Bered väg för trafikförsäkringen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Invalido

#16 Inlägg av Invalido »

elias skrev:Jag tycker att de som får skador drabbade av rökning ska betala sin sjukvård själv. De kostar mångdubbelt mer än en trafikskada, de vet att de gör något farligt och fortsätter göra det. Nu är det iofs rätt hög skatt på tobak redan idag, men den kan bli högre!

Vad gäller hurvida man vill försäkra ett fordon utomlands? Tex ett land med mer gynnsamma regler?
ja o högre skatt för alla de som får sjukdommen alkolist...o högre skatt för spriten med då eller??? :shock:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lt.Dan skrev:Det höjning jag kommer att få på mina två bilar, två motorcycklar kommer inte att gå till trafikskadade utan till någon löjlig skattesänkning.

Det är det som gör mig så fruktansvärt upprörd.

Sen så kan jag garantera att den här tråden kommer att spåra ur.
Det gör nämligen all "trafikförsäkrings trådar".
Jag förstår fullständigt din upprördhet, jag blir lite sne själv, men inte bara för att höja skatter för att betala sänkta skatter som i mina öron bara låter som rundgång och att ge med ena handen och ta med den andra för att byråkraterna ska ha något att göra där som sitter på sina feta arslen och lyfter ännu fetare löner på vår bekostnad. Dessutom är hela systemet totalt sjukt och olagligt och på det sättet är en viss "urspårning" rätt bra då det visar hur jävla absurt det är.
Masse skrev:ja o högre skatt för alla de som får sjukdommen alkolist...o högre skatt för spriten med då eller??? :shock:
Jag har en jättebra idé på nya skatter för att sänka skatter (öhh :? ) och samtidigt värna miljön.

1. Utandningsskatt. Varje gång vi andas ut blåser vi ut koldioxid vilket påskyndar den globala uppvärmningen och växthuseffekten. Alla männskor beskattas generellt för sitt genomsnittligt antal utandningar. Den som är medlem i någon idrotts- eller sportklubb påförs en extraskatt då denne konsumerar mer syre och följaktligen släpper ut en större mängd koldioxid.

2. Spolskatt. Det kan inte vara en okänt faktum att vi förbrukar 5-10 liter vatten varje gång vi spolar våra "brusefåtöljer" samt släpper ut stora mängder med föroreningar, koldioxid, övergödnings- och försurande materal i våra sjöar, hav och skogar och även leder till den årliga algblomningen i Östersjön. Jag föreslår att alla enligt lag ska köpa ett räkneverk som ska istalleras på "spaken" av auktoriserad personal i våra hem, arbetsplatser och i offentliga miljöer. WC-kontrollanter får sedan i uppdrag att läsa av mätaren en gång per månad för beräkning av skatten.
Personer som håller sig och bara går varannan dag får en skatterabatt.

Visst är det bra idéer och minst lika intelligenta som trafikförsäkringsskatten :? :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

skyfly
Donator 2010

#18 Inlägg av skyfly »

Kanske borde skapa en speciell skatte tråd. Många verkar ha synpunkter på detta.
Mitt egna lilla hatobjekt är "svenska" idrottsstjärnor som bor i Monaco pga skatteskäl, för att sedan vid skador gärna ta del av den svenska sjukvården. (Anja, Kajsa, Christian osv) :twisted:
När det gäller den ursprungliga tråd frågan verkar vi ju alla redan vara överens. :wink:

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#19 Inlägg av Henning »

Lt.Dan skrev:Vad har det med ämnet att göra ? Det är väll inte rökare vi ska diskutera, eller?
Nej, men min synvinklel är den att min mamma och din moster inte skall behöva betala kostnader för våra påtokkörningar då de inte kör MC. Lika lite som vi vill betala rökares läkarvårdskostnader när de helt i onödan dragit på sig.

Men det är klar man kan fra allt till sin fåniga spets.

Min utgångspunkt är;
Jag vill intye betala för andra sammhällsonyttiga kostnader. [Läktarvåld, rökning, base-jump eller tex hästridningsolyckor.]

Men jag betalar gärna kostnader för sånt jag "i onödan" brukar; MC, alkohol, sjöräddning och skatter som är relaterade till samhållsnytta. Ex takläggare, brandkår och några andra samhällsnyttor som inte har inkomstbringande verksamhet som försvar och tull.

Fotbollsarenorna tar betalt för reklamen under matcherna, biljetterna ochg TV-rättigheter mm. Men städning utanför arenorna och polisbevakningen av besökarna samt dess sjukvård går på statskassan.
Rimliga avgifter och skjkatte på dem som vill se sånt också. Jag vill inte betala för sånt. Inte de för mig heller.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#20 Inlägg av apex »

I princip borde ju landstingsskatt etc sjunka om man lyfter över kostnader på MC-ägarna. I så fall borde det bli +/- 0 för en höginkomsttagare med en VFR. En extrajobbande 20-åring med en R1 kommer ju drabbas hårt, men det är oftast han som blaskar i, eller....?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#21 Inlägg av elias »

Kontetan är; det är orättvist (så som livet är i stort) att lyfta ut trafikförsäkringen ur "solidariteten" då det finns andra saker som är minst lika farliga som "vi" inte vill vara med och betala.
Bild

Invalido

#22 Inlägg av Invalido »

Tyrannosaurus skrev:
Lt.Dan skrev:Det höjning jag kommer att få på mina två bilar, två motorcycklar kommer inte att gå till trafikskadade utan till någon löjlig skattesänkning.

Det är det som gör mig så fruktansvärt upprörd.

Sen så kan jag garantera att den här tråden kommer att spåra ur.
Det gör nämligen all "trafikförsäkrings trådar".
Jag förstår fullständigt din upprördhet, jag blir lite sne själv, men inte bara för att höja skatter för att betala sänkta skatter som i mina öron bara låter som rundgång och att ge med ena handen och ta med den andra för att byråkraterna ska ha något att göra där som sitter på sina feta arslen och lyfter ännu fetare löner på vår bekostnad. Dessutom är hela systemet totalt sjukt och olagligt och på det sättet är en viss "urspårning" rätt bra då det visar hur jävla absurt det är.
Masse skrev:ja o högre skatt för alla de som får sjukdommen alkolist...o högre skatt för spriten med då eller??? :shock:
Jag har en jättebra idé på nya skatter för att sänka skatter (öhh :? ) och samtidigt värna miljön.

1. Utandningsskatt. Varje gång vi andas ut blåser vi ut koldioxid vilket påskyndar den globala uppvärmningen och växthuseffekten. Alla männskor beskattas generellt för sitt genomsnittligt antal utandningar. Den som är medlem i någon idrotts- eller sportklubb påförs en extraskatt då denne konsumerar mer syre och följaktligen släpper ut en större mängd koldioxid.

2. Spolskatt. Det kan inte vara en okänt faktum att vi förbrukar 5-10 liter vatten varje gång vi spolar våra "brusefåtöljer" samt släpper ut stora mängder med föroreningar, koldioxid, övergödnings- och försurande materal i våra sjöar, hav och skogar och även leder till den årliga algblomningen i Östersjön. Jag föreslår att alla enligt lag ska köpa ett räkneverk som ska istalleras på "spaken" av auktoriserad personal i våra hem, arbetsplatser och i offentliga miljöer. WC-kontrollanter får sedan i uppdrag att läsa av mätaren en gång per månad för beräkning av skatten.
Personer som håller sig och bara går varannan dag får en skatterabatt.

Visst är det bra idéer och minst lika intelligenta som trafikförsäkringsskatten :? :P
:P hahaha där satt den!!

Användarvisningsbild
VFunRider

#23 Inlägg av VFunRider »

Tyrannosaurus skrev: Det stämmer att man kan se det på det sättet, men det finns två grundläggande tankesätt hur ett land och dess medborgares trygghet ska betalas:
1. Varje grupp betalar för sina egna kostnader och risker som t.ex. fordonsförare, rökare, skidåkare, takläggare, pensionärer, invandrare, ungdomar m.fl. m.fl. m.fl. Alltså ungefär som i USA och den som inte har försäkring får ingen vård.
2. Man har ett kollektivt socialförsäkringssystem som antingen kan utformas som en skatt eller som riktad allmän obligatorisk avgift som dras direkt på inkomsten och solidariskt betalar för allt. Fördelen med det senare systemet är att "kunden/medborgarna" kan ställa högre krav eftersom det är öronmärkta pengar där man vet vart de går. Skulle man sen inte få valuta för sina pengar tvingas företaget (statligt, privat, kooperativt eller vad som helst) frigöra pengar genom t.ex. exekutiv auktion.

Det man nu gör är att rycka ut en stor befolkningsgrupp och säga att: "Socialförsäkringen gäller inte för er utan ni ska betala extra för samma förmåner som alla andra har, men ni ska ÄNDÅ betala socialförsäkringen".
Tycker jag med. Och även om jag väger 78 kilo men vet att fetma kostar 16 miljarder per år i Sverige, så föredra jag systemet nummer 2, därför att jag känner inte till något land som har ett individ/privatfinancierat sjukvård som har ett bättre system än den vi har i Sverige. Dessutom vill jag fortfarande tro på solidaritet mellan mäniskor.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#24 Inlägg av Qwerty »

apex skrev:I princip borde ju landstingsskatt etc sjunka om man lyfter över kostnader på MC-ägarna. I så fall borde det bli +/- 0 för en höginkomsttagare med en VFR. En extrajobbande 20-åring med en R1 kommer ju drabbas hårt, men det är oftast han som blaskar i, eller....?
Precis. Kikade nu på If och Hondas försäkring. Min försäkring har stigit från 5040:-/år till 5808:-/år. Jag får ut ca 1000:- extra varje månad pga sänkt skatt. Dvs jag tjänade 10-11k/år på det här.

Om Nisse 20år med sin 07ans R1a får pynta 20k extra per år rör då inte mej i ryggen. Då han troligtvis kraschar oftare än mej(enligt statistik).
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#25 Inlägg av PerJohan »

Qwerty skrev: Precis. Kikade nu på If och Hondas försäkring. Min försäkring har stigit från 5040:-/år till 5808:-/år. Jag får ut ca 1000:- extra varje månad pga sänkt skatt. Dvs jag tjänade 10-11k/år på det här.
Precis. Även om det kan tyckas orättvist och allmånt idiotiskt att kasta på en sån skatt på trafikföräkringen så orkar jag inte bry mig om att gnälla på det, gör ju som Qwerty (det var nog första gången jag skrev det ordet nånsin..haha) och går ändå plus på det hela! :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
apex skrev:I princip borde ju landstingsskatt etc sjunka om man lyfter över kostnader på MC-ägarna. I så fall borde det bli +/- 0 för en höginkomsttagare med en VFR. En extrajobbande 20-åring med en R1 kommer ju drabbas hårt, men det är oftast han som blaskar i, eller....?
Precis. Kikade nu på If och Hondas försäkring. Min försäkring har stigit från 5040:-/år till 5808:-/år. Jag får ut ca 1000:- extra varje månad pga sänkt skatt. Dvs jag tjänade 10-11k/år på det här.

Om Nisse 20år med sin 07ans R1a får pynta 20k extra per år rör då inte mej i ryggen. Då han troligtvis kraschar oftare än mej(enligt statistik).
Jag gjorde precis en uträkning på Bilsport & MC:s hemsida http://www.bilsport-mc.com och det verkar som om jag t.o.m. får billigare försäkring :!:
Men som jag sa, jag reagerar ändå på orättvisan. Blir man exkluderad från det allmäna socialförsäkringssystemet så ska skatten sänkas i motsvarande grad, vilket är det minsta kravet. Sen spelar det ingen roll om du eller jag har bra inkomster och får en bra inkomstskattesänkning.

Räkna på killen som kanske har <20,000 före skatt och har en rolig sporthoj men inte kraschar. Ska han bli straffad och betala två gånger för samma samhällsservice för att det finns Fürstenhof:ar.

Titta på gubbjävlarna med sina "paddelhojar". Dom kör förvisso låååååååååångsamt, men fan så illa.
De tidigare gubbarna i hatt har köpt något tungt jävla schabrak som Hardley Ablesson eller motsvarande japanskt substitut som dom knappt klarar av. Till det har dom köpt en full "rebellutrustning" med fransar döskallar och eldflames och leker Marlon Brando med billiga försäkringar.
PerJohan skrev:
Qwerty skrev:Precis. Kikade nu på If och Hondas försäkring. Min försäkring har stigit från 5040:-/år till 5808:-/år. Jag får ut ca 1000:- extra varje månad pga sänkt skatt. Dvs jag tjänade 10-11k/år på det här.
Precis. Även om det kan tyckas orättvist och allmånt idiotiskt att kasta på en sån skatt på trafikföräkringen så orkar jag inte bry mig om att gnälla på det, gör ju som Qwerty (det var nog första gången jag skrev det ordet nånsin..haha) och går ändå plus på det hela!
Jo det stämmer, men där har vi också ett problem att för få i det här landet bryr sig, därför ser det ut som det gör. Vi har världens högsta skatter och nu höjer dom skatterna lite till, men det drabbar ju inte mig så jag bryr mig inte.

Kommer inte ihåg vem som sa det men ni har väl hört den:
Först tog dom kapitalisterna, men jag är inte kapitalist så jag protesterade inte.
Sen tog dom regimkritikerna, men jag är inte regimkritiker så jag protesterade inte.
Sen tog dom de blonda, men jag är inte blond så jag protesterade inte.
Sen tog dom husägarna, men jag är inte husägare så jag protesterade inte.
Sen tog dom mig, men då fanns det ingen kvar som kunde protestera.

Lite förvanskat från originalet kanske, men mer dagsaktuellt. Hur vore det om vi skulle få valuta för våra skatter? :evil:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tyrannosaurus skrev:Jag gjorde precis en uträkning på Bilsport & MC:s hemsida http://www.bilsport-mc.com och det verkar som om jag t.o.m. får billigare försäkring :!:
Nu ljög jag, kollade precis min gamla försäkring och jag minns fel. Det blir faktiskt lite dyrare, men fullt överkomligt.
Men i övrigt står jag kvar vid samma uttalande som ovan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007

#28 Inlägg av Torque »

Fick brev om höjningen på min bilförsäkring idag. Jag har en Volvo V70 T5.

Betalade 580kr i månaden innan höjningen för en helförsäkring. Nu höjdes det till 706kr i månaden.

Inte så farligt tycker jag.
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#29 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev:Vi har världens högsta skatter och nu höjer dom skatterna lite till, men det drabbar ju inte mig så jag bryr mig inte.
Va inte riktigt så jag sa.
Eftersom att vi hojåkare beter oss som svin, så kommer straffet nu. Att en flong ny supersporthoj med prestanda som överglänser motogp hojarna för 15år sedan, kostar är väll en självklarhet.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Eftersom att vi hojåkare beter oss som svin, så kommer straffet nu.
Tala för dig själv :wink: Jag är en mönsterknutte :lol:
Att en flong ny supersporthoj med prestanda som överglänser motogp hojarna för 15år sedan, kostar är väll en självklarhet.
Jag håller med om att sporthojar utgör en större risk och att det är många sporthojåkare som klotar och att de får betala för det i form av försäkringspremier för de risker de utgör osv. Och så har det också varit hittills.

Men att lägga en skatt på försäkringen med argumentet att den allmäna socialförsäkringen inte ska gälla hojåkare/fordonsförare är helt åt helvete, strider mot konstitutionen och ska därför KU-anmälas. Och DET är vad jag reagerar på. Sen att jag och du kanske "bara" får en höjning på 150-200 kr/år har inte med saken att göra, det är fortfarande åt helvete, strider mot konstitutionen och jag accepterar inte ett jävla rött öre skattehöjning för att betala för det jag redan betalar för via skattsedeln! :evil:

Sen att dom "kanske" sänker inkomstskatten lite har heller inte med saken att göra eftersom det handlar om vilket samhälle vi ska ha. Ska man betala sin egen vård så ska ALLA göra det. Man kan inte rycka ut en grupp och säga "ni ska inte ha valuta för det ni redan betalar för, utan ni ska betala extra för det". Det är ju inte bara fordonsförare som får inkomstskattesänkning som "kompensation" utan det får alla. Så orättvisan består.

Tänk att du ska köpa en ny motorcykel. Du betalar men du får den inte, utan du måste betala för den en gång till för att få den. Skulle du acceptera det eller gå till konsumentverket och ARN och anmäla företag som troligen ska få lagboken slängd i skallen på sig.
Regeringens och riksdagens ARN kallas KU.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar