Qwerty skrev:apex skrev:I princip borde ju landstingsskatt etc sjunka om man lyfter över kostnader på MC-ägarna. I så fall borde det bli +/- 0 för en höginkomsttagare med en VFR. En extrajobbande 20-åring med en R1 kommer ju drabbas hårt, men det är oftast han som blaskar i, eller....?
Precis. Kikade nu på If och Hondas försäkring. Min försäkring har stigit från 5040:-/år till 5808:-/år. Jag får ut ca 1000:- extra varje månad pga sänkt skatt. Dvs jag tjänade 10-11k/år på det här.
Om Nisse 20år med sin 07ans R1a får pynta 20k extra per år rör då inte mej i ryggen. Då han troligtvis kraschar oftare än mej(enligt statistik).
Jag gjorde precis en uträkning på Bilsport & MC:s hemsida
http://www.bilsport-mc.com och det verkar som om jag t.o.m. får billigare försäkring

Men som jag sa, jag reagerar ändå på orättvisan. Blir man exkluderad från det allmäna socialförsäkringssystemet så ska skatten sänkas i motsvarande grad, vilket är det minsta kravet. Sen spelar det ingen roll om du eller jag har bra inkomster och får en bra inkomstskattesänkning.
Räkna på killen som kanske har <20,000 före skatt och har en rolig sporthoj men inte kraschar. Ska han bli straffad och betala två gånger för samma samhällsservice för att det finns Fürstenhof:ar.
Titta på gubbjävlarna med sina "paddelhojar". Dom kör förvisso låååååååååångsamt, men fan så illa.
De tidigare gubbarna i hatt har köpt något tungt jävla schabrak som Hardley Ablesson eller motsvarande japanskt substitut som dom knappt klarar av. Till det har dom köpt en full "rebellutrustning" med fransar döskallar och eldflames och leker Marlon Brando med billiga försäkringar.
PerJohan skrev:Qwerty skrev:Precis. Kikade nu på If och Hondas försäkring. Min försäkring har stigit från 5040:-/år till 5808:-/år. Jag får ut ca 1000:- extra varje månad pga sänkt skatt. Dvs jag tjänade 10-11k/år på det här.
Precis. Även om det kan tyckas orättvist och allmånt idiotiskt att kasta på en sån skatt på trafikföräkringen så orkar jag inte bry mig om att gnälla på det, gör ju som Qwerty (det var nog första gången jag skrev det ordet nånsin..haha) och går ändå plus på det hela!
Jo det stämmer, men där har vi också ett problem att för få i det här landet bryr sig, därför ser det ut som det gör. Vi har världens högsta skatter och nu höjer dom skatterna lite till, men det drabbar ju inte mig så jag bryr mig inte.
Kommer inte ihåg vem som sa det men ni har väl hört den:
Först tog dom kapitalisterna, men jag är inte kapitalist så jag protesterade inte.
Sen tog dom regimkritikerna, men jag är inte regimkritiker så jag protesterade inte.
Sen tog dom de blonda, men jag är inte blond så jag protesterade inte.
Sen tog dom husägarna, men jag är inte husägare så jag protesterade inte.
Sen tog dom mig, men då fanns det ingen kvar som kunde protestera.
Lite förvanskat från originalet kanske, men mer dagsaktuellt. Hur vore det om vi skulle få valuta för våra skatter?