Vilket varvtal ska man ligga på?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#46 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:En annan lösning vore att någon driftig snubbe/snubba anpassade ett Trionic 5 sprut till Viffer..
Är den speciellt bra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#47 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:En annan lösning vore att någon driftig snubbe/snubba anpassade ett Trionic 5 sprut till Viffer..
Är den speciellt bra?
Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden. Det lär vara en "spinnoff" ifrån JAS projektet, om det är sant vete fasen, men grunden i det är en processor som hela tiden övervakar parametrar som värme, varvtal, insugstryck och känner av joniseringen i gnistan som den "spelar in" vid tändimpulserna. Man slipper att ha en mängd/masse mätare som känner/räknar av luften som passerar i i motorn. Inte heller så måste man vara låst till ett "fixt" antal parametrar som ska sköta bränsle och tändimpulserna. Och det sitter på Saab från -94 och har utvecklats till Trionic 9 nu har jag för mig..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#48 Inlägg av Blåviffer »

blacken skrev: Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden...
Ha! Skulle inte tro det! Eller det kanske det är så länge det fungerar. Tyvärr har (eller hade?) tändkassetterna en tendens att kila vidare till de sälla jaktmarkerna och då svider det i plånboken. För att inte tala allt j@vulens strul det är bilf@n får stopp på vischan. Jag är inte alls bitter... :twisted:
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#49 Inlägg av blacken »

Blåviffer skrev:
blacken skrev: Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden...
Ha! Skulle inte tro det! Eller det kanske det är så länge det fungerar. Tyvärr har (eller hade?) tändkassetterna en tendens att kila vidare till de sälla jaktmarkerna och då svider det i plånboken. För att inte tala allt j@vulens strul det är bilf@n får stopp på vischan. Jag är inte alls bitter... :twisted:
Att tändkassetterna hade en tendens att "kila vidare" beror oftast på felaktig hantering av dom eller att det monterades fel stift till dom, eller fel kassett till fel system. Men tändkassetten är inte själva styrsystemet, säg ett system som är bättre än Trionic 5 och senare, lycka till. Dessutom tänk dig ett system som verkligen fungerar under alla omständigheter och väderlekar, inga småryck vid låga varv, inget onödigt fetande vid vissa varvtal osv,osv... exakt vad VFR behöver.. :D

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#50 Inlägg av riktigadavid »

Nu har ju min nybörjartråd blivit en högavancerad spruttråd, men jag flikar ändå inte med en nybörjarfråga :)

Hur mycket choke behöver ni använda. Min hoj blir bara svårare att starta om jag börjar pilla på choken. Betyder det att förknasarna kanske är lite feljusterade?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#51 Inlägg av blacken »

Nu har ju min nybörjartråd blivit en högavancerad spruttråd,
Skyll dig själv om du skriver något i detta forum :lol: .
Men Choken ska man använda så lite som möjligt, helst inte alls på sommaren. Men det kan vara att någon eller några av knasarna är lite "inkontinenta" :D internt. inget kul att åtgärda...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#52 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:Hur mycket choke behöver ni använda. Min hoj blir bara svårare att starta om jag börjar pilla på choken. Betyder det att förknasarna kanske är lite feljusterade?
Betyder troligen att den kan vara är lite fetbestyckad (behöver inte vara något fel) eller kanske att du har ett skitigt luftfilter.

Min hoj startar ofta snällt utan choke, men då får jag hålla lite liv i den med gasen de första sekunderna då den nyser och frustar lite, därefter brukar jag ställa upp tomgången med semestergasen. Däremot vill den ha choke om den har stått lite längre. Men jag vet å andra sidan att den går lite fett. Skulle jag optimera den riktigt så skulle jag nog inte kunna göra så.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#53 Inlägg av riktigadavid »

blacken skrev:
Hehe, det var absolut inget negativt :)

Men då behöver jag inte oroa mig. Fast att den går fett borde väl inte vara bra mot plånboken då den drar mer bensin? Eller är det försumbart?

Jag ska ta en titt på luftfiltret! Det har jag faktiskt inte ens en aning om var det sitter :)
(Men det kan jag ta reda på själv :P )
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#54 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:
blacken skrev:
Hehe, det var absolut inget negativt :)

Men då behöver jag inte oroa mig. Fast att den går fett borde väl inte vara bra mot plånboken då den drar mer bensin? Eller är det försumbart?

Jag ska ta en titt på luftfiltret! Det har jag faktiskt inte ens en aning om var det sitter :)
Bra är det inte om den går för fett, dels så försämrar det smörjningen i cylindrarna, dels så späds oljan ut med en massa bensin, inte heller så bra det har jag hört. Men kolla det enkla först, luftfiltret, för ska du in i knasarna och härja lite, så lär det gå åt minst en Ikeakasse med Valium för att hålla magsyran på en accepterad nivå.. :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#55 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
riktigadavid skrev:Hehe, det var absolut inget negativt :)

Bra är det inte om den går för fett, dels så försämrar det smörjningen i cylindrarna, dels så späds oljan ut med en massa bensin, inte heller så bra det har jag hört.
Nåja det beror på HUR fett den går. "Normalt" fett gör ingen större skillnad i varken förbrukningen eller oljeutspädning. Be någon polare att ligga bakom åså drar du iväg och varvar ur. Blir det ett stort svart moln bakom så bör du nog göra något åt det.
Du kan även kolla stiften, nej dom ska inte vara kaffebruna som många tror, VFR är ingen 2-taktare utan dom ska vara gråa och kanten på isolatorfoten svart. Efter en långtur kan du även kolla avgaspipan längst bak, den ska vara någonstans mellan grå och brun.
Men kolla det enkla först, luftfiltret, för ska du in i knasarna och härja lite, så lär det gå åt minst en Ikeakasse med Valium för att hålla magsyran på en accepterad nivå.. :D
Luftfiltret sitter mitt under tanken och är förhållandevis lättåtkomligt.
Men skräm inte upp honom, Blacken. VFR har boxram, det är "bara att" lyfta rakt upp. Jag kan ju ringa dig nästa gång jag ska riva knasarna på min... Jag har vagga med ram ovanför där dom ska ut åt sidan. De du! :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem

#56 Inlägg av Mr_gear »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
Är den speciellt bra?
Världens bästa sprut, överlägset allt annat på marknaden. Det lär vara en "spinnoff" ifrån JAS projektet, om det är sant vete fasen, men grunden i det är en processor som hela tiden övervakar parametrar som värme, varvtal, insugstryck och känner av joniseringen i gnistan som den "spelar in" vid tändimpulserna. Man slipper att ha en mängd/masse mätare som känner/räknar av luften som passerar i i motorn. Inte heller så måste man vara låst till ett "fixt" antal parametrar som ska sköta bränsle och tändimpulserna. Och det sitter på Saab från -94 och har utvecklats till Trionic 9 nu har jag för mig..
Måste säga att jag har positiva erfarenheter också efter några år i en vässad 9000 Aero, förbannat avancerat för sin tid(detta var standard när man fortfarande kunde köpa volvo med knasare? :roll:) - och inte omodernt än idag...
Fördelen gentemot T7, T8 (och nu tydligen T9?) är väl att det är enkelt att laborera med för den glade amatören - De nyare är tydligen betydligt mer svårjobbade(?)
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#57 Inlägg av blacken »

Men skräm inte upp honom, Blacken. VFR har boxram, det är "bara att" lyfta rakt upp. Jag kan ju ringa dig nästa gång jag ska riva knasarna på min... Jag har vagga med ram ovanför där dom ska ut åt sidan. De du!
jo det vetjag, men sedan så ska ju knasdjävlarna justeras, och då så är det som bekant inte lika mycket "svängrum" för en normalskandivisk kratta att komma åt. liasom för en jap som kan sitta därinne går det ju an..

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#58 Inlägg av riktigadavid »

Jag tror inte det är så farligt.
För några oroväckande avgaser har jag aldrig sett. Den släpper faktiskt ut väldigt lite avgaser redan vid kall motor. Och dom är helt gråa.
Jag ska kolla upp luftfiltret i morgon...om jag får tid.
Honda VFR 750F -87

Skriv svar