Sida 1 av 1
Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 motormässigt?
Postat: ons apr 02, 2008 11:53
av 19801
Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 vad gäller motorn egentligen? Är ny knutte och kan inte riktigt bedöma vilken jag skall välja? Blir det lägre bränsleförbrukning till exempel?
Postat: ons apr 02, 2008 12:44
av apex
VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med DREV.
VFR800 FI har ju bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs av drev.
VFR800 V-TEC har bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs med kedja. Kamtider växlas mellan 2 steg.
Men vilken är snålast...tekniskt avancemang eller en enkel lösning?? En 800 FI drar ca 0,6 iaf....
Postat: ons apr 02, 2008 12:46
av ahlisboy
apex skrev:VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med kedja.
VFR800 FI har ju bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs av drev.
VFR800 V-TEC har bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs med kedja. Kamtider växlas mellan 2 steg.
Men vilken är snålast...tekniskt avancemang eller en enkel lösning?? En 800 FI drar ca 0,6 iaf....
Vet inte om jag håller med att 750:an har kjedjedrivna kammar.....
Postat: ons apr 02, 2008 14:48
av Conseal
Kan passa på att tipsa om sektionen information om vfr där det står en hel del om vad som skiljer mellan olika årsmodeller bränsleförbrukning finns med på ett par platser men långt ifrån överallt
Postat: ons apr 02, 2008 15:18
av burnis
apex skrev:VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med kedja.
Det var i samband med lanseringen av V-TEC som Honda bytte från rakskurna-drev (ett vinande ljud) till till kedja för att driva kamaxlarna...innan var det drev på alla vfr:er....
Postat: ons apr 02, 2008 16:09
av apex
Haha, ja OK det är kamdrivning via DREV på 750!!
Postat: tor apr 03, 2008 04:20
av Tyrannosaurus
Första generation VFR har också 180 graders förskutna vevtappar. Fr.o.m. generation 2 fick den 360 graders vev i likhet med alla andra VFR och även VF.
Generation 2 VFR motorn är också baserad på RC30 äväen om den inte har lika dyra lösningar.
burnis skrev:Det var i samband med lanseringen av V-TEC som Honda bytte från rakskurna-drev (ett vinande ljud) till till kedja för att driva kamaxlarna...innan var det drev på alla vfr:er....
Jo akta're. Vår admin Conseal trodde det var ett motorras på gång p.g.a. vinandet. Men jag kunde lugna honom med att det med all sannolikhet bara rör sig om att hans hoj kan ha en aning större byggtoleranser vilket kan göra att den viner lite mer.
Ändå har VFR delade fjäderbelastade drev av samma typ som sitter bakom kopplingen för att minska glappet som alltid finns i rakskurna drev och därmed det mekaniska ljudet.
Jag har vid ett tillfälle hört en ombyggd och topplanad RC30 där ägaren ansåg att det var för dyrt att köpa nya drev från HRC med annan diameter och kuggning för att timeningen skulle stämma efter planingen (det är nackdelen med kuggdrivningen) så han köpte vanliga rakskurna drev istället.
Så det är bara att räkna ut hur det lät. Ett litet glapp från vevaxeln till drev 1, som byggs på till drev 2, som byggs på till drev 3, som byggs på till kammarna

Att säga att det lät som ett motorras är en underdrift. Trots ett ganska öppet avgassystem så var rasslet det enda man hörde när han stog på tomgång och det lät tyvärr inte ens snyggt och rytmiskt som en Ducatikoppling.
Bullerkrav kan föresten också vara en bidragande orsak till att V-Tech har fått kedjedrivna kammar förutom den billigare produktionen.
Postat: tor apr 03, 2008 06:45
av Conseal
Tyrannosaurus skrev:
Jo akta're. Vår admin Conseal trodde det var ett motorras på gång p.g.a. vinandet. Men jag kunde lugna honom med att det med all sannolikhet bara rör sig om att hans hoj kan ha en aning större byggtoleranser vilket kan göra att den viner lite mer.
Jo så var det .. när den var nyinförskaffad efter att ha kört med "halv motor" ett tag så var jag inte bredd på volymen .. men det är som musik ...
Postat: tor apr 03, 2008 19:05
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Första generation VFR har också 180 graders förskutna vevtappar. Fr.o.m. generation 2 fick den 360 graders vev i likhet med alla andra VFR och även VF.
Vad gör det egentligen för skillnad, 180g mot 360g? Är något av dessa att föredra exvis?
Tyrannosaurus skrev:
Ändå har VFR delade fjäderbelastade drev av samma typ som sitter bakom kopplingen för att minska glappet som alltid finns i rakskurna drev och därmed det mekaniska ljudet.
Rakskurna drev låter manligt.
