Vari ligger de drömska lockelserna kring en VFR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Gilbert skrev:Har varit insnöad på en vit VFR sedan jag läste om den i Bikekatalogen -86.
Bikekatalogen har en hel del att svara för... 8-)
Var lite inne på den gunghästen med v4 som som Honda släppte ett par år innan. Någon som kan hjälpa mig komma på vad modellen heter?.
Menar du VF750F? Den man kamproblemen?

http://images.google.se/images?q=VF750F ... a=N&tab=wi
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vari ligger de drömska lockelserna kring en VFR?

#17 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Vad är det man har i tanken när man drömmer om en VFR?

Vad var det du föll för på VFR? Fanns det där eller var det just bara en hangup som inte kanske sen fanns i verkligheten eller är VFRen den dröm du trodde?

/Henning!
Varför undrar du förresten? Vill inte frun tillåta ett vifferinköp, och du letar argument för att övertyga henne? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: Vari ligger de drömska lockelserna kring en VFR?

#18 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Varför undrar du förresten? Vill inte frun tillåta ett vifferinköp, och du letar argument för att övertyga henne? ;-)
Jag är intresserad av vad andra ser. Då jag redan har sex eller om det är sju hojar i garaget söker jag inte argument att stilla andras oro över mina hojköp! ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vari ligger de drömska lockelserna kring en VFR?

#19 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:Varför undrar du förresten? Vill inte frun tillåta ett vifferinköp, och du letar argument för att övertyga henne? ;-)
Jag är intresserad av vad andra ser. Då jag redan har sex eller om det är sju hojar i garaget söker jag inte argument att stilla andras oro över mina hojköp! ;)

/H
<flin>

Vad ser du själv i viffern då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Gilbert
Donator 2008
Inlägg: 47
Blev medlem: fre okt 26, 2007 11:32
Ort: Ulricehamn

#20 Inlägg av Gilbert »

Adrian VG skrev;
Menar du VF750F? Den man kamproblemen?
Nä, det var snarare VF750S jag snöade in på....Be mig inte förklara det närmare. Vill helst inte stå tillsvars för mitt (ungdomliga) oförstånd.

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009
Inlägg: 121
Blev medlem: ons aug 09, 2006 21:56
Ort: Halmstad

#21 Inlägg av Anders »

Motortypen testade jag i en supervass ( :roll: ) bil under ett par år. (Saab 96)
Eftersom jag haft hoj med radfyra ett tag var det självklart att hoj med V4 skulle undersökas... ...Bikes begguide hjälpte till också.

...sa jag att jag gillar gammla grejer...? :wink:
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Gilbert skrev:Adrian VG skrev;
Menar du VF750F? Den man kamproblemen?
Nä, det var snarare VF750S jag snöade in på....Be mig inte förklara det närmare. Vill helst inte stå tillsvars för mitt (ungdomliga) oförstånd.
Custommodellen, eller hur? Värre insnöingar kan man ha. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Gilbert
Donator 2008
Inlägg: 47
Blev medlem: fre okt 26, 2007 11:32
Ort: Ulricehamn

#23 Inlägg av Gilbert »

Adrian VG skrev;
Citat:
Menar du VF750F? Den man kamproblemen?

Nä, det var snarare VF750S jag snöade in på....Be mig inte förklara det närmare. Vill helst inte stå tillsvars för mitt (ungdomliga) oförstånd.


Custommodellen, eller hur? Värre insnöingar kan man ha.
Nädu, custommodeller har jag aldrig funderat på, och framför allt inte japanska försök att likna HD. Japaner kan bygga hojar som få andra, men deras försök att kopiera HD imponerar inte på mig.

Användarvisningsbild
GreenGiant
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: ons maj 14, 2008 10:08
Ort: Höganäs

#24 Inlägg av GreenGiant »

Jag har ingen än men har en VF400 -84 som första hoj.
Jag var inne på en sådan plastraket typ GSX-R1000 -01-03 eller något liknade först.
Polarna ligger & kör R1,Gixxar mm men en polare sa åt mig har du inte tittat på en VFR?
Hmm jag hade tittat lite på den VFR 750 så jag tänkte jag kör & tittar på hondacenter.
Kom dit & såg en VFR 800 -08 med slipon.
Jag gick in & pratade lite med säljana & fick med mig nycklen ut till VFR:en.
Jag startade den & fick genast en smile som sträckte sig från öra till öra :D
Jag körde lugnt & bara njöt av hojen tills den blev varm & go, sen drog jag på lite & WOW vilket ljud :shock: :shock: låter helt underbart men sen fick man mer gåshud vid 7000RPM när V-techen kickade in.
Jag satt & skratta för mig själv under hela provkörningen.
Det är rätt stor skillnad mellan min nuvarnade VF 400, dock en V4, mot den VFR 800 typ 24år skillnad i utveckling :D
Jag körde hem till tjejen & fick förhandlat fram att jag skulle kunna få köpa mig en sådan till nästa säsong.
Så nu sitter jag & letar efter alla info om den bågen.
Fick även en polare som har varit sugen på en VFR länge att börja fundera på införskaffa en sådan.
Så till nästa säsong så har jag & en polare varsen om allt går som det ska :D
Då kan ni räkna med oss på lite träffar osv.

//GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#25 Inlägg av apex »

Gilbert skrev: Nädu, custommodeller har jag aldrig funderat på, och framför allt inte japanska försök att likna HD. Japaner kan bygga hojar som få andra, men deras försök att kopiera HD imponerar inte på mig.
WORD
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

Gilbert skrev:Adrian VG skrev;
Menar du VF750F? Den man kamproblemen?
Nä, det var snarare VF750S jag snöade in på....Be mig inte förklara det närmare. Vill helst inte stå tillsvars för mitt (ungdomliga) oförstånd.
Min första V4 var en VF750S. Innan hade jag en CB750K -79 (dubbelkam) och när det var dags att byta stog valet mellan CB900F, VF750S och även Yamaha XJ900. Men även CB1100R fanns med men var för dyr. Valet föll på VF:en eftersom den hade samma effekt som de andra och hade en modernare konstruktion.

Det gjorde i sin tur att jag upptäckte hur befriande skönt det var med kardan :D vilket faktiskt också var en köpargument eftersom jag var lite less på skitiga och skrammlande kedjor.
Det var också ett huvudargument när jag senare köpte VF1100:n då det var den enda något sånär sportiga hojen med kardan som också hade lite effekt som fanns.

Att det bara har börjat gå långsammare med åren därefter är inte hojens fel :wink: även om hojen absolut inte är en racer, trots att den vill vara/försöker att se ut som en :wink: . "When I grow up I wanna be a RCV1200" :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#27 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev: Min första V4 var en VF750S. Innan hade jag en CB750K -79 (dubbelkam) och när det var dags att byta stog valet mellan CB900F, VF750S och även Yamaha XJ900. Men även CB1100R fanns med men var för dyr. Valet föll på VF:en eftersom den hade samma effekt som de andra och hade en modernare konstruktion.

Det gjorde i sin tur att jag upptäckte hur befriande skönt det var med kardan :D vilket faktiskt också var en köpargument eftersom jag var lite less på skitiga och skrammlande kedjor.
Det var också ett huvudargument när jag senare köpte VF1100:n då det var den enda något sånär sportiga hojen med kardan som också hade lite effekt som fanns.

Att det bara har börjat gå långsammare med åren därefter är inte hojens fel :wink: även om hojen absolut inte är en racer, trots att den vill vara/försöker att se ut som en :wink: . "When I grow up I wanna be a RCV1200" :P
Och vart var den drömska lockelsen med en VFR i det hela ? :roll: :wink:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
Tyrannosaurus skrev: Min första V4 var en VF750S. Innan hade jag en CB750K -79 (dubbelkam) och när det var dags att byta stog valet mellan CB900F, VF750S och även Yamaha XJ900. Men även CB1100R fanns med men var för dyr. Valet föll på VF:en eftersom den hade samma effekt som de andra och hade en modernare konstruktion.

Det gjorde i sin tur att jag upptäckte hur befriande skönt det var med kardan :D vilket faktiskt också var en köpargument eftersom jag var lite less på skitiga och skrammlande kedjor.
Det var också ett huvudargument när jag senare köpte VF1100:n då det var den enda något sånär sportiga hojen med kardan som också hade lite effekt som fanns.

Att det bara har börjat gå långsammare med åren därefter är inte hojens fel :wink: även om hojen absolut inte är en racer, trots att den vill vara/försöker att se ut som en :wink: . "When I grow up I wanna be a RCV1200" :P
Och vart var den drömska lockelsen med en VFR i det hela ? :roll: :wink:
VFR1200 med kardan :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Vari ligger de drömska lockelserna kring en VFR?

#29 Inlägg av Seth »

Henning skrev:Vad är det man har i tanken när man drömmer om en VFR?

Vad var det du föll för på VFR? Fanns det där eller var det just bara en hangup som inte kanske sen fanns i verkligheten eller är VFRen den dröm du trodde?

/Henning!
För mig så blev det at man hittade modellen som en slump.
Jag fastnade för utseendet, kåpornas proportioner, det "moderna utseendet, enkelsvingen osv.
sen när jag kollade in mer på modellen i detta fall 750f 90-93 (jag kollade även på de senare generationerna men de kommer inom tid.)
så blev jag bara mer och mer imponerad av bl.a motorn och kvaliteten på hela maskinen. Hoppas att jag får mina förhoppningar uppfyllda när min maskin väl kommer :D med det tvivlar jag inte på

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vari ligger de drömska lockelserna kring en VFR?

#30 Inlägg av adrian_vg »

Mullrar som en gammal Cheva-V8 på låga varv, och byter ljudkaraktär totalt på högre. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar