Conseal skrev:adrian_vg skrev:
vfrforever skrev:Plast är DYRT!

Varför? Det är ju vanlig termoplast ju! Hur dyrt kan det vara? Pressverktygen är ju dyra, men trycker man ut tillräckligt många och inte byter utseende så ofta så funkar det.
Tillgång och efterfrågan ..
Hojar som krashas ofta .. billigare plast.
Hojar som krashas sällan .. dyrare plast
VFR som krashas .. finns det pris på perfektion ?

Njä, det där är en sanning med modifikation.
För massproduktion blir hinkplats billigare även om verktygen är dyra. Ofta är kåporna inte ens lackade, utan det folk tror är lack är i verkligheten plastens färg med påklistrade dekaler, ibland med lite klarlack över. Dessa kan även göras lättare än glasfiber utan att använda extrema material som kevlar eller kolfiber.
Glasfiber, kevlar och kolfiber måsta i stort sett också handläggas från början till slut, vilket blir dyrare om det ska göras i stora serier. Insidan blir inte slät men den stora fördelen är att det blir reparerbart med ganska enkla metoder.
Det finns kraschkåpor i fiber till de flesta hojarna och dom är oftast betydligt billigare än original, men säljs olackade. Kolla min länksida
http://www.iww.se/links/v65 där har jag listat ett antal tillverkare av dylika kåpor mm. under "Bodywork".