Jag har en snorkel på min 97:a med förgasare också. Har jag nåt att hämta på att montera av den?Tegfors skrev:Snorkeln i det här avseendet är den "gummituta" som sitter i insuget till luftfiltret... Detta sitter inte helt "öppet" så tas denna bort så blir inandningen lättare....
Hur mycket drar era Viffrar?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Den egenskapen jag har av att öppna andningsvägarna (avgas och insug) för motorn är att man flyttar registret lite uppåt. Iaf på bilsidan. Dvs att man får lite sämre bottendrag men högre topregister.adrian_vg skrev:Jag har en snorkel på min 97:a med förgasare också. Har jag nåt att hämta på att montera av den?Tegfors skrev:Snorkeln i det här avseendet är den "gummituta" som sitter i insuget till luftfiltret... Detta sitter inte helt "öppet" så tas denna bort så blir inandningen lättare....
En annan detalj är att ju mer man öppnar insugsidan, dess mer förändras förhållandet mellan blandningen av luft och bränsle vilket medför snålare blandning som påverkar motorns gång. Det krävs ofta ombestyckning för att komma förbi detta. Effektmässigt? Kanske nån hk eller två.
******************************
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Are you GOOD, or?!?

Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Gillar registret på låg- och mellanvarv, som det är. Låter som om jag ska låta bli snorkeln alltså. Om blandningen dessutom blir magrare, bör jag antagligen definitivt låta bli snorkeln, iaf om man ska döma av färgen på tändstiften. Å andra sidan sa Race Repairs att min viffer gick fett som f@n. Ack dessa beslut...H2SO4 skrev:Den egenskapen jag har av att öppna andningsvägarna (avgas och insug) för motorn är att man flyttar registret lite uppåt. Iaf på bilsidan. Dvs att man får lite sämre bottendrag men högre topregister.
En annan detalj är att ju mer man öppnar insugsidan, dess mer förändras förhållandet mellan blandningen av luft och bränsle vilket medför snålare blandning som påverkar motorns gång. Det krävs ofta ombestyckning för att komma förbi detta. Effektmässigt? Kanske nån hk eller två.


En till två hk till märks inte vid vanlig körning. Det är som motvind eller inte motvind. Typ.
Tack för infon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det är klart att den går "bättre" om man öppnar andningsvägarna. Men man kan ju även definiera vad bättre är, somliga gillar när effekten kommer vid 8k rpm, medans vissa föredrar en lugn o linjär effektkurva som viffern har orginal.Tegfors skrev:Precis som det sägs kan det ge någon hk eller två men det är under förutsättning att motorn är mappad rätt... Insprut fixar en del själv men med gasade... Jag tycker iaf att min går bättre utan ett sugrör att andas in genom![]()
Det stämmer att boxen tar hand om en del förändringar av sig själv, men även den har ju sina begränsningar och när man kommer upp på den nivån av moddar behövs ofta en mappning. Men på en hoj med fuggar så är det mer jobb att få till rätt blandning av luft o bränsle, det är mycket smidigare med en motor med insprut.
Hänger man på helsystem öppet luftfilter och PC så sägs dom bli ännu trevligare, plus att man då även får ut effekten.
******************************
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Are you GOOD, or?!?

Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Hmm känns som en missuppfattning där. Viffern fick insprut från och med 98ans årsmodell. Den har en 800CC motor med insprutning. När nästa generation kom 02 så fick motorn även V-Tec.HondaHasse skrev:Det där får du förklara lite närmare, antingen har man väl förgasare eller insprut?OsiS skrev: Trodde alla visste att;
VFR -01 med förgasare = motor utan VTEC men med insprutning
******************************
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Are you GOOD, or?!?

Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
NajsTegfors skrev:gör man dessutom pair och flapper moddarna så har man min versionH2SO4 skrev:
Hänger man på helsystem öppet luftfilter och PC så sägs dom bli ännu trevligare, plus att man då även får ut effekten.


******************************
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Are you GOOD, or?!?

Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Snart ser Syran smily-figuren efter mitt mess...H2SO4 skrev:Hmm känns som en missuppfattning där. Viffern fick insprut från och med 98ans årsmodell. Den har en 800CC motor med insprutning. När nästa generation kom 02 så fick motorn även V-Tec.HondaHasse skrev:Det där får du förklara lite närmare, antingen har man väl förgasare eller insprut?OsiS skrev: Trodde alla visste att;
VFR -01 med förgasare = motor utan VTEC men med insprutning

Mmm, det gör hanOsiS skrev:Snart ser Syran smily-figuren efter mitt mess...H2SO4 skrev:Hmm känns som en missuppfattning där. Viffern fick insprut från och med 98ans årsmodell. Den har en 800CC motor med insprutning. När nästa generation kom 02 så fick motorn även V-Tec.HondaHasse skrev: Det där får du förklara lite närmare, antingen har man väl förgasare eller insprut?

Men klart att det kan finnas sådana kombinationer med, men då hemmasnickrade. Har tex en kompis som funderar på att lägga ner en vit-6a på 2,5 liter från en 960 och hänga på 3 st webber48or. Så inget är väl egentligen omöjligt..

******************************
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Are you GOOD, or?!?

Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
-
- Donator 2010
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
- Ort: Arboga
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Fiskörde du i 50km/h på sexan hela vägen då eller?vfrforever skrev:Min 800 99:a drog 0,42/mil med tankväska, toppbox oxh tält på semestern i somras. Ca 500mil. Annars runt 0.45/mil blandad körning.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Sorry... Kunde inte låta bli.adrian_vg skrev:Fiskörde du i 50km/h på sexan hela vägen då eller?vfrforever skrev:Min 800 99:a drog 0,42/mil med tankväska, toppbox oxh tält på semestern i somras. Ca 500mil. Annars runt 0.45/mil blandad körning.


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!