Den har vält...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

Den har vält...

#1 Inlägg av Silverbitch »

Idag när vi skulle röja lite i garaget så välte min hoj :cry:
Min sambo skulle flytta lite på dem och så var stödet inte ordentligt nere så den tippade.
Frontkåpa sprucken, sidokåpa repig, kopplingshandtag av, backspegel repig samt blinkersglas....så det blir till att ringa försäkringsbolaget imorgon.
Vad tror ni det kan gå på att fixa detta??? Självrisken är på 6000:-
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

Kåporna drar upp priset så det blir "värt" att ta självrisken.
Frågan är om bolaget vill reparera o lacka om eller om de bekostar nya?
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#3 Inlägg av apex »

Aj vilken osis.....

Det brukar inte gå sönder så mkt när de ramlar, välkonstruerat!

Kåpor kanske finns på skroten?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Davalito
Donator 2009
Inlägg: 81
Blev medlem: sön jul 22, 2007 02:50
Ort: Söderort

#4 Inlägg av Davalito »

Aj fan!

Kan inte hjälpa till med något, men du har mitt medlidande :(
VFR -04:a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Den har vält...

#5 Inlägg av adrian_vg »

Silverbitch skrev:Idag när vi skulle röja lite i garaget så välte min hoj :cry:
Min sambo skulle flytta lite på dem och så var stödet inte ordentligt nere så den tippade.
Frontkåpa sprucken, sidokåpa repig, kopplingshandtag av, backspegel repig samt blinkersglas....så det blir till att ringa försäkringsbolaget imorgon.
Vad tror ni det kan gå på att fixa detta??? Självrisken är på 6000:-
Jag lider med dig!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#6 Inlägg av Silverbitch »

Pratade med försäkringsbolaget (If) igår, inga problem de skulle höra av sig idag, vilket de gjorde. Vi ska lämna in den på Bike imorgon så förhoppningsvis blir den hel och fin igen snart. Problemet är att nu när det är fint väder hade man ju helst varit ute och övningskört så mycket som möjligt... men jag får väl ge mig till tåls lite. Vill ju helst av allt ha min hoj i fint skick igen.
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Silverbitch skrev:Pratade med försäkringsbolaget (If) igår, inga problem de skulle höra av sig idag, vilket de gjorde. Vi ska lämna in den på Bike imorgon så förhoppningsvis blir den hel och fin igen snart. Problemet är att nu när det är fint väder hade man ju helst varit ute och övningskört så mycket som möjligt... men jag får väl ge mig till tåls lite. Vill ju helst av allt ha min hoj i fint skick igen.
Du kanske skulle överväga såna där bobbar (Bobbiner? Glidskydd? Kraschskydd!) på strategiska ställen på din hoj. Tror VFR800 kan ta dem utan att borra hål i kåpan. En tusing på bobbinerna sparar 6000 om det skulle hända igen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#8 Inlägg av Excalibur105 »

Satan vad surt!!! Känner helt klart medlidande för dig. Måste bara få lägga in en liten notis om hojen som jag drog omkull med på uppkörningen, den var väldigt tacksam på marksyningar :) Det var min första landsvägs hoj, Suzuki GSX 750 F -00 tysk import, fick den ganska så billigt från en lokal handlare. Givetvis så välte jag den när jag var inne i Örebro med en kompis och handlade. Allt som blev var ett par skrapmärken på GSXF märket, sen skulle jag tippa på att den var i backen i alla fall 3 ggr till innan uppkörningen, väldigt dåligt stöd måste jag tillägga eller så bör jag ha stödhjul, men jag får ta det som att jag lärt mig sedan dess att trippel kolla allting. Efter att ha vält den sammanlagt 4 ggr och sen dragit omkull den i fart så var det enda som syntes lite skrap märken på GSXF märket på vänster sida (alltid samma sida till och med) och ett lite skrap märke på blinkersglaset fram.
Har för mig att det där märket var nött redan innan jag köpte hojen så det går nog att plussa på minst en gång på det totala. Tog och putsade av den med extremt fint sandpapper innan jag bytte in den och det var knappt man såg det om man inte visste om det. Men sådan tur tror jag knappast att jag får en gång till. Hoppas hojen din blir lika fin efter lagningen som den var innan. Lycka till!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Excalibur105 skrev:[...] väldigt dåligt stöd måste jag tillägga [...]
Du tycks aldrig ha råkat ut för vingelpottan till sidostöd på 70/80-tals BMW R-modeller. Den är lång, vek i höjdled (har dessutom ett spel på två-tre cm obelastad) och står nästan rätt ut från sidan när man ställd bumsen på den.

Har haft min att välta några gånger av sig själv, förvisso med lite packning, men iaf. Blir sen asfalten lite mjukt under stödet eller man vinklar framhjulet åt "fel" håll, har man 300kg att se fram emot att lyfta. 8-P Tacksamt nog har R-modellerna ett handtag mitt för sadeln på sidan man kan ta ett bra grepp om. Har man sen också bysthållare på bumsen står den upp en bit när den ligger ner - blir lite lättare att få upp den.

Saknar ett bra lyfthandtag på min viffer dock. Hur gör ni när ni lyfter upp er viffer på centralen? Har märkt att om man stampar till tillräckligt hårt och tungt på centralens hävarm kan den nästan hoppa upp av sig själv själv enbart genom att trycka till på centralen, men om man inte gör det, har packning och är allmänt vek och svag(...), finns det nåt specialgrepp eller teknik?

Sidostödet på min viffer ser iaf ut som en grillpinne och vet inte hur mycket man kan lita på den...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev: Saknar ett bra lyfthandtag på min viffer dock. Hur gör ni när ni lyfter upp er viffer på centralen? Har märkt att om man stampar till tillräckligt hårt och tungt på centralens hävarm kan den nästan hoppa upp av sig själv själv enbart genom att trycka till på centralen, men om man inte gör det, har packning och är allmänt vek och svag(...), finns det nåt specialgrepp eller teknik?

Sidostödet på min viffer ser iaf ut som en grillpinne och vet inte hur mycket man kan lita på den...
Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

tersan skrev:
adrian_vg skrev: Saknar ett bra lyfthandtag på min viffer dock. Hur gör ni när ni lyfter upp er viffer på centralen? Har märkt att om man stampar till tillräckligt hårt och tungt på centralens hävarm kan den nästan hoppa upp av sig själv själv enbart genom att trycka till på centralen, men om man inte gör det, har packning och är allmänt vek och svag(...), finns det nåt specialgrepp eller teknik?

Sidostödet på min viffer ser iaf ut som en grillpinne och vet inte hur mycket man kan lita på den...
Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig... :wink:
Jag brukar ta tag i passagerarpinnen och lyfta lätt (när jag har cutsen på och inga handtag)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig... :wink:
@Tersan: Du menar under sadeln vid låset och låshandtaget för sadeln?

@Conseal: Passagerarfotpinnen?
Senast redigerad av adrian_vg den ons apr 16, 2008 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om ingen plockat bort det så borde din VFR ha ett handtag under sadeln, på vänster sida. Lyft i det med höger hand samtidigt som du trampar till på stödet. Funkar fint för mig... :wink:
Du menar under sadeln vid låset och låshandtaget för sadeln?

@Conseal: Passagerarfotpinnen?
Japp passagerarfotpinnen .. har inte tänkt på några andra handtag än passagerarhandtagen faktiskt. Vill inte lyfta i kåpan ...
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:@Tersan: Du menar under sadeln vid låset och låshandtaget för sadeln?
Japp! Går inte att missa...

Bry dig inte om Conseal, hans VFR är både ny och röd... helt andra lyftanordningar på en sån... :)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#15 Inlägg av Conseal »

:wink:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar