju

VFR -90, snart som ny......
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
En del av det du säger är intressant men mycket är också sanningar med stora modifikationer. Kolla lite mer i mina länkar (höger spalt) ska du få se. Jag vet att det är väldigt mycket material, men det är minst lika MYCKET intressant.adrian_vg skrev:Hur har du för avsikt att dela på vattnet till syre och väte? Det krävs el för det. Mycket el. Vätgasdrivning är inte och kommer aldrig att bli en potientiellt användbar energikälla vad än BMW mfl vill ge sken av. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt ur ett helhetsperspektiv; vilket företag vill ägna sig åt en affär som aldrig kommer att ge någon vinst?Tyrannosaurus skrev:Sen finns det iofs andra lösningar som att t.ex. köra på vatten (vätgas) som både är billigt, effektivt och absolut rent.
Visst, vätgasdrivning är rent om man ser det lokalt på fordonet, eftersom det enda som kommer ut ur avgasröret är vattenånga, men ser man på hela processen är det en total återvändsgränd. Billigaste elen får man väl från kärnkraftverk och vattenkraft. Kärnkraft kräver uranbrytning och bygga ut fler älvar i Sverige kommer inte att ske... Återstår mer vindkraft eller ställa bilen mfl på hyllan. Eller driva fordonet helt med batterier, vilket verkar troligast och ladda över natten. Gissa hur kul motorcyklarna kommer att bli då... Tänk er skyddsställ med inbyggda solceller för att klämma ut det mesta ur batterierna.
Det ligger några videor där om tillverkning av vätgas där dom använder ett litet batteri och får ut stora mängder gas ur vatten genom elektrolyt.
Så jag tvivlar på att vätgastillverkning drar mer el än att ladda stora batteripack. Utöver det kan man tillverka vätgas direkt via solenergi. Man kan iofs fråga sig varför man ska gå "omvägen" via vätgas istället för att använda elen direkt. Men det handlar mest om lagring och vikt. Man kan lagra extremt stora mängder vätgas i s.k. nanofibertankar. Dessa är inte större än en vanlig bensintank men i en test med en bil lyckades man köra 800 mil:!: på en tank. Och då ska man också komma ihåg att i en sådan tank lagras gasen i atmosfäriskt.
Steget efter är att använda bränsleceller som har omvänd verkningsgrad mot förbränningsmotorer. 70/30% verkningsgrad/värme mot 30/70% på den vanliga motorn.
Sen kan man iofs fråga sig hur kul det är att köra en hoj som säger "njiiiiiiiiiiii" istället för "VROOOOOM!"

Intressant föresten att du nämner kärnkraft och uran. Det ska bli mycket intressant när ITER enligt planen ska startas 2016, och det är inte så långt dit.
Här finns en mycket intressant och lättöverskådlig interaktiv Flashpresentation av anläggningen, funktionen, fakta mm. Kolla den, det är så man blir lyrisk när man läser. Det verkar som om de flesta tekniska problemen är lösta och dom planerar redan för nästa anläggning "DEMO". Därefter blir det produktionsanläggningar och från den dagen är världens energibehov lösta för all framtid och då, om inte förr, lär vi inte behöva bekymra oss om hur mycket el som ev. går åt för att producera vätgas

Men vad jag har förstått kommer redan ITER att användas delvis i produktion för testsyfte.
Förvisso handlar det om X-antal miljarder för att bygga dessa anläggningar, men när dom är igång kommer dom vara intjänade med råge både i pengar och miljö inom några få år.
Jag har precis uppdaterat länksidan jag hänvisade till ovan med lite fler länkar och nya bättre uppdelade rubriker.
Helt rätt, men samtidigt när solen inte skiner och vinden inte blåser så är det bara att bränna saker som återstår. Men då ska man bränna ofarliga saker, vatten t.ex. som återgår till vatten när det är färdigbränt[Spekulation]
Ska man komma nån vart och sluta springa runt i cirklar, måste man nog se över hela tänkandet/filosofin med att bränna saker för att framdriva fordon. På sikt kommer hela världen att få strukturera om sig med mer lokal produktion och bygga på höjden sas, istf som nu i tex USA att man bygger på längden, dvs stora ytor och långt bort (om ni förstår hur jag menar) och vara helt beroende av långväga godstransporter.
[/Spekulation]
Det där spårade ur. Sorry. Ämnet intresserar mig dock ur en strategisk synvinkel, och som sådant är det väldigt intressant. Man kan ju spekulera i om Sverige kommer att bli en ekomonisk supermakt om tjugotalet år (när oljan är "slut" [nå, inte slut, men jävligt dyr]) och kommer att kunna leverera vattenkraftsel i stora mängder eftersom man byggt ut alla älvar i Norrland.

Lokal produktion är förvisso bra och jag är varm förespråkare för detta istället för globaliseringshysterin där det verkar handla om att transportera så mycket som möjligt så långt som möjligt.
Och tänk om något skulle hända med den stora globala produktionsanläggningen? Vad gör vi då? Framgångens koncept handlar om lokalproduktion men gärna med internationellt samarbete. Eller som jag frågade en politiker inför folkomröstningen om EMU: "Kan man få Euron med slippa EMU?" Svaret blev en fågelholk

Förtydligande: Ingen jävla överstatlighet, EU ska ge

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Det går åt el för att framställa vätgas, som man sen bränner. På vägen förlorar man en hel del i verkningsgrad, det är det jag menar. Vätgasdrift kan aldrig löna sig, ekonomiskt eller ur annan synvinkel.Tyrannosaurus skrev: Så jag tvivlar på att vätgastillverkning drar mer el än att ladda stora batteripack. Utöver det kan man tillverka vätgas direkt via solenergi. Man kan iofs fråga sig varför man ska gå "omvägen" via vätgas istället för att använda elen direkt.
Direkt eldrift, vare sig man nu laddar via vägguttag över natten eller nåt annat är antagligen det bästa sättet.
BMW verkar använda sig av en vanlig förbränningsmotor som man kör på vätgas. Jösses... Hur korkat på en skala? En förbränningsmotor har per definition inte speciellt högverkningsgrad oavsett vad man bränner. Nån slags bränslecell som tankas med vätgas och som driver en elmotor är det man ska ha.

Ah, fusion.Intressant föresten att du nämner kärnkraft och uran. Det ska bli mycket intressant när ITER enligt planen ska startas 2016, och det är inte så långt dit.

Japp, precis det jag menar. Det måste till en helt ny inställning och man måste ställa in sig på att transporter över långa sträckor är något man inte kan använda sig av längre. Iaf inte utan att betala för sig. Rejält.Lokal produktion är förvisso bra och jag är varm förespråkare för detta istället för globaliseringshysterin där det verkar handla om att transportera så mycket som möjligt så långt som möjligt.
Intressant nog har kineserna börjat intressera sig för detta och bygger en hel del nytt inom bostäder bla, där höghusen i stort sett ska vara självförsörjande på el och vatten och har i en del fall även små odlingar på taken och vattenreservoarer där man odlar karp (som ju käkar upp sakerna i gråvattnet)... Det är något som vi kommer att få se mer av med tiden. Transporter kommer att få del av detta tänkande också. Får se hur en mc kommer att relatera till detta. Mindre bilar och mer snåla bågar kanske, som drivs av enbart el och/eller bränslecellshybrider och batterier?
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är förvisso sant, men det är både bättre, effektivare, mindre energikrävande och renare än både bensin, diesel, etanol, biogas, gengas, RME osv.adrian_vg skrev:BMW verkar använda sig av en vanlig förbränningsmotor som man kör på vätgas. Jösses... Hur korkat på en skala? En förbränningsmotor har per definition inte speciellt högverkningsgrad oavsett vad man bränner. Nån slags bränslecell som tankas med vätgas och som driver en elmotor är det man ska ha.
Det var då det, nu byggs det och vi kommer att ha svaret om 8 år.Ah, fusion.De senaste femtio åren har man sagt att fusion kommer inom tio år. Så långt har man bara kunnat experimentera i labb, praktisk användbarhet ligger långt fram i tiden. Om det någonsin kommer att funka. 8-/
Om jag har förstått det rätt så var det den sfäriska tokamaken Start som öppnade för det. Ingen hade trott fram tills den kördes igång att det gick att göra på det sättet. När den startades och man dessutom visade att man kunde tillsätta bränsle under gång och få den självförsörjande så chockades hela den nukleära forskarvärlden. Det var också då de STORA forskningsanslagen kom och därmed började ITER byggas.
Forskarna VET nu att det funkar, det ska bara finslipas: Gå igenom Flashen, som jag sa, man blir helt lyrisk! Dom vet ju t.o.m. att och hur dom kan plocka ut energi... Det är KLART! Det FUNKAR! Det är bara bygge, testning och utvärdering som återstår.
Som sagt, ITER ska startas 2016. Det kommer vara en av de största händelserna i mänsklighetens historia fullt i klass med landstigningen på Månen och den kommande landning på Mars. Vi snackar om obegränsat med energi för all framtid - eller iaf så länge det finns vatten på jorden! Superlativen räcker inte till! Tänk dig fusionsdrivna raketer. Vi snackar Star Trek här... På riktigt! Ok det är ett tag dit, men fusionskraften är ett VÄLDIGT stort steg på vägen!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Men förbränningsmotorer för inte utvecklingen vidare... Man bara spinner vidare på en grej som påbörjades av ångmaskinen (om man ska dra det till sin extrema spets). Känns som om det är dags för nåt nytt nu.Tyrannosaurus skrev:Det är förvisso sant, men det är både bättre, effektivare, mindre energikrävande och renare än både bensin, diesel, etanol, biogas, gengas, RME osv.adrian_vg skrev:BMW verkar använda sig av en vanlig förbränningsmotor som man kör på vätgas. Jösses... Hur korkat på en skala? En förbränningsmotor har per definition inte speciellt högverkningsgrad oavsett vad man bränner. Nån slags bränslecell som tankas med vätgas och som driver en elmotor är det man ska ha.
Ser fram emot en egen fusionsreaktor i garderoben hemma, så jag kan dumpa Vattenfall åt sitt öde.Forskarna VET nu att det funkar, det ska bara finslipas: Gå igenom Flashen, som jag sa, man blir helt lyrisk! Dom vet ju t.o.m. att och hur dom kan plocka ut energi... Det är KLART! Det FUNKAR! Det är bara bygge, testning och utvärdering som återstår.

Seriöst, om det är så att maskinen är körklar, så är det förstås bra, själv förhåller jag mig lite vid sidan av i detta. 2016 ligger långt fram i tiden.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Ja våra motorer är ju i grunden fortfarande baserade på samma konstruktion som Nikolaus Otto byggde i mitten av 1800-talet även om den har förfinats lite och fått en massa elektronik.adrian_vg skrev:Men förbränningsmotorer för inte utvecklingen vidare... Man bara spinner vidare på en grej som påbörjades av ångmaskinen (om man ska dra det till sin extrema spets). Känns som om det är dags för nåt nytt nu.
Men i grunden är det samma gamla ineffektiva stenålderskonstruktion med 30% verkningsgrad, resten av soppan försvinner som värme. Snacka om att elda för kråkorna

Då är el betydligt bättre med 90% verkningsgrad och det går bevisligen att få skiten att gå riktigt fort också - betydligt fortare än vilken VFR som helst

Men inte desto mindre har Ottos gamla konstruktion en viss charm trots allt

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Jösses! Går den el?? Yikes!!Tyrannosaurus skrev:Då är el betydligt bättre med 90% verkningsgrad och det går bevisligen att få skiten att gå riktigt fort också - betydligt fortare än vilken VFR som helst
Jo, stor poäng. Och speciellt i en viffer - ljudet.Men inte desto mindre har Ottos gamla konstruktion en viss charm trots alltOch då menar jag, varför inte använda ett effektivare, billigare och renare bränsle?

===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Jo men tyvärr omkom konstruktören i samband med en demonstration (inte menat som "snuff movie", men det är en intressant beskrivning i början)adrian_vg skrev:Jösses! Går den el?? Yikes!!Tyrannosaurus skrev:Då är el betydligt bättre med 90% verkningsgrad och det går bevisligen att få skiten att gå riktigt fort också - betydligt fortare än vilken VFR som helst
Så här kam man också göra för gatbruk (mycket intressant video)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal