Igår körde jag min första lektion...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Visst är det så, krypkörningen blir mycket enklare om man håller lite varv på rovan (jag brukar ruppa lite med den gamla GSX750:n, funkar stabilt) - och precis håller dragläge på den, knappt så det driver.PerJohan skrev:Får man inte någon gyroeffekt i motorn när man varvar lite mer när man krypkör, som hjälper en med balansen? Så har jag hört iaf, men det är ju möjligt att nån vänlig själ lurat mig..hehe
Hittar man rätt blir det bussimpelt.
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- Brother Wolf
- Donator 2009
- Inlägg: 723
- Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
- Ort: Stockholm
När jag tog mitt kort bromsade jag omkull mig i inbromsningstestet på övningsbanan, och sedan kuggade jag första uppkörningen!
Jag hade jättesvårt för garagevändningen (var glad att ni slipper den) tills det bara lossnade, och andra uppkörningen gick hur bra som helst (fast det pinkade ner)!
Lycka till båda
BW

Jag hade jättesvårt för garagevändningen (var glad att ni slipper den) tills det bara lossnade, och andra uppkörningen gick hur bra som helst (fast det pinkade ner)!

Lycka till båda
BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
O fan!!tersan skrev:Ja. Garagevändningen är också ett minne blott, och krypkörningen görs sittande på hojen...adrian_vg skrev:Leda? Vaddå leda? Ingår det numera i uppkörningen för mc??

1991 fick jag göra bromsprov från 90 och 50km/h med maximal broms utan låsning av hjul, garagevändning som sagt, och manöverprov (konkörning; köra så snabbt man kan mellan koner, vända och köra tillbaka i 50km/h och sedan bromsa och göra undanmanöver).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Det är nog enklast att kika här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2008nr164.htmadrian_vg skrev:O fan!!tersan skrev:Ja. Garagevändningen är också ett minne blott, och krypkörningen görs sittande på hojen...adrian_vg skrev:Leda? Vaddå leda? Ingår det numera i uppkörningen för mc??Vad mer har man ändrat på?
1991 fick jag göra bromsprov från 90 och 50km/h med maximal broms utan låsning av hjul, garagevändning som sagt, och manöverprov (konkörning; köra så snabbt man kan mellan koner, vända och köra tillbaka i 50km/h och sedan bromsa och göra undanmanöver).
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Intressant läsning! En del tycks ha ändrats. FÖrhoppningsvis till det bättre. Numera tycks man också få ha en checklista vid säkerhetskontrollen. Det fick man ine när jag körde upp.tersan skrev:Det är nog enklast att kika här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2008nr164.htm

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- GreenGiant
- Medlem
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons maj 14, 2008 10:08
- Ort: Höganäs
Jag tog mitt kort sep -07.
När jag körde upp så tyckte han att det gick lite fort & bad mig att göra om det den gången satte jag det nästan perfekt.
Sen körde vi ut i trafiken på eftermiddagen & det första jag göra är när vi svänger ut på motorvägen är att jag kör över en heldragen linje.
Jag skakade på huvudet & pekade som om jag vore dum i huvudet.
Jag tänkte där förstörde jag min chans att få kortet den dagen
Vi körde vidare & när vi var tillbaka på vägverket så frågade han mig vad jag tycker att jag kunde ha gjort bättre (efter att han berättade att jag hade klart det).
Jag sa ja att inte börja med att dra över en heldragen linje.
Han svarade: Ja det hade varit en bättre början
Så man får göra lite fel dom ser på helheten inte till att du missar något litet i konkörningen & sen beror det lite på vad för fel man gör.
Men som sagt dom tittar på helheten & dom vet om att man är nervös.
Dom inspektörerna vi hade var mkt skämtsamma & lätta att ha och göra med.
Tror att det defenitivt kan lugna ner någon som är nervös, för det är man.
Jag hade kanske tur som fick så pass bra inspektörer.
Men jag hade glömt bort hur kul man kan ha på två hjul innan jag tog kortet.
Jag har alltid sagt att jag inte ska ta kortet för jag var rädd att mina horn skulle bli för stora för mig.
Dvs att jag inte skulle kunna köra med det stora huvudet & köra ihjäl mig.
Så jag beslutade att jag skulle vänta med det & nu när jag tog det kändes det helt rätt, fyller 32år iår.
Man har mognat en hel del mot när man var 10-12år yngre & man tänker lite längre än innan.
Framför allt på vilka risker + att man har mer trafikvana efter att ha haft körkort till bil i 13år & lastbilskort i 7år.
Detta var lite OT men det var rätt väg för mig att gå iaf.
Hoppas att ni lyckas med uppkörningen alla!
Ses på vägarna i sommar
//GG
När jag körde upp så tyckte han att det gick lite fort & bad mig att göra om det den gången satte jag det nästan perfekt.
Sen körde vi ut i trafiken på eftermiddagen & det första jag göra är när vi svänger ut på motorvägen är att jag kör över en heldragen linje.
Jag skakade på huvudet & pekade som om jag vore dum i huvudet.



Jag tänkte där förstörde jag min chans att få kortet den dagen

Vi körde vidare & när vi var tillbaka på vägverket så frågade han mig vad jag tycker att jag kunde ha gjort bättre (efter att han berättade att jag hade klart det).

Jag sa ja att inte börja med att dra över en heldragen linje.
Han svarade: Ja det hade varit en bättre början



Så man får göra lite fel dom ser på helheten inte till att du missar något litet i konkörningen & sen beror det lite på vad för fel man gör.
Men som sagt dom tittar på helheten & dom vet om att man är nervös.
Dom inspektörerna vi hade var mkt skämtsamma & lätta att ha och göra med.
Tror att det defenitivt kan lugna ner någon som är nervös, för det är man.
Jag hade kanske tur som fick så pass bra inspektörer.
Men jag hade glömt bort hur kul man kan ha på två hjul innan jag tog kortet.
Jag har alltid sagt att jag inte ska ta kortet för jag var rädd att mina horn skulle bli för stora för mig.
Dvs att jag inte skulle kunna köra med det stora huvudet & köra ihjäl mig.
Så jag beslutade att jag skulle vänta med det & nu när jag tog det kändes det helt rätt, fyller 32år iår.
Man har mognat en hel del mot när man var 10-12år yngre & man tänker lite längre än innan.
Framför allt på vilka risker + att man har mer trafikvana efter att ha haft körkort till bil i 13år & lastbilskort i 7år.
Detta var lite OT men det var rätt väg för mig att gå iaf.
Hoppas att ni lyckas med uppkörningen alla!
Ses på vägarna i sommar
//GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec
Vill ha en VFR800 Vtec
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
På min andra uppkörning för mc körde jag suveränt hela vägen utom på slutet när jag blev beordrad att ta närmaste vägen tillbaka till körskolan, då jag också lustigt nog körde över en heldragen linje. Mitt enda fel den gången. Inspektören sa uttryckligen att jag kört mycket bra, men att han inte kunde "släppa ut mig". Kort sagt, inget körkort den gången...GreenGiant skrev:Sen körde vi ut i trafiken på eftermiddagen & det första jag göra är när vi svänger ut på motorvägen är att jag kör över en heldragen linje.
Jag skakade på huvudet & pekade som om jag vore dum i huvudet.![]()
![]()
![]()
[...]
Så man får göra lite fel dom ser på helheten inte till att du missar något litet i konkörningen & sen beror det lite på vad för fel man gör.
Men som sagt dom tittar på helheten & dom vet om att man är nervös.
//GG
Det varierar från väldigt från inspektör till inspektör. Jag körde fö upp i Jönköping. Tycker att inspektörerna har väl mycket individuell makt och skulle hellre se nån sorts standard om möjligt. Om hur det är i Uppsala numera ska vi inte ens tala om. Burträsk långt ute i naturen låter som ett bra ställe att köra upp på.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kuggade
Gick käpprätt åt h*lvete på uppkörningen.
Kändes bra på uppvärmningen men sen slog nerverna till å allt som kunde gå fel gick fel.
Körde kanske 10 min sen va de dags å sluta.
Bra timpeng gubbarna har från vägverket ijallafall.
Så grymt jävla (ursäkta svordomen) besviken på mig själv. Klump i magen fortfarande.

Gick käpprätt åt h*lvete på uppkörningen.
Kändes bra på uppvärmningen men sen slog nerverna till å allt som kunde gå fel gick fel.
Körde kanske 10 min sen va de dags å sluta.
Bra timpeng gubbarna har från vägverket ijallafall.
Så grymt jävla (ursäkta svordomen) besviken på mig själv. Klump i magen fortfarande.
- GreenGiant
- Medlem
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons maj 14, 2008 10:08
- Ort: Höganäs
Aj dåFredrik P skrev:Kuggade![]()
Gick käpprätt åt h*lvete på uppkörningen.
Kändes bra på uppvärmningen men sen slog nerverna till å allt som kunde gå fel gick fel.
Körde kanske 10 min sen va de dags å sluta.
Bra timpeng gubbarna har från vägverket ijallafall.
Så grymt jävla (ursäkta svordomen) besviken på mig själv. Klump i magen fortfarande.

Lider med dig, men du tar det nästa gång.
När jag körde upp så var där en tjej som inte ens fick köra upp pga att mc som hon hade hyrt av körskolan INTE gick igenom deras koll(den hade läckade packboxar i framgafflen).
Då sa jag till min körskollärare att om så var fallet så skulle dom betala för min semesterdag,uppkörningsavgiften,hyran & uppvärmningen innan uppkörningen dvs runt 2500-3000kr.
För jag menar att jag gör något fel så jag blir kuggad det är en sak men att jag inte ens får visa upp vad jag kan utan bli kuggad direkt pga att körskolan inte har gjort vad dom ska göra, ja det finns inte ord för det eller hur förbannad jag hade blivit

Håller en tumme för att det går bättre nästa gång.
//GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec
Vill ha en VFR800 Vtec
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag tog det på tredje. Gräm dig inte. Det går nästa gång. Lämna nerverna hemma då.Fredrik P skrev:Kuggade![]()
Gick käpprätt åt h*lvete på uppkörningen.
Kändes bra på uppvärmningen men sen slog nerverna till å allt som kunde gå fel gick fel.
Körde kanske 10 min sen va de dags å sluta.
Bra timpeng gubbarna har från vägverket ijallafall.
Så grymt jävla (ursäkta svordomen) besviken på mig själv. Klump i magen fortfarande.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Trist som tusan...jag närmar mig min egen uppkörning med stormsteg, och är klar på skolan, har kört bil i 16 år, de senaste 12 åren mer eller mindre dagligen i Västerås (där jag skall köra upp), får enorm balansträning och motorcykelkontroll i enduroskogen..
Men jag kan inte känna mig helt säker ändå, man vet ju aldrig vilka situationer man hamnar i, och hur man bedöms på det stora hela.
Det drar iväg en smula att köra upp med skolans båge med (det blir uppvärmningslektion före, hyra av båge plus 1500:- till vägverket) - att kugga vore bra trist.
Har någon provat manöverbanorna på en vfr, går det öht?
/J - klurar redan på snabb backupplan...
Men jag kan inte känna mig helt säker ändå, man vet ju aldrig vilka situationer man hamnar i, och hur man bedöms på det stora hela.
Det drar iväg en smula att köra upp med skolans båge med (det blir uppvärmningslektion före, hyra av båge plus 1500:- till vägverket) - att kugga vore bra trist.
Har någon provat manöverbanorna på en vfr, går det öht?
/J - klurar redan på snabb backupplan...

SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Byt inte båge inför uppkörningen! Du är van med skolans hoj i manöverbanan och byter du precis innan kan det straffa sig. Alternativet är om du övar på manöverprov med din vfr hela tiden typ.SGM skrev:Har någon provat manöverbanorna på en vfr, går det öht?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!