Vilket varvtal ska man ligga på?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#31 Inlägg av Since-2009 »

Har ni ens läst frågeställningen, vart kom det relevanta i att försöka mäta längd på penis i form av kunskap om eco-driving eller vad ni nu tror att ni diskuterar? Hojen är upplysningsvis 24 år gammal.

Om vi nu bortser från eco-irrelevans och istället besvarar frågan som är ställd om hur man framför en motorcykel normalt vilket i sig är en förnuftig fråga. Personligen anser jag inte att det är en helt lätt fråga att besvara men ett genomsnittligt svar borde väl gå att få fram, resten lär man sig med tiden ;) Vissa tillverkare av fordon, kanske vanligare bland bilar, har ett schema i instruktionsboken där det står under vilken hastighetsintervall varje växel är tänkt att användas. Absolut enklast är att du sticker ut o åker med en van förare av din modell av motorcykel för att då få direkta tips och rekommendationer i frågan.

Som sagt med tiden samt km för den delen lär man sig detta och tillslut sitter det i ryggmärgen eller kanske snarare hand/fotleden precis som vid bilkörning. Visst finns det dom som man tycker aldrig verkar lära sig köra på ett "normalt" sätt men nu tror vi naturligtvis inte det om dig, VFR ägare o allt =O)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#32 Inlägg av blacken »

Liasom om du tänker dig att du ligger ungefär inom 2/3 av motorns tänkta arbetsområde (varv innan rödstrecket), så har du ett "normalt" varvtals/arbetsområde, och använder det övre varvområdet för "inspirerad" körning när lusten så faller på.:).Men i just VFR:ns fall så bör du ligga på minst 3000 varv för att vara "normal" så att säga. Men sedan så har du ju även faktorer som ålder, miltal, servicehistorik, mm,mm som är avgörande. Du får helt enkelt prova dig fram vad som du tycker att hojen "säger" åt dig när du kör, dvs hur låter den på vissa varvtal. hur känns den ,mm,mm och utgå därifrån vad som tyckas kan vara acceptabelt för just din knarr....
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1227
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#33 Inlägg av Maciver »

Jag trivs bäst vid att ligga minst vid 4000 varv, då har man lite pulver om man vill om sen känns hojen som den går bättre. Annars känns det som om den liksom hugger/hackar.

Det är min synpunkt.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#34 Inlägg av Blåviffer »

Since-2009 skrev:Har ni ens läst frågeställningen...
Känns onekligen som att tråden drev lite åt OT hållet. :oops: Bra att du styr upp!
Annars håller jag med Maciver den trivs bäst kring 4000 eller uppåt. Är ju inte riktigt samma motor 800:an men 750 kanske beter sig ganska likt?
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#35 Inlägg av riktigadavid »

Jag känner att jag fått svar på min fråga iaf, så kör så mycket OT ni vill :)
Tack! :)
Blåviffer skrev:Ett intressant klipp från Top Gear på temat om vikten av att köra efter vad motorn/fordonet är optimerat för. Prius vs BMW M3 :-D
It's not what you drive, it's how you drive it!
http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk
Det jag inte tycker är rättvist där att att bmw'n har bättre väghållning och kan köra fortare i kurvan, dvs spara mer bensin.

Blåviffer skrev: Helt riktigt, det rör ju till bilden lite! Man skulle ju nästa kunna tro att du är en blivande motoringenjör :D
Hehe, självklart ;)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#36 Inlägg av Mister »

Man brukar ligga på, vid aktiv körning, på varv där man har bäst fyllnadsgrad på motorn. På en viffer är det nån stans på nånstans 4500 +. Lite småkul i sammanhanget är att man brukar hitta det omedvetet på olika sortes hojar. T ex 600 radfyra så lägger man sig på högre varv, på en twin lägger man sig direkt på lägre.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#37 Inlägg av Råttis »

Rätt bra tråd, har ju tyckt att min cykel har varit lite för hackig under 3000 varv men tydligen skall det vara så.

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#38 Inlägg av adrian_vg »

Råttis skrev:Rätt bra tråd, har ju tyckt att min cykel har varit lite för hackig under 3000 varv men tydligen skall det vara så.
Ska och ska, en del säger att en Powercommander kan fixa det där åt dig. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#39 Inlägg av Råttis »

adrian_vg skrev:
Råttis skrev:Rätt bra tråd, har ju tyckt att min cykel har varit lite för hackig under 3000 varv men tydligen skall det vara så.
Ska och ska, en del säger att en Powercommander kan fixa det där åt dig. 8*)
Visst, men tar en sak i taget, skall först floppa och paira eller vad det nu heter i VFR-världen.
Sedan så har man familj, så massa pengar har man inte heller....

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#40 Inlägg av adrian_vg »

Råttis skrev:Visst, men tar en sak i taget, skall först floppa och paira eller vad det nu heter i VFR-världen.
Sedan så har man familj, så massa pengar har man inte heller....
Prioritera. Lite mindre öl på lördagarna några veckor framåt, och PC:n ligger i brevlådan som en smäck vilken dag som helst. Önskar bara min gjorde det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#41 Inlägg av Råttis »

adrian_vg skrev:
Råttis skrev:Visst, men tar en sak i taget, skall först floppa och paira eller vad det nu heter i VFR-världen.
Sedan så har man familj, så massa pengar har man inte heller....
Prioritera. Lite mindre öl på lördagarna några veckor framåt, och PC:n ligger i brevlådan som en smäck vilken dag som helst. Önskar bara min gjorde det...
Hmmnu börjar det bli OT.....sorry....

HAHAHAHA mina öldagar är rätt så få under sommaren. Svärmor har köpt ett flak öl, kommer imorgon. Tak för hjälpen flak. Ja sedan blir det väl lite under Norgeresan man dricker öl.... 1gång i månaden max på sin höjd och max 100kr i bästa fall. Festar inte så mycket nu för tiden.

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#42 Inlägg av adrian_vg »

Råttis skrev:Hmmnu börjar det bli OT.....sorry....
En Powercommander är relaterat till varvtal, i den bemärkelsen att om man ligger på "fel" varvtal kommer motorn att hosta och hacka. En Powercommander fixar det med en ommappning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#43 Inlägg av blacken »

En Powercommander fixar det med en ommappning.
Eller så skaffar man sig knasare, istället för ett primitivt sprutdito..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#44 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
En Powercommander fixar det med en ommappning.
Eller så skaffar man sig knasare, istället för ett primitivt sprutdito..:)
Lättare sagt än gjort, men det är ju också en lösning. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#45 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
En Powercommander fixar det med en ommappning.
Eller så skaffar man sig knasare, istället för ett primitivt sprutdito..:)
Lättare sagt än gjort, men det är ju också en lösning. 8*)
En annan lösning vore att någon driftig snubbe/snubba anpassade ett Trionic 5 sprut till Viffer..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar