Funderar på att återfalla - försäkring?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Funderar på att återfalla - försäkring?
(Min första post på detta eminenta forum. Har lurkat runt och kikat lite en tid...)
Åkte tidigare i livet VFR, en av de första 86'orna (och ångrar fortfarande att jag sålde den runt 1990).
Funderar lite smått på att eventuellt, kanske, återfalla.
Vilket bolag är det som gäller om man vill försäkra till en rimlig peng nuförtiden? Finns det några rabatter eller klubb-deal man som gammal gubbe kan nyttja måntro...
(Ägaren till min gamla favorithoj kanske finns här på forumet nå'nstans? Har för mig att reg.nr. var MRJ466.)
Åkte tidigare i livet VFR, en av de första 86'orna (och ångrar fortfarande att jag sålde den runt 1990).
Vilket bolag är det som gäller om man vill försäkra till en rimlig peng nuförtiden? Finns det några rabatter eller klubb-deal man som gammal gubbe kan nyttja måntro...
(Ägaren till min gamla favorithoj kanske finns här på forumet nå'nstans? Har för mig att reg.nr. var MRJ466.)
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Re: Funderar på att återfalla - försäkring?
Tyvärr är det en djungel på försäkringsmarknaden numera. Bolagen gör sina egna riskbedömningar, så det bolag som är billigast för en person kan vara dyrast för en annan. Premien styrs av hur gammal du är, var du bor, vad du har för hoj, dina andra försäkringar i samma bolag, din förhandlingsförmåga, tidvattennivån och en massa andra faktorer.Falk skrev: Vilket bolag är det som gäller om man vill försäkra till en rimlig peng nuförtiden?
Så man får fundera igenom vilken typ av försäkring man vill ha och sedan ringa runt och jämföra premier och villkor... Folksam och Bilsport & MC har t ex rabatter till SMC-medlemmar, IF har en särskild Honda-försäkring, och de flesta bolag har rabatter till äldre förare.
Många bolag har prisuppgifter på internet, men om man ringer så får man ofta andra priser (ibland bättre och ibland sämre...).

Jag har Östgöta Brandstodsbolag, mest för att jag har alla försäkringar där vilket ger ett bra pris. Efter lite prutande så fick jag en bra premie under förutsättning att jag ställer av hojen på vintern.
VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Sjäv har jag IF ... den går pga alla förutsättningar jämnt upp med Bilsport & MC för mig prismässigt.
Bilsport & MC har bättre självrisk men det går bara att pröjse hel/halvår. Hos IF pyntar jag varje månad.
Bilsport & MC har bättre självrisk men det går bara att pröjse hel/halvår. Hos IF pyntar jag varje månad.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag hittade en fin försäkring på Trygg Hansa som jag slog till på.. Hade kollat runt på MCBilsport och diverse andra och de ville ha 20000+/helåret men på TH betalar jag ca 1750/mån påställd och ca 80/mån avställd.. Helförsäkringen verkade täcka upp allt det man vill ha som förstagångskörare.. Det ska tilläggas att jag är 22 år och bor i Strömstad och cykeln står på mig... MKt fint mkt fint..
Awesome, har du kollat upp If, jag tycker att din försäkring låter ruskigt dyr trots dina 22 år.
Kolla länken här & läs det finstilta längst ner,(dubbel premie upp till 22 år o.s.v)
Vet du vilken trafikzon du tillhör i Strömstad?
Hur gammal e din Viffer?
http://www.if.se/web/se/private.nsf/nof ... 3177_5.pdf
Kolla länken här & läs det finstilta längst ner,(dubbel premie upp till 22 år o.s.v)
Hur gammal e din Viffer?
When everything is said and done
There is always more said than done.
ingen hoj längre:-(
There is always more said than done.
ingen hoj längre:-(
-
- Medlem
Tom 24 står de väl?Tony 800 skrev:Awesome, har du kollat upp If, jag tycker att din försäkring låter ruskigt dyr trots dina 22 år.
Hur gammal e din Viffer?
Är själv 22, fast ja bor ute på värsta bonnavischan

Kollade med dom å ja skulle få lägga 10080 helåret för en Viffer av 98 års modell, enligt säljaren skulle premien va densamma för en 00

Men den försäkringen kunde jag å andra sidan inte ställa av under några månader, vilken man verkar kunna med Trygghansa.
Trygghansa var ca 1000 lappen dyrare än If på en 98:a, så frågan är ju dels om ja vill ha hel eller om ja vill ställa av den.
Ska kanske skaffa en med först

Tony 800 skrev:Awesome, har du kollat upp If, jag tycker att din försäkring låter ruskigt dyr trots dina 22 år.
Hur gammal e din Viffer?
Jo jag kikade lite på IF och kom fram till att det skulle bli dyrare, räknade på det en fin eftermiddag och det verkade ok. Jag tror det är TZ 4 så det borde hamna på 6000 x 2 (pga ålder) och då kan jag ju inte ställa av den heller. Men men, man kan ju alltid kolla på det nästa år

Säger som en kille på jobbet; Jeg har penger nok!
HAHA
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
If:s Hondaförsäkring kostar mig 5170kr/år. Detta är en helförsäkring. Jag bor i Uppsala, är 36år och parkerar i delat låst garage. Har aldrig krockat och har runt tio skadefria år. BJX287 är en dyr pålle...Falk skrev:(Min första post på detta eminenta forum. Har lurkat runt och kikat lite en tid...)

Updatering: Kollade just på Bilsport och MC-försäkringen. Kostar 7455kr/år. Samma omfattning som på If.

Halvförsäkringen på BioMC kostar 4792kr/år.
Uppdatering 2: Om två år kommer helförsäkring Classica på BioMC att kosta mig ca 1644kr/år. Skillnad va'?

Senast redigerad av adrian_vg den tis mar 18, 2008 14:43, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Halvförsäkring på min dotters halvgamla Derbi GP1 EU-moppe är dyrare.adrian_vg skrev:If:s Hondaförsäkring kostar mig 5170kr/år. Detta är en helförsäkring. Jag bor i Uppsala, är 36år och parkerar i delat låst garage. Har aldrig krockat och har runt tio skadefria år. BJX287 är en dyr pålle...

Jag ska luska runt lite. Tänkte ringa Bilsport o MC och kolla...
Fast det är ju inte säkert att det blir nå'n hoj... Men man kan ju alltid drömma i alla fall...

mvh / Lasse Falk
Inte längre nå'n vit RC36 -90'a. 20-årig klassiker.

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Ehh?? Varför??? Inte ens tonåringar kan väl krocka och skada fordonet så mycket?Falk skrev:Halvförsäkring på min dotters halvgamla Derbi GP1 EU-moppe är dyrare.adrian_vg skrev:If:s Hondaförsäkring kostar mig 5170kr/år. Detta är en helförsäkring. Jag bor i Uppsala, är 36år och parkerar i delat låst garage. Har aldrig krockat och har runt tio skadefria år. BJX287 är en dyr pålle...![]()
Handlaren ernjöd mig Bilsport och MC-försäkringen i lördags. Kostade 5460kr/år med samma förutsättningar som If:s. Pest eller kolera. Ditt val.Falk skrev: Jag ska luska runt lite. Tänkte ringa Bilsport o MC och kolla...
Fast det är ju inte säkert att det blir nå'n hoj... Men man kan ju alltid drömma i alla fall...

Anledningen till att If:s försäkring är lite billigare för mig just är antagligen för att bilen är försäkrad hos If (Volvia) och att bumsen (BMW) har en garageförsäkring där också. Tre försäkringar ger 15% rabatt. Kostnaden är annars snarlik.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===
Nu spårar min första tråd här på forumet ur lite... flå't...
Jag ska kolla VFR-premie hos If oxå, har rubbet av övriga försäkringar där.
Försäkringen på min entusiastbil hos Bilsport och MC är iofs löjligt billig (i jämförelse med vanliga bilförsäkringar).
Vi får se hur det blir, om det blir...

Det är ju bara trafik och stöld. Vad vagnskada kostar törs jag inte tänka på. Det är f.ö. billigare att regga moppen på mig och betala en extra avgift för att minderåriga ska få köra lagligt försäkrat än att regga och försäkra på någon av ungarna.adrian_vg skrev:Ehh?? Varför??? Inte ens tonåringar kan väl krocka och skada fordonet så mycket?
Jag ska kolla VFR-premie hos If oxå, har rubbet av övriga försäkringar där.
Försäkringen på min entusiastbil hos Bilsport och MC är iofs löjligt billig (i jämförelse med vanliga bilförsäkringar).
Vi får se hur det blir, om det blir...

mvh / Lasse Falk