CBX

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#31 Inlägg av tersan »

När vi nu börjar gräva ner oss i hojarnas undre värld är det väl lika bra att fortsätta... en lite småfascinerande detalj med CX är att den fanns med turbo. Något som är ganska ovanligt på hojar av någon anledning. Vilka mer hojar har funnits eller finns med överladdning (från fabrik, hembyggen är ett annat ämne)? Suzuki gjorde nån om jag inte minns helt fel.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#32 Inlägg av Tyrannosaurus »

Fan vad läcker den är! Det enda som jag inte riktigt kommer överens med är utseendet på underdelen av motorn som ger associationer till en tegelsten. Men en snygg underkåpa skulle effektivt kunna råda bot på det.
tersan skrev:
Henning skrev:Jag vill ha en CX500. Inte en C. :)
/H
Nu har jag försökt vrida och vända på den här meningen, samtidigt som jag studerar bilder och specifikationer på CX500 både med och utan C... men jag måste erkänna att jag går bet. :?
Går bet? Det är bara att konstatera att Henning gillar Plastgrisen. Men den kanske är så ful så den är snygg :wink:
Sen kompenseras iofs den slöa motorn av den höga vikten :lol:
tersan skrev:När vi nu börjar gräva ner oss i hojarnas undre värld är det väl lika bra att fortsätta... en lite småfascinerande detalj med CX är att den fanns med turbo. Något som är ganska ovanligt på hojar av någon anledning. Vilka mer hojar har funnits eller finns med överladdning (från fabrik, hembyggen är ett annat ämne)? Suzuki gjorde nån om jag inte minns helt fel.
Alla japanerna hade en turbohoj i mitten av 80-talet. På den tiden var det inte bara rakhyvlar som hette "turbo" utan i stort sett allt, från deodorant och kalsingar till maträtter och priser så det var ingen hejd på turboinflationen, och alla fordonsmärken med självaktning skulle ju självklart ha en turbo.

Honda hade sin CX500T (86 hk) och CX650T (110 hk) som var ganska fulsnygga futuriska skapelser med våldsam effektkaraktär, speciellt 500:n som small till vid ungefär 4500 rpm och hände det under nedlägg så gick man tveklöst på näbben. TurboOlle vad en av dom få som kunde hantera den hojen fullt ut och använde effektkaraktären till att sladda med :D
Suzuki hade en som hette SN85 (om jag inte minns fel) där "85" skulle stå för antalet hästar (har för mig att det var en 650 cc). Den döptes av Bike till "turbo utan tryck".
Yamaha hade någon ful skapelse på 650 cc som väl gick hyfsat med 90 hk eller så.
Den som var häftigast var Kawasaki GPz750 Turbo som både var snygg och vass. Tror den hade 120 hk eller nåt.

Yamaha lär ha haft en hisklig skapelse på gång med sin byggd på sin XS1100 motor. Motorn visades på bild i någon blaska men kom vad jag vet aldrig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#33 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
Fan vad läcker den är! Det enda som jag inte riktigt kommer överens med är utseendet på underdelen av motorn som ger associationer till en tegelsten. Men en snygg underkåpa skulle effektivt kunna råda bot på det.
Jag har också svårt att släppa den där hojen... maken till kraftfullt utseende får man leta efter.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#34 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Fan vad läcker den är! Det enda som jag inte riktigt kommer överens med är utseendet på underdelen av motorn som ger associationer till en tegelsten. Men en snygg underkåpa skulle effektivt kunna råda bot på det.
Jag har också svårt att släppa den där hojen... maken till kraftfullt utseende får man leta efter.
Visst skriker den "Räjsa med mig!!! Lägg ner knät i backen!!"? :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:När vi nu börjar gräva ner oss i hojarnas undre värld är det väl lika bra att fortsätta... en lite småfascinerande detalj med CX är att den fanns med turbo. Något som är ganska ovanligt på hojar av någon anledning. Vilka mer hojar har funnits eller finns med överladdning (från fabrik, hembyggen är ett annat ämne)? Suzuki gjorde nån om jag inte minns helt fel.
Tror Yamaha och Suzuki hade turbomodeller under samma år som Hondas vildsvin. Det jag har hört är att Yamaha och Suzuki inte lyckades få till det där med turboeffekten dock, medan Honda tog ut en förhållandevis blygsam effekt och fick därmed en något så när hanterbar maskin. Y och S valde mer effekt på en liten motorvolym och så gick det som det gick... Alla tre märkenas turbomodeller drog enorma mängder bensin. Har för mig att under nån test till Italien(?) i Bike, Allt om MC eller MC-Nytt med de tre ovan fick Yamahaföraren tanka var fjortonde mil eller så. Många tankningar blir det till sydligare breddgrader... :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#36 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Visst skriker den "Räjsa med mig!!! Lägg ner knät i backen!!"? :lol:
Äsch, knät är för fegisar, lägg ner armbågen i backen istället :lol: Satan i gatan! :o
Interview
adrian_vg skrev:medan Honda tog ut en förhållandevis blygsam effekt och fick därmed en något så när hanterbar maskin.
Nja det där stämmer inte riktigt. Det var Honda som laddade på mest av alla, 1,3 kg turbotryck på 500:n. 650:n laddade "bara" 0,9 kg.
Har också för mig att Hondas turbohojar var dom enda som hade sprut, dom andra körde med förgasare.

Sen får man också tänka på att det här var på 80-talet. Idag har man lärt sig hantera grejerna bättre med både modernare aggregat och bättre elektronik, så det är få eller inga turbo idag på varken bilar eller hojar som har den där "kaboom"-effekten som var så vanlig förr.

Ett av Marklunds första byggen, något monster på 300 hk hade en effektökning på 200 hk på 500 rpm :shock: Den var i princip okörbar när tanken kom upp och slog honom i ansiktet :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

Lysande!
Nja det där stämmer inte riktigt. Det var Honda som laddade på mest av alla, 1,3 kg turbotryck på 500:n. 650:n laddade "bara" 0,9 kg.
Har också för mig att Hondas turbohojar var dom enda som hade sprut, dom andra körde med förgasare.
Så var det, fel av mig. Mindes fel.
Ett av Marklunds första byggen, något monster på 300 hk hade en effektökning på 200 hk på 500 rpm :shock: Den var i princip okörbar när tanken kom upp och slog honom i ansiktet :twisted:
Den läste jag om i (Super?)Bike. Reportaget hade också hans snälltrimmade 200hk-hoj som jämförelse som han byggt åt sin flickvän som ännu inte hade A-körkort (om jag minns rätt). Vad för ont hade hon gjort för att förtjäna detta...? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#38 Inlägg av tedman »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Visst skriker den "Räjsa med mig!!! Lägg ner knät i backen!!"? :lol:
Äsch, knät är för fegisar, lägg ner armbågen i backen istället :lol: Satan i gatan! :o
Interview
Jo jag såg den där förra helgen, satt och hoppa i soffan! :headbang :headbang

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#39 Inlägg av Tyrannosaurus »

tedman skrev:Jo jag såg den där förra helgen, satt och hoppa i soffan! :headbang :headbang
Fan :evil: Jag kan inte se racen längre efter att Comhem tog bort Eurosport ur grundutbudet och ersatte det med värdelösa TV4 Sport som bara visar bolljakt och organiserat slagsmål (iofs nästan samma sak).

Jag har visserligen för mig att MotoGP.com har "Pay-Per-View", men jag har inte riktigt kommit överens med funktionen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#40 Inlägg av tersan »

Ja, jösses... det där kräver talang, eller bonntur. Snyggt var det iallafall!

Jag har förresten satt upp en CBX på min skulle-vilja-ha-lista nu... i senaste MC-Nytt var det en artikel om CBX-klubben, och där nämndes ISR. Då kom jag att tänka på en kille jag sålde en uppsättning dellOrto-förgasare från en Alfa till för många år sen. Han skulle ha dem på sin snyggt modifierade Taunus (garva inte, bilen var seriöst byggd och jag hade faktiskt ett smärre h-e att hänga på när vi skulle åka och kolla på en Alfetta han kände till). Nåja, killen sa att han jobbade/jobbat på ISR, och hade en preppad CBX som han kört på bana med... :shock: Lite senare hittade jag en gammal Teknikens Värld hemma, där samma kille är med i ett reportage med sin Vincent Black Shadow (här skulle jag vilja ha en dräggel-smiley).

Summa summarum: det är nåt väldigt läckert över en CBX med tidsenligt caferacer-stuk...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#41 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Då kom jag att tänka på en kille jag sålde en uppsättning dellOrto-förgasare från en Alfa till för många år sen. Han skulle ha dem på sin snyggt modifierade Taunus (garva inte, bilen var seriöst byggd och jag hade faktiskt ett smärre h-e att hänga på när vi skulle åka och kolla på en Alfetta han kände till). Nåja, killen sa att han jobbade/jobbat på ISR, och hade en preppad CBX som han kört på bana med... :shock: Lite senare hittade jag en gammal Teknikens Värld hemma, där samma kille är med i ett reportage med sin Vincent Black Shadow (här skulle jag vilja ha en dräggel-smiley).
Vet vem det är (Kim - kan inte vara någon annan). Har inte sett karln på hur länge som helst, men jag känner honom och han vet nog vem jag är också.
Vi får se, det är aviserat om en "pensionärsfest" :wink: med oss gamla stötar som gjorde stan osäker på 70- och i början av 80-talet. Om det blir av lär man väl träffa ett antal av det gamla gänget där.

Jo vad jag vet byggde han den där ISR-CBX:en själv och det är den som finns och inga andra. Men jag har tyvärr aldrig sett den "in action". Den stog ett tag delvis nerplockad hos AVA MC när dom höll till i Hammabyhamnen. Jag vet inte var den är idag, men den står väl och samlar damm i något garage :(

Den skulle platsa på en utställning bredvid Spondon-CBX:en som CBX klubben brukar visa upp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Summa summarum: det är nåt väldigt läckert över en CBX med tidsenligt caferacer-stuk...
Nånting sånt här? http://www.blocket.se/vi/15825156.htm?ca=7_s

Tycker det ser ut att vara ganska raka rör på den hojjen... :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#43 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Då kom jag att tänka på en kille jag sålde en uppsättning dellOrto-förgasare från en Alfa till för många år sen. Han skulle ha dem på sin snyggt modifierade Taunus (garva inte, bilen var seriöst byggd och jag hade faktiskt ett smärre h-e att hänga på när vi skulle åka och kolla på en Alfetta han kände till). Nåja, killen sa att han jobbade/jobbat på ISR, och hade en preppad CBX som han kört på bana med... :shock: Lite senare hittade jag en gammal Teknikens Värld hemma, där samma kille är med i ett reportage med sin Vincent Black Shadow (här skulle jag vilja ha en dräggel-smiley).
Vet vem det är (Kim - kan inte vara någon annan). Har inte sett karln på hur länge som helst, men jag känner honom och han vet nog vem jag är också.
Vi får se, det är aviserat om en "pensionärsfest" :wink: med oss gamla stötar som gjorde stan osäker på 70- och i början av 80-talet. Om det blir av lär man väl träffa ett antal av det gamla gänget där.

Jo vad jag vet byggde han den där ISR-CBX:en själv och det är den som finns och inga andra. Men jag har tyvärr aldrig sett den "in action". Den stog ett tag delvis nerplockad hos AVA MC när dom höll till i Hammabyhamnen. Jag vet inte var den är idag, men den står väl och samlar damm i något garage :(

Den skulle platsa på en utställning bredvid Spondon-CBX:en som CBX klubben brukar visa upp.
Jepp, det var Kim (jag vill inte skriva namn i onödan, men hade på känn att du skulle veta vem det är). Ibland känner jag att jag är född liiite för sent. Växte visserligen upp i Stockholm på 70-80-talet, men var för ung för hoj... och hade oförstående föräldrar. :(
VFR750F -92, grön

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

Re: CBX

#44 Inlägg av Sudden »

adrian_vg skrev:Fanken vad dyra cbx-sexorna är på Blocket...
Ja du, det var ett reportage om en CBX från -79 om jag minns rätt i en hojtidning för ett tag sedan som var i originalskick - han hade bytt stötdämpare, gaffelfjädrar (Öhlin:s) och satt dit en styrdämpare - och priset var i trakterna av 100.000...

Anser själv att CBX:en är snyggast innan den fick kåpa. En X-kompis hade en sådan, svart, med fabrikskit (ska leverera en bit över 140 kusar) som hade ett helt underbart ljud. Såldes till en kille som kraschade den en månad senare... Killen överlevde, hojen blev till skrot.

2 små detaljer; säger någon CBX till mig, är det 1000-kubikaren jag tänker på. I annat fall säger man väl 550 eller 750... Har provat - på 80-talet- både 1000-kubikaren och 550:an.

Samt; fabrikskitet kunde monteras på med bibehållen garanti. Kravet var - exakt vilket minns jag inte - att de sattes dit av Hondaverkstad i landet eller av Honda auktoriserad verkstad. I det senare fallet, kan det ha gällt en specialverkstad någonstans i Europa. Eller möjligen Japan...
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: CBX

#45 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Anser själv att CBX:en är snyggast innan den fick kåpa. En X-kompis hade en sådan, svart, med fabrikskit (ska leverera en bit över 140 kusar) som hade ett helt underbart ljud. Såldes till en kille som kraschade den en månad senare... Killen överlevde, hojen blev till skrot.
Värsta trådlyftet! ;-)

Nakna CBX:en är snyggast, tycker jag med. Killen du nämner borde få fängelse...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar