CBX

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#46 Inlägg av Sudden »

Det är ganska länge sedan det hände - början av 80-talet - då jag var en tämligen nyutsprungen knutte. Den tiden när en superbike vägde minst 250 kilo - flera uppåt 280(!) kilo - toppade i bästa fall 220-230 knutar och...nä, nu börjar jag bli nostalgisk :-)

Tror killen slutade köra efter det, har inget minne av att han satt på någon mer hoj efter det. Det som hände var att han drog på för fullt på en raksträcka inne i en mindre ort och dammade rakt in i sidan på en bil, vars förare troligen inte tittade efter ordentligt. Framgaffeln ska ha suttit inne i motorn. Sa någon framhjul? Ingen aning...

Har känt en annan kille som också hade fabrikskit på en CBX, med något skumt 6-1 system. Med insats i, lät den riktigt trevligt. Utan insats och samma gaspådrag lät den som om djävulen var i antågande....

Den hojen var inte lika fin, men som sagt, en CBX var det. En av hans bröder hade om jag minns rätt en XS1100 och körde i alla fall litet lugnare.

Själv körde jag ett par olika Suzuki, en Guzzi och en Honda CB500 innan jag hittade min första VFR. Hann med att prova fler hojar än jag orkar minnas. Den mest exotiska var en Bimota med Honda-motor i. Den minst(?) exotiska en Kawasaki 250 som jag försökte plåga livet ur. Det gick inte.... :)
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: CBX

#47 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jo det var ett rejält trådlyft :D
Sudden skrev:Anser själv att CBX:en är snyggast innan den fick kåpa.
Håller med, men jag har sett några 81-82:or som är stippade och dom ser inte alls fel ut. Men förutom den fula kåpan och den högre vikten är faktiskt kåpCBX:en förbättrad på flera punkter, gaffel, sving, stötdämpare och bromsarna är uppgraderade där den gamla var klen och motorn är förstärkt då den gamla var lite skör.

En polare hade en skitfin vässad Martin-CBX med bl.a. Campagnolo fälgar och Brembo bromsar i början av 80-talet som han fortfarande ångrar att han sålde.
2 små detaljer; säger någon CBX till mig, är det 1000-kubikaren jag tänker på. I annat fall säger man väl 550 eller 750... Har provat - på 80-talet- både 1000-kubikaren och 550:an.
Precis! CBX har 1000 kubik och sex cylindrar. CBX400, 550, 600 och 750 är något annat :twisted:

Vad sägs om den här?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KG8oNz5oyQ8[/youtube]
Sånt här kallas för posörkörning :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=e8tkVSKb77Y[/youtube]
Sen kan man ju göra så här också... Eller kan man? :roll: :wink: 8)
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... eorgea.htm
http://www.youtube.com/watch?v=PvqsfAu1Ync
http://www.youtube.com/watch?v=OEe6c3KIUB4
http://www.youtube.com/watch?v=h0Wnucis1ek
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Heliforce
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: fre maj 15, 2009 11:58
Ort: Örebro

#48 Inlägg av Heliforce »

Vad sägs om den här?
Oj, vilken hoj. :shock:
______________
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#49 Inlägg av Ajax »

Surfade motorcyklar och dök på denna skapelse:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lxRovMHfZzc[/youtube]
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#50 Inlägg av Jimmy.S »

Ajax skrev:Surfade motorcyklar och dök på denna skapelse:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lxRovMHfZzc[/youtube]
Den var jävligt goo

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#51 Inlägg av Ajax »

Jimmy.S skrev: Den var jävligt goo
Eller hur! Liknar ju inte mycket annat man sett!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Surfade motorcyklar och dök på denna skapelse:
Är du säker på att det är en motorcykel och inte rekvisita från 60-talets Flash Gordon-serie? :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#53 Inlägg av Sudden »

Kul design. Men en mc som saknar 2 cylindrar - även om de befintliga sitter i någorlunda "rätt" vinkel - kan väl inte gå så värst bra? ;-) Var jag dum nu? *Hahaha*
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Var jag dum nu? *Hahaha*
Möjligen lite elak mot våra fiskebåtsåkande kollegor. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar