Är den speciellt bra?blacken skrev:En annan lösning vore att någon driftig snubbe/snubba anpassade ett Trionic 5 sprut till Viffer..
Vilket varvtal ska man ligga på?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden. Det lär vara en "spinnoff" ifrån JAS projektet, om det är sant vete fasen, men grunden i det är en processor som hela tiden övervakar parametrar som värme, varvtal, insugstryck och känner av joniseringen i gnistan som den "spelar in" vid tändimpulserna. Man slipper att ha en mängd/masse mätare som känner/räknar av luften som passerar i i motorn. Inte heller så måste man vara låst till ett "fixt" antal parametrar som ska sköta bränsle och tändimpulserna. Och det sitter på Saab från -94 och har utvecklats till Trionic 9 nu har jag för mig..adrian_vg skrev:Är den speciellt bra?blacken skrev:En annan lösning vore att någon driftig snubbe/snubba anpassade ett Trionic 5 sprut till Viffer..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Ha! Skulle inte tro det! Eller det kanske det är så länge det fungerar. Tyvärr har (eller hade?) tändkassetterna en tendens att kila vidare till de sälla jaktmarkerna och då svider det i plånboken. För att inte tala allt j@vulens strul det är bilf@n får stopp på vischan. Jag är inte alls bitter...blacken skrev: Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden...

Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Att tändkassetterna hade en tendens att "kila vidare" beror oftast på felaktig hantering av dom eller att det monterades fel stift till dom, eller fel kassett till fel system. Men tändkassetten är inte själva styrsystemet, säg ett system som är bättre än Trionic 5 och senare, lycka till. Dessutom tänk dig ett system som verkligen fungerar under alla omständigheter och väderlekar, inga småryck vid låga varv, inget onödigt fetande vid vissa varvtal osv,osv... exakt vad VFR behöver..Blåviffer skrev:Ha! Skulle inte tro det! Eller det kanske det är så länge det fungerar. Tyvärr har (eller hade?) tändkassetterna en tendens att kila vidare till de sälla jaktmarkerna och då svider det i plånboken. För att inte tala allt j@vulens strul det är bilf@n får stopp på vischan. Jag är inte alls bitter...blacken skrev: Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden...

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Nu har ju min nybörjartråd blivit en högavancerad spruttråd, men jag flikar ändå inte med en nybörjarfråga 
Hur mycket choke behöver ni använda. Min hoj blir bara svårare att starta om jag börjar pilla på choken. Betyder det att förknasarna kanske är lite feljusterade?

Hur mycket choke behöver ni använda. Min hoj blir bara svårare att starta om jag börjar pilla på choken. Betyder det att förknasarna kanske är lite feljusterade?
Honda VFR 750F -87
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Skyll dig själv om du skriver något i detta forumNu har ju min nybörjartråd blivit en högavancerad spruttråd,

Men Choken ska man använda så lite som möjligt, helst inte alls på sommaren. Men det kan vara att någon eller några av knasarna är lite "inkontinenta"

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Betyder troligen att den kan vara är lite fetbestyckad (behöver inte vara något fel) eller kanske att du har ett skitigt luftfilter.riktigadavid skrev:Hur mycket choke behöver ni använda. Min hoj blir bara svårare att starta om jag börjar pilla på choken. Betyder det att förknasarna kanske är lite feljusterade?
Min hoj startar ofta snällt utan choke, men då får jag hålla lite liv i den med gasen de första sekunderna då den nyser och frustar lite, därefter brukar jag ställa upp tomgången med semestergasen. Däremot vill den ha choke om den har stått lite längre. Men jag vet å andra sidan att den går lite fett. Skulle jag optimera den riktigt så skulle jag nog inte kunna göra så.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Hehe, det var absolut inget negativtblacken skrev:Skyll dig själv om du skriver något i detta forumNu har ju min nybörjartråd blivit en högavancerad spruttråd,.

Men då behöver jag inte oroa mig. Fast att den går fett borde väl inte vara bra mot plånboken då den drar mer bensin? Eller är det försumbart?
Jag ska ta en titt på luftfiltret! Det har jag faktiskt inte ens en aning om var det sitter

(Men det kan jag ta reda på själv

Honda VFR 750F -87
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Bra är det inte om den går för fett, dels så försämrar det smörjningen i cylindrarna, dels så späds oljan ut med en massa bensin, inte heller så bra det har jag hört. Men kolla det enkla först, luftfiltret, för ska du in i knasarna och härja lite, så lär det gå åt minst en Ikeakasse med Valium för att hålla magsyran på en accepterad nivå..riktigadavid skrev:Hehe, det var absolut inget negativtblacken skrev:Skyll dig själv om du skriver något i detta forumNu har ju min nybörjartråd blivit en högavancerad spruttråd,.
Men då behöver jag inte oroa mig. Fast att den går fett borde väl inte vara bra mot plånboken då den drar mer bensin? Eller är det försumbart?
Jag ska ta en titt på luftfiltret! Det har jag faktiskt inte ens en aning om var det sitter
(Men det kan jag ta reda på själv)

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Nåja det beror på HUR fett den går. "Normalt" fett gör ingen större skillnad i varken förbrukningen eller oljeutspädning. Be någon polare att ligga bakom åså drar du iväg och varvar ur. Blir det ett stort svart moln bakom så bör du nog göra något åt det.blacken skrev:Bra är det inte om den går för fett, dels så försämrar det smörjningen i cylindrarna, dels så späds oljan ut med en massa bensin, inte heller så bra det har jag hört.riktigadavid skrev:Hehe, det var absolut inget negativt
Men då behöver jag inte oroa mig. Fast att den går fett borde väl inte vara bra mot plånboken då den drar mer bensin? Eller är det försumbart?
Jag ska ta en titt på luftfiltret! Det har jag faktiskt inte ens en aning om var det sitter
(Men det kan jag ta reda på själv)
Du kan även kolla stiften, nej dom ska inte vara kaffebruna som många tror, VFR är ingen 2-taktare utan dom ska vara gråa och kanten på isolatorfoten svart. Efter en långtur kan du även kolla avgaspipan längst bak, den ska vara någonstans mellan grå och brun.
Luftfiltret sitter mitt under tanken och är förhållandevis lättåtkomligt.Men kolla det enkla först, luftfiltret, för ska du in i knasarna och härja lite, så lär det gå åt minst en Ikeakasse med Valium för att hålla magsyran på en accepterad nivå..
Men skräm inte upp honom, Blacken. VFR har boxram, det är "bara att" lyfta rakt upp. Jag kan ju ringa dig nästa gång jag ska riva knasarna på min... Jag har vagga med ram ovanför där dom ska ut åt sidan. De du!

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Måste säga att jag har positiva erfarenheter också efter några år i en vässad 9000 Aero, förbannat avancerat för sin tid(detta var standard när man fortfarande kunde köpa volvo med knasare?blacken skrev:Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden. Det lär vara en "spinnoff" ifrån JAS projektet, om det är sant vete fasen, men grunden i det är en processor som hela tiden övervakar parametrar som värme, varvtal, insugstryck och känner av joniseringen i gnistan som den "spelar in" vid tändimpulserna. Man slipper att ha en mängd/masse mätare som känner/räknar av luften som passerar i i motorn. Inte heller så måste man vara låst till ett "fixt" antal parametrar som ska sköta bränsle och tändimpulserna. Och det sitter på Saab från -94 och har utvecklats till Trionic 9 nu har jag för mig..adrian_vg skrev:Är den speciellt bra?blacken skrev:En annan lösning vore att någon driftig snubbe/snubba anpassade ett Trionic 5 sprut till Viffer..

Fördelen gentemot T7, T8 (och nu tydligen T9?) är väl att det är enkelt att laborera med för den glade amatören - De nyare är tydligen betydligt mer svårjobbade(?)
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
jo det vetjag, men sedan så ska ju knasdjävlarna justeras, och då så är det som bekant inte lika mycket "svängrum" för en normalskandivisk kratta att komma åt. liasom för en jap som kan sitta därinne går det ju an..Men skräm inte upp honom, Blacken. VFR har boxram, det är "bara att" lyfta rakt upp. Jag kan ju ringa dig nästa gång jag ska riva knasarna på min... Jag har vagga med ram ovanför där dom ska ut åt sidan. De du!
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Vilket varvtal ska man ligga på?
Jag tror inte det är så farligt.
För några oroväckande avgaser har jag aldrig sett. Den släpper faktiskt ut väldigt lite avgaser redan vid kall motor. Och dom är helt gråa.
Jag ska kolla upp luftfiltret i morgon...om jag får tid.
För några oroväckande avgaser har jag aldrig sett. Den släpper faktiskt ut väldigt lite avgaser redan vid kall motor. Och dom är helt gråa.
Jag ska kolla upp luftfiltret i morgon...om jag får tid.
Honda VFR 750F -87