Sida 1 av 3
Vari ligger de drömska lockelserna kring en VFR?
Postat: mån maj 12, 2008 18:25
av Henning
Vad är det man har i tanken när man drömmer om en VFR?
Vad var det du föll för på VFR? Fanns det där eller var det just bara en hangup som inte kanske sen fanns i verkligheten eller är VFRen den dröm du trodde?
/Henning!
Postat: mån maj 12, 2008 18:34
av Donner
Såg min hoj på annons och tyckte den såg väldigt modern ut för sin ålder.
I min värld såg den faktiskt sportig ut.
Jag fastnade även för den vita pärlemofärgen.
Åkte och kollade på hojen och det fanns ju en del att fixa på den men det är ju inga problem så jag tog en sväng och sen var jag fast kan man säga. Speciellt ljud i en V4 samt att den hade bra vägegenskaper för sin ålder. Jag slog till och har inte ångrat mej. Har renoverat upp det som varit dåligt och nu börjar jag snegla på en lite nyare VFR....hade jag kunnat skulle jag behållt den jag har + en nyare.
Fast man drömmer ju allt om en RC30
Mvh jocke
Postat: mån maj 12, 2008 18:41
av elias
I mitt fall så letade jag efter en MC som höll ihop bra.
Jag var sjukt mycket inne på att köpa en Suzuki Bandit 1200 först, o sen var jag grymt nära att köpa en Bandit 650.
I sista stund fick jag tips om just VFR via ett TV-forum, av alla ställen.
Kollade runt på alla modeller, ryggade tillbaka för priset på beg... men provkörde en 01:a och en 96:a tillslut. Letade med ljus o lykta efter en 97:a som INTE var röd, hittade en blå den 8:e januari som jag betalade och körde hem samma dag.
Så har det besvarat mina drömmar? Ja, det är en sjukt bra MC. Så bra så man nästan blir fundersam varför den INTE går sönder. Älskar att skicka ut ljudet ut ur min Lazer-slipon på varvtalen runt det röda.
Visst känns den klen ibland, men för det mesta sådär sjukt svenskt lagom. Underbart lagom.
Jag är 26 år och ska ha råd att köra min MC utan att få välja bort allt. Jag vill kunna åka till Gränna och mata dess 25 mil utan att grina för illa. Men jag vill också hänga på kompisarnas sportiga raketer. För jag lovar att de inte sätter sig lika glatt på sadeln dagen efter vi kört till Öland i ett svep.
Men det är klart att en annan skickar otrogna blickar åt annat håll, får man tänka; "Mister du en VFR står det dig tusen åter"?
Postat: mån maj 12, 2008 18:42
av vfr800
första minnet var ju slutet på 80 talet när jag såg en RÖD! tyckte den såg jäkligt snabb och fräsh ut

.
sen när hojjkortet blev fixat kollade jag hur dom såg ut igen och köpte en ny -06 tycker dom är ännu snyggare nu

Re: Vari ligger de drömska lockelserna?
Postat: mån maj 12, 2008 18:47
av adrian_vg
Henning skrev:Vad är det man har i tanken när man drömmer om en VFR?
Vad var det du föll för på VFR? Fanns det där eller var det just bara en hangup som inte kanske sen fanns i verklighetern eller är VFRen den dröm du trodde?
/Henning!
Under mina mest intrycksfulla år i ungdomen (14-15år) kom en båge ut på marknaden som i ett slag fick alla andra att se gammalmodiga ut - VFR750F. Aluminiumram som går rakt från styrhuvud till sving (nästan alla bågar hade svart rörram av vaggtyp på 80-talet, och visst, Suzuki GSXR750 hade också aluminiumram och var råare, men det var ju bara en alu-ram gjorde efter rörramsmall (nötter...), stilren och mycket avancerad teknik i form av kuggdrivna kamaxlar, är egentligen essensen av det jag föll för.
Sen kom verkligheten kraschande tillbaka och man insåg att i konkurrens med studier, körkortskostnader och annat viktigt låg en viffer inte så bra till. Åren gick. Högskolestudierna kom och gick. Frun kom i ens liv och nu några år senare när stabiliteten infunnit sig finns plötsligt både tid och pengar, och det är då man köper en VFR - ungdomsdrömmen!
Lyckligtvis visade det sig, efter runt tjugo års suktande, att viffern faktiskt är precis lika bra som man trodde att den skulle vara. Visst, en del egenheter finns, men dessa går att leva med när allt annat är så bra som det är!
I efterhand har jag insett att en V4 i vifferform är något alldeles grymt sexigt. Det är inte utan man blir smått upphetsad när man glider fram på lite lägre varvtal i stadstrafiken och motorn bara mullrar lite hotfullt och lovar att om man bara vrider till lite på gasrullen kommer man att få se på fan, sen kommer man ut på landsvägen och drar iväg - runt 6000rpm börjar den vråla och ett skratt bubblar upp inom en (typ Yihaaa!! eller banzaiiii!!), och sen runt 8000 börjar den yla och det är då håren i nacken ställer sig upp och man får gåshud på armarna, ryggmärgsreflexerna tar över vid växlingarna och världen bara försvinner i ett blur. Det är nåt primitivt över det hela tycker jag. Möjligen är det det som fick människan att fundera över om man kanske inte skulle prova att rida på hästen istället för att bara ha den till att dra saker.
Med facit i hand är det ljudet man faller för. Andra hojjar mullrar och vrålar, men en är V4 speciell.
Postat: mån maj 12, 2008 18:47
av apex
Jag valde den för att den håller hög kvalitet och anses vara världens bästa motorcykel. Så hur dålig kunde den va? Tuffade runt lite i ett underjordsgarage, sen betalade jag!
En BMW är skönare att skjutsa på och en R1a är snabbare, vassare och rappare i kurvorna. Men Viffern har en skön motor, med klös och är lätt och vägsäker.
Postat: mån maj 12, 2008 18:49
av Rille
Jag fick första gången upp ögonen för VFR när jag fick åka med och sen också provköra min kompis VITA

(Henning) VFR -92 . jag vart förstås helt frälst, (hade inge A-körkort på den tiden) och ville förstås också ha en MC, men men, tiden gick och barn började ploppa fram, (undrar hur de gick till)
Senare i mitt liv så fick min käre bror ett återfall och skulle minsann åka till England och hämta en VFR, och konstigt nog fast farsan och jag fick åka och hämta honom i Danmark så vart jag jävligt sugen på att ha en egen. Men va fan, jag har ju inget mc-kort........

Men hinder är till för att övervinnas, sommaren -05 började jag övningsköra med min svåger samt att jag pluggade teori som en dåre, fixade teorin på andra försöket, (vet att de va kasst, men va fan, de va svårt för en gubbe som mig o plugga

)
Letade som en galning på blocket och hittade en härligt RÖD (Henning) VFR -90 som jag åkte ner till småland och köpte direkt. Kom på i slutet av augusti att jag kanske skulle ta en eller två lektioner för att se hur de nya praktikprovet va, hmm, de vart sex lektioner istället plus uppkörning genom trafikskolan

Fick äntligen mitt A-kort, Nu jävlar skulle de ut o åkas, synd bara att de va höst

men Okt -05 va kanonfin så de blev en del mil innan de va dags att ställa in i garaget
Men har än så länge bara ljuva minnen på min VFR, underbart ljud ur V4:an samt ett skönt drag och väldigt lättkörd, bra första hoj helt klart. Men det lär nog bli en Viffer nästa köp också

Postat: mån maj 12, 2008 18:51
av Conseal
VAFALS! det här är ju inte OFF-topic ett dugg!
Här ska flyttas inlägg!
Men för att hålla mig till ämnet ... en röd -94 det var kärlek vid första ögonkastet.. när jag sedan fick veta vad min rent visuella förälskelse var i verkligheten (alltså när jag listat ut vad det var för märke och modell) så söktes information i mängder
Nu fanns det äntligen en vettig anledning till attt ta kortet .. sagt och gjort, hojkort införskaffades och i väntan på att hitta MIN viffer så använde jag farsans kromsläde för att få åka hoj över huvudtaget.
Åka hoj ja .. det var det jag gjorde .. nu så KÖR jag hoj !
Postat: mån maj 12, 2008 19:00
av Henning
Conseal skrev:VAFALS! det här är ju inte OFF-topic ett dugg!
Här ska flyttas inlägg!
När höll jag mig till ämnet sist?
/H
Postat: mån maj 12, 2008 19:05
av SGM
Jag var och sneglade på en R1:a hos en handlare, provsatte och insåg att det inte skulle bli några längre resor på den.
Bredvid stod den röda pärlan som man först missat - men provsittning, lite research på nätet - och första gången man hörde motorljudet..
/J - med noll hojgrund, kör från höften, har varit bilfreak sedan tidiga år
Postat: mån maj 12, 2008 19:45
av tersan
Dröm och dröm... i mitt fall var det MC i sig som var en gammal dröm som äntligen gick i uppfyllelse. VFR styrdes faktiskt av praktiska skäl, efter att ha gått igenom mitt tidningsarkivs ny- och begtester så framstod en VFR som den perfekta hojen. Så då var det bara att hitta bästa möjliga ex som rymdes inom budgeten.
Fast det är klart, redan på 80-talet läste jag ju om VFR och hur fantastisk den var, så det måste ju ha legat en latent VFR-dröm i bakhuvudet sen dess...

Postat: mån maj 12, 2008 21:28
av mats m
Har kört MC sedan början på 70-talet, med ett ganska långt uppehåll i ägandet under 10-15 års period på 80-90 talet. Var dock en frekvent "provkörare" och spekulant på många MC-firmor.
Det har mest varit mycket packning och många mil i mitt MC liv. Mest i Norge och Norrland. Senast till Nordkap och Lofoten. Lofoten kan jag verkligen rekommendera. Helt underbart, förutsatt rätt väder !! Precis som i Gränna !!
Jag börjar dock komma till åren, nu 52, och önskade mig en mer vass hoj, mer plastkåpor än plastväskor, innan jag blir för gammal. Tittade på ZZR, Blackbird m m. Så var jag på Lelles i Uppsala. Per, säljaren där, gjorde mig intresserad av VFR när jag egentligen tittade på en Blackbird. Han menade att jag skulle ha mer skoj med VFR om jag inte just nu skulle ut på autobahn. Söka och lära fasen inleddes och VFR framstod ganska snart som ett mycket klokt alternativ. Inte minst gällande ägarkostnaden.
Hittade min ögonsten i Karskoga, med rätt (högdraget) blås och med Bagster, röd skulle det vara och bara gamla farbröder som tidigare ägare.
Kan inte annat säga än att Per på Lelles har haft helt rätt. Så mycket kul jag haft och nu har jag t o m börjat köra bana..... så nu drömmer jag (ibland) om en Fireblad !!??!!
Postat: tis maj 13, 2008 00:11
av H2SO4
Efter att en kompis tjatat om att han ägt en VFR en gång i tiden så tog jag mig till Honda Center i gbg o testkörde en 99a, blev helsåld men hade varken pengar till kontantinsats och lust till avbetalning. Senare tog sig en provtur med en CBR1100XX från samma firma men kom snabbt fram till att min rygg inte gillade körställningen direkt nämnvärt alltså gick den bort, provkörde även en VTec från 06 och bara kände ha-begäret växa.
Efter ytterligare en tid så ramla det in ett mess till mig från en arbetskamrat med en länk på min nuvarande röda pärla som stod till salu hos Johans MC. Jaja, tänkte jag. Kastade in stället i bilen och åkte ner, titta kan man ju alltid göra och kanske även en provkörning. Det sistnämnda skulle jag inte gjort, kände samma känsla som jag gjorde när jag testade 99an. Skildnaden denna gången vart att denna cykeln hade rätt pris så de va bara att pruta lite och vips så blev man vfr-ägare i okt 06.
Enda cykeln jag egentligen skulle vilja byta till är en nyare vfr

Postat: tis maj 13, 2008 07:04
av Gilbert
Har varit insnöad på en vit VFR sedan jag läste om den i Bikekatalogen -86.
Var lite inne på den gunghästen med v4 som som Honda släppte ett par år innan. Någon som kan hjälpa mig komma på vad modellen heter?. Nu blev det inte en sådan, och tur var kanske det. Det blev inte heller någon vfr på åttiotalet. Sålde min Gsx750ES när radhuset skulle köpas -90, (någon som känner igen sig?) men längtan till min vita VFR fanns hela tiden kvar.
I höstas inhandlades en vit -86:a, lite smått nött och kantstött, men det enda jag ångrar med det köpet är att det inte gjordes tidigare.
tekniken,utseendet 98-01
Postat: tis maj 13, 2008 07:20
av burnis
Jag gillar tekniken...först V4an..helt underbar motor, går bra över hela registret! Lite udda teknik som enkelsvingen..iallfall bra när man byter hjul, ett avancerat insprut med en j-a massa givare (funkar),kylarna på sidan tycker jag är coolt, kamdrivningen med kugghjul (hur många hojar har de?) som räcern RC30 till och med har..försvann tyvärr med V-tek hojarna sen. Dubbla ljus fram. Kombibromsarna funkar bra...bromsa lite med fotbromsen så bromsar det med båda hjulen. Körställningen är perfekt, kan både ligga lite fram eller sitta o glida, typ hänga matkassen på styret o glida hem.
sen är den snygg juh
