ajjamen. En 04:a, silverheppstars skrev:En VFR då såklartFredrik P skrev:Näe inte än. Tog det lite lugnt på den fronten då jag inte skulle köra upp förens 12 juni. Nu känner man lite panik iställetheppstars skrev:
Lycka till Bosse sa att han hade haft ca 22 elever som kört upp redan & alla har klarat det, så det kommer att gå kanonbra Fredrik, sen får vi ut & köra....har du fixat nån hoj än?
/Jonas![]()
Ska åka å kolla på en hoj i veckan om den finns kvar. Måste bara kolla med polarn när han e ledig så han kan följa med å provköra och då köra hem hojen.
Igår körde jag min första lektion...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Silverbitch
- Donator 2008
- Inlägg: 101
- Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
- Ort: Nossebro
Ska köra idag igen...5:e lektionen
Pratade med lärarn idag och han sa att han bokat tid för uppkörning nu,
gött nervös blev man då
Han ville inte säga vilket datum till mig, det skulle jag få veta i em när jag ska dit och köra..
Jag har problem med manöverbanan där man ska köra sakta...han tycker jag gasar för dåligt och att jag inte tittar dit jag ska utan koncentrar mig för mycket på konorna. Det är väl det som e felet, annars går det bra.
Jag tycker det är så jobbigt att köra på den hojjen han har, en Yamaha från -82 eller nåt, sist fick jag dock köra en Honda CB750 vilken kändes bättre dock inte i manöverbanan där den blev lite tungkörd tyckte jag.
När blir nästa dejt???? Längtar som faan.
Ska iväg med sambons forum till Motala nästa helg, ska bli kul att komma ut igen.
Pratade med lärarn idag och han sa att han bokat tid för uppkörning nu,

Han ville inte säga vilket datum till mig, det skulle jag få veta i em när jag ska dit och köra..
Jag har problem med manöverbanan där man ska köra sakta...han tycker jag gasar för dåligt och att jag inte tittar dit jag ska utan koncentrar mig för mycket på konorna. Det är väl det som e felet, annars går det bra.
Jag tycker det är så jobbigt att köra på den hojjen han har, en Yamaha från -82 eller nåt, sist fick jag dock köra en Honda CB750 vilken kändes bättre dock inte i manöverbanan där den blev lite tungkörd tyckte jag.
När blir nästa dejt???? Längtar som faan.
Ska iväg med sambons forum till Motala nästa helg, ska bli kul att komma ut igen.
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver
VFR 800 -01 Silver
Jag tycker att han har helt rätt med gasen. Mycket gas och sedan kontrollerar du farten med kopplingen. Då blir det på något mysko vis inte lika svårt att hålla balansen och man kan koncentrera sig lättare på manövreringen.Silverbitch skrev:Ska köra idag igen...5:e lektionen
Pratade med lärarn idag och han sa att han bokat tid för uppkörning nu,gött nervös blev man då
Han ville inte säga vilket datum till mig, det skulle jag få veta i em när jag ska dit och köra..
Jag har problem med manöverbanan där man ska köra sakta...han tycker jag gasar för dåligt och att jag inte tittar dit jag ska utan koncentrar mig för mycket på konorna. Det är väl det som e felet, annars går det bra.
Jag tycker det är så jobbigt att köra på den hojjen han har, en Yamaha från -82 eller nåt, sist fick jag dock köra en Honda CB750 vilken kändes bättre dock inte i manöverbanan där den blev lite tungkörd tyckte jag.
När blir nästa dejt???? Längtar som faan.
Ska iväg med sambons forum till Motala nästa helg, ska bli kul att komma ut igen.
Jag var iväg på avrostning med SMC för ett par helger sedan och då tränade vi mycket på att inte titta på konerna i manöverbana. Med lite övning blir man förvånad över hur pass lätt det faktiskt är.
Men, jag vet att övningsköra manöverbana är en jobbig del av att ta kortet, själv gjorde jag det i 29-gradigt värme. Det är bara att kämpa på!

Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kör man för sakta får man ingen gyroeffekt från hjulen och då måste du hålla balansen själv. Lösningen är att köra snabbare för att få fart på hjulen som då håller dig upprätt. Låter svårare än det är. Mer fart kort sagt. 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Det var inte igår du tog ditt kort va?adrian_vg skrev:Kör man för sakta får man ingen gyroeffekt från hjulen och då måste du hålla balansen själv. Lösningen är att köra snabbare för att få fart på hjulen som då håller dig upprätt. Låter svårare än det är. Mer fart kort sagt.

Fortsätt öva Silverbitch! Jag la mest tid på krypkörningen... det tog ett tag innan det satt. Fast räddningen för mig var att ge f-n i gasen helt och bara reglera farten med kopplingen. Så fort jag började använda gasen också så blev det för mycket att hålla reda på.
VFR750F -92, grön
Kan avslöja att på min uppkörning så kuggade jag rejält på manöverprovet. Jag var sjukt nervös så det blev ett motorstopp och en rejäl fotnedsättning.
Resten av uppkörningen skedde i villaområde med en massa ungar och annat och då fick jag visa att jag kunde det där med krypkörning då det verkligen gäller.
Klarade dock kortet utan kommentarer om manöverbanan! Hade nog lite tur med uppkörningsförättaren...
Resten av uppkörningen skedde i villaområde med en massa ungar och annat och då fick jag visa att jag kunde det där med krypkörning då det verkligen gäller.
Klarade dock kortet utan kommentarer om manöverbanan! Hade nog lite tur med uppkörningsförättaren...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
1991.tersan skrev:Det var inte igår du tog ditt kort va?adrian_vg skrev:Kör man för sakta får man ingen gyroeffekt från hjulen och då måste du hålla balansen själv. Lösningen är att köra snabbare för att få fart på hjulen som då håller dig upprätt. Låter svårare än det är. Mer fart kort sagt.Vitsen med manöverprovet är att man SKA köra långsamt och balansera med kroppen... går det fort så kuggas man.
Fortsätt öva Silverbitch! Jag la mest tid på krypkörningen... det tog ett tag innan det satt. Fast räddningen för mig var att ge f-n i gasen helt och bara reglera farten med kopplingen. Så fort jag började använda gasen också så blev det för mycket att hålla reda på.

I början körde jag för långsamt så jag välte några gånger. Efter ett tag kom jag på ett knep som funkade för mig genom att jag stod upp och hangoutade åt andra hållet som jag svängde åt. För en del funkar det bättre att sitta ner och göra samma sak.
Lite fortare går det att köra, men inte så fort att man susar igenom garagevändningen.
Jag la också ner mest tid på krypkörningen. Allt annat var en promenad i parken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Silverbitch
- Donator 2008
- Inlägg: 101
- Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
- Ort: Nossebro
Kom precis hem från körningen
Idag gick det sketbra, först hade vi lite landsvägskörning för att kolla min kurvteknik, problemet var att de hade lagt ut rullgrus över hela körbanan...men det gick fint ändå.
Det enda jag hade problem med idag var att leda hojjen, tror hela tiden att jag ska tappa den...tips tack!
På manöverbanan körde jag 4 gånger i lågfartsdelen nästan prickfritt!! Sedan högfartsdelen utan problem, bromsprov körde vi också vilket inte var så svårt. NU känns allt super, jag är jättenöjd och det var lärarn oxå!
Har fått uppkörningstid den 2 juni!!!



Idag gick det sketbra, först hade vi lite landsvägskörning för att kolla min kurvteknik, problemet var att de hade lagt ut rullgrus över hela körbanan...men det gick fint ändå.
Det enda jag hade problem med idag var att leda hojjen, tror hela tiden att jag ska tappa den...tips tack!
På manöverbanan körde jag 4 gånger i lågfartsdelen nästan prickfritt!! Sedan högfartsdelen utan problem, bromsprov körde vi också vilket inte var så svårt. NU känns allt super, jag är jättenöjd och det var lärarn oxå!
Har fått uppkörningstid den 2 juni!!!
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver
VFR 800 -01 Silver
sista körningen innan uppkörning imorgon.
Gick väl sådär. Bromsade så hårt att jag låste framhjulet på cykeln, 6 meter bromsspår sådär kul. Men jag lyckades sitta kvar på hojen.
Sen höll jag på att lägga den för första gången, fastnade med blicken i backen....fick en jäkla vinkel på cykeln, tror den var nere i backen oxå men lyckades få upp den. Va lite småpinsamt, ännu värre kändes de att man ska köpa upp imorgon. Men men, gick mycket bättre sen. Ska försöka bromsa lite mer imorgon bara. Vart lite skraj efter sen.
Gick väl sådär. Bromsade så hårt att jag låste framhjulet på cykeln, 6 meter bromsspår sådär kul. Men jag lyckades sitta kvar på hojen.
Sen höll jag på att lägga den för första gången, fastnade med blicken i backen....fick en jäkla vinkel på cykeln, tror den var nere i backen oxå men lyckades få upp den. Va lite småpinsamt, ännu värre kändes de att man ska köpa upp imorgon. Men men, gick mycket bättre sen. Ska försöka bromsa lite mer imorgon bara. Vart lite skraj efter sen.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Vinkla hojen mot dig hela tiden och "luta den mot höften". Ger lite mer tyngdkänsla men den kommer inte falla från dig och du har hela tiden kroppen att sätta imot och styra med.Silverbitch skrev: Det enda jag hade problem med idag var att leda hojjen, tror hela tiden att jag ska tappa den...tips tack!
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Leda? Vaddå leda? Ingår det numera i uppkörningen för mc??Silverbitch skrev:Det enda jag hade problem med idag var att leda hojjen, tror hela tiden att jag ska tappa den...tips tack!
I vilket fall, luta hojjen mot höften (men inte för mycket, för då hamnar du under den!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Lycka till!Fredrik P skrev:sista körningen innan uppkörning imorgon.
Gör misstagen på banan och under kontrollerade förhållanden. I trafiken på riktigt, tolereras inga misstag.Fredrik P skrev:Vart lite skraj efter sen.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!