Förslag på ljuddämpare till min 750F -87
Postat: tis aug 08, 2006 15:55
Hallå!
Vad kul att det fanns ett eget svenskt forum för oss VFR-ägare!
Det är så att när jag köpte min VFR750F -87 förra våren så satt något som jag trodde var originaldämpare på den.
Efter att ha tappat(!) ena insatsen på motorvägen så har det ju uppdagats att så ej var fallet.
Dämparna är kapade ca 10cm, och det mesta som fanns i dem sönderslaget, samt kapat.
Jag kunde ju inte åka runt utan dämpare, utan beställde nästan som i panik ett begagnat originalsystem från en skrot.
Med det monterat så låter ju hojen ganska mesigt, och jag undrar;
När jag ändå har det andra ligger så skulle man ju kanske försöka sig på att antingen meka ihop något eget (har noll erfarenhet när det gäller såna här saker, men det funkade ju innan, och att tillverka 2 "nya" insatser som ser likadana ut som resterna av den som sitter kvar är inga problem).
Eller om man ska plocka fram plånboken och köpa sig någon form av slip-on (helst inte eftersom hojen inte blir svinbillig att försäkra förrän nästa år)
Är det bara att införskaffa vilka slip-on som helst, eller ska det vara av speciella fabrikat eller av någon speciell typ?
Jag är inte jättepetig med vilket ljud jag ska ha bara det blir bättre än nu, utan mer intresserad av att det ska vara överkomligt (=genomförbart).
-Eller ska jag vänta tills nästa år då försäkringen förhoppningsvis sjunker ett antal tusenlappar och lägga de pengarna på något bra?
Bör jag ställa om förgasarna på något sätt, eller är det bara att tuta och köra om jag inte gör allt för stora modifieringar?
Jag märkte ingen effektskillnad när jag tryckte dit originalsystemet, men det låter ju så förbaskat mesigt.
Jag har även sett att en del har 4-1 eller 4-2-1 -system på de här årsmodellerna, men jag hittar inte ett skvatt, är de egenhändigt tillverkade eller lyckas de bara gömma sig för mig?
Hoppas att inlägget inte blev så långt att ni somnade, samt att ni kan ge mig svar på mina frågor!
Vad kul att det fanns ett eget svenskt forum för oss VFR-ägare!
Det är så att när jag köpte min VFR750F -87 förra våren så satt något som jag trodde var originaldämpare på den.
Efter att ha tappat(!) ena insatsen på motorvägen så har det ju uppdagats att så ej var fallet.
Dämparna är kapade ca 10cm, och det mesta som fanns i dem sönderslaget, samt kapat.
Jag kunde ju inte åka runt utan dämpare, utan beställde nästan som i panik ett begagnat originalsystem från en skrot.
Med det monterat så låter ju hojen ganska mesigt, och jag undrar;
När jag ändå har det andra ligger så skulle man ju kanske försöka sig på att antingen meka ihop något eget (har noll erfarenhet när det gäller såna här saker, men det funkade ju innan, och att tillverka 2 "nya" insatser som ser likadana ut som resterna av den som sitter kvar är inga problem).
Eller om man ska plocka fram plånboken och köpa sig någon form av slip-on (helst inte eftersom hojen inte blir svinbillig att försäkra förrän nästa år)
Är det bara att införskaffa vilka slip-on som helst, eller ska det vara av speciella fabrikat eller av någon speciell typ?
Jag är inte jättepetig med vilket ljud jag ska ha bara det blir bättre än nu, utan mer intresserad av att det ska vara överkomligt (=genomförbart).
-Eller ska jag vänta tills nästa år då försäkringen förhoppningsvis sjunker ett antal tusenlappar och lägga de pengarna på något bra?
Bör jag ställa om förgasarna på något sätt, eller är det bara att tuta och köra om jag inte gör allt för stora modifieringar?
Jag märkte ingen effektskillnad när jag tryckte dit originalsystemet, men det låter ju så förbaskat mesigt.
Jag har även sett att en del har 4-1 eller 4-2-1 -system på de här årsmodellerna, men jag hittar inte ett skvatt, är de egenhändigt tillverkade eller lyckas de bara gömma sig för mig?
Hoppas att inlägget inte blev så långt att ni somnade, samt att ni kan ge mig svar på mina frågor!