Sida 1 av 3
Är ni medlemmar i SMC
Postat: tor jan 03, 2008 20:38
av Magnus E
God fortsättning alla !
Tänkte kasta ut en fråga om SMC. är ni medlemmar? är det någon fördel att vara det? funderar på att gå med,men behöver lite argument för och emot.
Tack o hej
Magnus

Postat: tor jan 03, 2008 21:11
av Conseal
Personligen är jag inte medlem (än) men det beror mest på minnet och latmasken ...
Finns väl inga nackdelar med att inte vara med men man får en klase rabatter på diverse fik och butiker + att man stödjer/stärker mc-kollektivets röst i mc-relaterade frågor.
Postat: tor jan 03, 2008 21:27
av Tyrannosaurus
Tja, vad ska man säga. Jag har varit medlem sedan jag började köra hoj på 70-talet.
Fördelarna som jag ser det är tidningen MC-Folket, träffkalendern, diverse rabatter och förmåner på olika varor och tjänster.
Jag ser väl inga nackdelar, det kostar 350 kr/år men dels är det inte mycket pengar och dels får man en hel del för det.
Man stödjer även indirekt SMC:s arbete mot diverse politiker. Jag kanske inte ställer upp på allt de säger men det är trots allt en rikstäckande intresseorganisation för hojåkare. Tror t.o.m. att det är Europas största.
Sen har dom ju direktdemokrati, så om man vill påverkar är det bara att åka på ett årsmöte. Själv "åkte jag på" att ingå i valberedningen i SMC-Stockholm för 2008-2009 så om någon känner för att vara med i nästa Stockholmsstyrelsen så är det bara att skrika till

Styrelsen för 2008 blev lite enögd med enbart "fiskebåts"åkare, så det skulle nog passa med lite sportåkare nästa gång.
Postat: fre jan 04, 2008 09:07
av apex
Fiskebåtsåkare.....
Jag är med i en fiskebåtsåkarklubb, det räcker.

Postat: fre jan 04, 2008 12:03
av Tyrannosaurus
apex skrev:Jag är med i en fiskebåtsåkarklubb, det räcker.

Nja SMC är en intresseorganisation (jag brukar jämföra lite med M) och ska inte blandas ihop med en klubb.
Dessutom har det blivit betydligt mer raceinspirerat med CSBS och bankörning med instruktörer.
Det var skillnad när jag gick med, då körde nästan hela SMC:s ledning gamla BMW bumsar som då var något helt annat än dagens lätta, vassa och raceiga BMW. En sån person som Jesper "Galne Dansken" Christiansen hade knappast platsat i den tidens SMC.
En slogan som användes på McD på Sveavägen och även trycktes upp som klistermärke var:
Raka rör tills vi dör!
SMC vá é dé?
Det är f.ö. ett riktigt bra reportage om Sveavägsåkarna i senaste MC-Folket 1-08 sid. 74-78.
Jag tillhörde det gänget och raceade på "Boge" även om jag inte ingick i innersta kretsen, åså var jag ju SMC-medlem...

och gillade att åka på mc-träffar (redan då

)
Postat: fre jan 04, 2008 12:33
av tedman
Är med i SMC, mest för att rabatten på MC försäkringen täckte medlemskapet och lite til
För övrigt instämmer jag i Tyrannosaurus kommentarer om SMC.
Postat: fre jan 04, 2008 13:47
av VFunRider
Om du läser på
www.svmc.se vad du får för 350 pesetas så förstå du varför jag är också med

Postat: sön jan 06, 2008 01:56
av elias
Jag tänkte gå med i SMC den dagen de slutar samarbeta med NTF.
Postat: sön jan 06, 2008 07:20
av Tyrannosaurus
elias skrev:Jag tänkte gå med i SMC den dagen de slutar samarbeta med NTF.
Hörde något om att NTF har fått en ny generalsekreterare som är hojåkare istället för den sura kärringen som satt där tidigare.
Det var något om det i någon tråd på SMC forumet.
Postat: mån jan 07, 2008 06:08
av Sälle
Självklart att man är medlem.
Idag när vi attackeras från alla håll och domstolarna skyller allt på motorcyklisterna så krävs en stor och stark organisation som SMC.
Rabatterna är helt ok, man får bland annat rabatt hos Bilsport&MC sen får man kalendern en gång om året med ALLA träffar och rallyn under året men MC-folket, SMC's tidning är ändå bäst.
Om SMC lämnar NTF, hur ska vi då kunna påverka dom?
Så gå med i SMC om du inte redan är det så kanske vi slipper REG.skylt fram på MC'n
Postat: mån jan 07, 2008 09:54
av elias
Varför har inte SMC lyckats att påverka so far?
En talesorganisation för mc-folket ska inte behöva ingå i en lobbygrupp som drivs av staten.
Postat: mån jan 07, 2008 21:46
av tjvfr800
Javisst är man medlem ! , rabatter lite här och där och en halvhyfsad tidning.
Dessutom så driver dom väl frågan mot registreringskylt fram, eller kommer jag ihåg fel ?
Postat: tis jan 08, 2008 05:09
av Sälle
elias skrev:Varför har inte SMC lyckats att påverka so far?
En talesorganisation för mc-folket ska inte behöva ingå i en lobbygrupp som drivs av staten.
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.
1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.
Lite har dom väl utfört än så länge...
NTF Drivs inte av staten, det är en paraplyorganisation som drivs av medlemsorganisationer.
Postat: tis jan 08, 2008 09:17
av elias
Nej OK, att de drivs av staten var att ta i kanske. Men de lyfter mycket stora bidrad. Har skrivits en del stora trådar om NTF+ SMC på både bike.se och SH. Matnyttig info!
Postat: tis jan 08, 2008 21:37
av Tyrannosaurus
elias skrev:Men de lyfter mycket stora bidrad. Har skrivits en del stora trådar om NTF+ SMC på både bike.se och SH. Matnyttig info!
Ja NTF är och har varit ett rött skynke för hojåkare p.g.a. all mc-fientliga idiotförslag som har kommit därifrån.
Personligen är jag kluven om det är rätt eller fel att SMC ska vara med i NTF. Dels ger det legitimitet åt NTF, men samtidigt kan SMC sitta med i vara "Tjalle Tvärvigg".
Nu lät ju som sagt NTF ha en mc-vänligare VD (det stog om det både på SMC:s hemsida och på forumet) så det kanske kan vara positivt. Men kommer det fler idiotförslag så lär frågan om att lämna komma upp igen på nästa SMC-årsmöte lika säkert som amen i kyrkan.
Lyfter stora bidrag gör föresten SMC också.