Sida 1 av 4
Den har vält...
Postat: sön apr 13, 2008 22:16
av Silverbitch
Idag när vi skulle röja lite i garaget så välte min hoj
Min sambo skulle flytta lite på dem och så var stödet inte ordentligt nere så den tippade.
Frontkåpa sprucken, sidokåpa repig, kopplingshandtag av, backspegel repig samt blinkersglas....så det blir till att ringa försäkringsbolaget imorgon.
Vad tror ni det kan gå på att fixa detta??? Självrisken är på 6000:-
Postat: mån apr 14, 2008 07:38
av elias
Kåporna drar upp priset så det blir "värt" att ta självrisken.
Frågan är om bolaget vill reparera o lacka om eller om de bekostar nya?
Postat: mån apr 14, 2008 07:44
av apex
Aj vilken osis.....
Det brukar inte gå sönder så mkt när de ramlar, välkonstruerat!
Kåpor kanske finns på skroten?
Postat: mån apr 14, 2008 16:30
av Davalito
Aj fan!
Kan inte hjälpa till med något, men du har mitt medlidande

Re: Den har vält...
Postat: tis apr 15, 2008 11:58
av adrian_vg
Silverbitch skrev:Idag när vi skulle röja lite i garaget så välte min hoj
Min sambo skulle flytta lite på dem och så var stödet inte ordentligt nere så den tippade.
Frontkåpa sprucken, sidokåpa repig, kopplingshandtag av, backspegel repig samt blinkersglas....så det blir till att ringa försäkringsbolaget imorgon.
Vad tror ni det kan gå på att fixa detta??? Självrisken är på 6000:-
Jag lider med dig!
Postat: tis apr 15, 2008 16:10
av Silverbitch
Pratade med försäkringsbolaget (If) igår, inga problem de skulle höra av sig idag, vilket de gjorde. Vi ska lämna in den på Bike imorgon så förhoppningsvis blir den hel och fin igen snart. Problemet är att nu när det är fint väder hade man ju helst varit ute och övningskört så mycket som möjligt... men jag får väl ge mig till tåls lite. Vill ju helst av allt ha min hoj i fint skick igen.
Postat: tis apr 15, 2008 16:26
av adrian_vg
Silverbitch skrev:Pratade med försäkringsbolaget (If) igår, inga problem de skulle höra av sig idag, vilket de gjorde. Vi ska lämna in den på Bike imorgon så förhoppningsvis blir den hel och fin igen snart. Problemet är att nu när det är fint väder hade man ju helst varit ute och övningskört så mycket som möjligt... men jag får väl ge mig till tåls lite. Vill ju helst av allt ha min hoj i fint skick igen.
Du kanske skulle överväga såna där bobbar (Bobbiner? Glidskydd? Kraschskydd!) på strategiska ställen på din hoj. Tror VFR800 kan ta dem utan att borra hål i kåpan. En tusing på bobbinerna sparar 6000 om det skulle hända igen.
Postat: ons apr 16, 2008 01:48
av Excalibur105
Satan vad surt!!! Känner helt klart medlidande för dig. Måste bara få lägga in en liten notis om hojen som jag drog omkull med på uppkörningen, den var väldigt tacksam på marksyningar

Det var min första landsvägs hoj, Suzuki GSX 750 F -00 tysk import, fick den ganska så billigt från en lokal handlare. Givetvis så välte jag den när jag var inne i Örebro med en kompis och handlade. Allt som blev var ett par skrapmärken på GSXF märket, sen skulle jag tippa på att den var i backen i alla fall 3 ggr till innan uppkörningen, väldigt dåligt stöd måste jag tillägga eller så bör jag ha stödhjul, men jag får ta det som att jag lärt mig sedan dess att trippel kolla allting. Efter att ha vält den sammanlagt 4 ggr och sen dragit omkull den i fart så var det enda som syntes lite skrap märken på GSXF märket på vänster sida (alltid samma sida till och med) och ett lite skrap märke på blinkersglaset fram.
Har för mig att det där märket var nött redan innan jag köpte hojen så det går nog att plussa på minst en gång på det totala. Tog och putsade av den med extremt fint sandpapper innan jag bytte in den och det var knappt man såg det om man inte visste om det. Men sådan tur tror jag knappast att jag får en gång till. Hoppas hojen din blir lika fin efter lagningen som den var innan. Lycka till!!
Postat: ons apr 16, 2008 08:04
av adrian_vg
Excalibur105 skrev:[...] väldigt dåligt stöd måste jag tillägga [...]
Du tycks aldrig ha råkat ut för vingelpottan till sidostöd på 70/80-tals BMW R-modeller. Den är lång, vek i höjdled (har dessutom ett spel på två-tre cm obelastad) och står nästan rätt ut från sidan när man ställd bumsen på den.
Har haft min att välta några gånger av sig själv, förvisso med lite packning, men iaf. Blir sen asfalten lite mjukt under stödet eller man vinklar framhjulet åt "fel" håll, har man 300kg att se fram emot att lyfta. 8-P Tacksamt nog har R-modellerna ett handtag mitt för sadeln på sidan man kan ta ett bra grepp om. Har man sen också bysthållare på bumsen står den upp en bit när den ligger ner - blir lite lättare att få upp den.
Saknar ett bra lyfthandtag på min viffer dock. Hur gör ni när ni lyfter upp er viffer på centralen? Har märkt att om man stampar till tillräckligt hårt och tungt på centralens hävarm kan den nästan hoppa upp av sig själv själv enbart genom att trycka till på centralen, men om man inte gör det, har packning och är allmänt vek och svag(...), finns det nåt specialgrepp eller teknik?
Sidostödet på min viffer ser iaf ut som en grillpinne och vet inte hur mycket man kan lita på den...
Postat: ons apr 16, 2008 09:23
av tersan
adrian_vg skrev:
Saknar ett bra lyfthandtag på min viffer dock. Hur gör ni när ni lyfter upp er viffer på centralen? Har märkt att om man stampar till tillräckligt hårt och tungt på centralens hävarm kan den nästan hoppa upp av sig själv själv enbart genom att trycka till på centralen, men om man inte gör det, har packning och är allmänt vek och svag(...), finns det nåt specialgrepp eller teknik?
Sidostödet på min viffer ser iaf ut som en grillpinne och vet inte hur mycket man kan lita på den...
Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig...

Postat: ons apr 16, 2008 09:27
av Conseal
tersan skrev:adrian_vg skrev:
Saknar ett bra lyfthandtag på min viffer dock. Hur gör ni när ni lyfter upp er viffer på centralen? Har märkt att om man stampar till tillräckligt hårt och tungt på centralens hävarm kan den nästan hoppa upp av sig själv själv enbart genom att trycka till på centralen, men om man inte gör det, har packning och är allmänt vek och svag(...), finns det nåt specialgrepp eller teknik?
Sidostödet på min viffer ser iaf ut som en grillpinne och vet inte hur mycket man kan lita på den...
Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig...

Jag brukar ta tag i passagerarpinnen och lyfta lätt (när jag har cutsen på och inga handtag)
Postat: ons apr 16, 2008 09:44
av adrian_vg
tersan skrev:Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig...

@Tersan: Du menar under sadeln vid låset och låshandtaget för sadeln?
@Conseal: Passagerarfotpinnen?
Postat: ons apr 16, 2008 09:56
av Conseal
adrian_vg skrev:tersan skrev:Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig...

Du menar under sadeln vid låset och låshandtaget för sadeln?
@Conseal: Passagerarfotpinnen?
Japp passagerarfotpinnen .. har inte tänkt på några andra handtag än passagerarhandtagen faktiskt. Vill inte lyfta i kåpan ...
Postat: ons apr 16, 2008 10:07
av tersan
adrian_vg skrev:@Tersan: Du menar under sadeln vid låset och låshandtaget för sadeln?
Japp! Går inte att missa...
Bry dig inte om Conseal, hans VFR är både ny och röd... helt andra lyftanordningar på en sån...

Postat: ons apr 16, 2008 10:12
av Conseal