Sida 1 av 2
Vilket varvtal vid vilken hastighet?!
Postat: tor sep 13, 2007 18:49
av Hedlund
Har läst en del här på forumet om era varvtal vid olika hastigheter, och reagerat på att vissa ligger på ca 5000 varv på 50-väg osv.
Tänkte göraen enkel mall som ni kan fylla i om ni verkligen
vet vilket varvtal ni har vid en viss hastighet och vilken växel ni då ligger på.
Har inte mina egna värden i huvudet, men de kommer!
50km/h
Varv:
Växel:
70km/h
Varv:
Växel:
Bara att kopiera o fylla i!

Postat: tor sep 13, 2007 19:54
av Conseal
Ska kolla noga imorgon .. ska försöka hålla 50 en bit också ..

Postat: tor sep 13, 2007 20:32
av interceptor
ehhhh
164 km/H
i sexan när vtec slår om till 4 ventiler vid 7000 varv!
Postat: tor sep 13, 2007 21:11
av Donner
Kollade jag rätt häromdan så 180 = 8000varv på sexan.
Mvh jocke
Postat: fre sep 14, 2007 07:08
av Conseal
50km/h
Växel: 2:an
Varv: ~4100
70km/h
Växel: 2:an
Varv: 6000
90km/h
Växel: 3:an
Varv: 6000
110km/h
Växel: 4:an
Varv: 6000
Rent hypotetiska siffror nu
130km/h
Växel: 4:an
Varv: 7000
Som standard ... ska det fisas längre sträckor så blir det lägre varv på efterföljande växel.
Postat: fre sep 14, 2007 12:18
av tjvfr800
Touring på motorväg 110kmh (GPS) 4900rpm på 6'an, behöver jag köra om så går jag ner till 4'an.
Helt orginal så måste man ligga på vissa varv i olika hastigheter för att motorn skall gå riktigt bra, efter flapper och pair så tänker man mycket mindre på det, jag ligger generellt på lägre varvtal nu än tidigare utan problem, sen är det bara att växla ner om man behöver kraft.
Postat: fre sep 14, 2007 18:09
av joch
145km/h
Växel: 5:an
Varv: 7000
(om mitt minne inte blev bortspolat av regnet som det mesta på vägen)
Postat: sön sep 16, 2007 06:39
av Torque
95 km/h
Växel: 1:an
Varv: 12000
135 km/h
Växel: 2:an
Varv: 12000
175 km/h
Växel: 3:an
Varv: 12000
205 km/h
Växel: 4:an
Varv: 12000
Postat: tor sep 27, 2007 08:01
av Torque
Om alla på forumet tar ett varvtal så kollar vi hastigheten på varje växel på just det varvtalet. Jag håller på med varvtal 12000 nu.
Postat: sön okt 07, 2007 11:28
av Hedlund
Hmm.. Helvete vilka varvtal ni ligger på..
Jag brukar sällan komma över 4000varv på 50 och 70-vägar, kör jkag på för hög växel?
Postat: sön okt 07, 2007 12:56
av joch
Hedlund skrev:Hmm.. Helvete vilka varvtal ni ligger på..
Jag brukar sällan komma över 4000varv på 50 och 70-vägar, kör jkag på för hög växel?
Helt klart.

Postat: sön okt 07, 2007 17:09
av elias
Jag ligger sällan UNDER 6 000 rpm...

Postat: tis okt 09, 2007 10:58
av Tyrannosaurus
joch skrev:Hedlund skrev:Hmm.. Helvete vilka varvtal ni ligger på..
Jag brukar sällan komma över 4000varv på 50 och 70-vägar, kör jkag på för hög växel?
Helt klart.

Instämmer också. På 6:an är 4000 = 120, 5000 = 150, 6000 = 180, 7000 = 210, 8000 = 240, 9000 = 270 och 10000 = 300 så det räcker en stund
Sen är det såhär, över 250 har jag aldrig varit även om motorn vill mer, men det vill inte ramen och då bangar föraren eftersom vägen börjar bli för smal
I vinter blir det lite genomgång av fjärdrings- och ramkomponenter. Men jag tror inte det går att göra så väldigt mycket ändå även om lite kan gå att förbättra. Eller som polaren föreslog att svetsa bursving. Problemet är nog snarare vad svingen ska fästas i, så jag är inte säker på att det är svingen som är den svaga länken.
Postat: lör okt 20, 2007 11:28
av Hedlund
Hmm.. Känns som om man sliter onödigt mycket om man kör på de varvtalen ni föreslår...
Postat: mån okt 22, 2007 12:18
av Qwerty
Under 8k är onödigt att åka när man är ute och kör.
Ligger man och nöter mil på motorväg eller annan 90väg så ligger man alltid på högsta möjliga växel.