CBX
Postat: tis apr 15, 2008 08:37
Jag kollade på en en CBX1000 i samband med att fadren och jag skulle skaffa en hoj att övningsköra på. CBX:en var en sån där med halvkåpa men såg så stor ut (sittställningen). Dessutom var just den ganska fransig i kanterna. Men jäklar vad motorn vad maffig!Tyrannosaurus skrev:Det finns även en CBX750F som också hade en motsvarighet i Staterna (nästan) som heter CB700/750 Nighthawk S som var någon hemlig skapelse med kardan i stort sett identisk motor som CBX750F och faktiskt inte ful alls.
http://www.hondanighthawks.net
Dessa hojar 600/650/700/750 Nighthawk och några till har en mycket intressant teknisk lösning med hydrauliska ventillyftare och därmed servicefria. Såna önskar jag det var på VF:en, tänk att slippa riva halva hojen bara för att ställa ventilerna.
Vet inte varför Honda slutade med den tekniken för vad jag vet hade systemet inga brister och klarade 10,000 rpm. På hojsidan har dom det bara kvar idag på Goldwing sexan.
CBX750F är en annan båge jag kollade på innan jag bestämde mig för viffern. De CBX:ar som fanns var väl gamla och slitna. Men den "underhållsfria" motorn är intressant. Den sägs vara skön att köra; så nära nakenhoj man kan komma trots kåpan.
Fanken att kul hojjar är minst 20år gamla och i de flesta fall mogna för skroten alt renovering... De hojjar man träffar på i sina informativa år är tydligen de man stannar med. På gott och ont.
