
Servicedags
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det stämmer att additiverna som är tvättande, konserverande, rostskyddande osv. slits, men även själva oljan i sig. Det som händer är att molekylerna går sönder av det mekaniska slitaget i motorn och det är därför man kan känna på oljan. Om ett stort antal molekyler har gått sönder kommer oljan att kännas strävare. Det påverkar också hur oljan beter sig i arbetstemperaturer vilket iofs mest handlar om viscositet, men det är en mängd parametrar i oljan som ska stämma för att den ska funka bra.apex skrev:Som jag har förstått det så är det multigradetillsatserna som slits med tiden.
Oljans renhet är dock den viktigaste parametern, så helst borde man byta filter lite oftare.
Hur oljan känns ..... det viktiga är hur oljan beter sig i arbetstemperatur.
Grundoljan skilljer också en hel del. Det finns olja med långa och korta molekyler, det finns olika renhetsgrader på det som pumpas upp ur backen osv. Det man strävar efter är olja som redan från början är både ren och har långa molekyler. Det olja som är mest känd för det är den som kommer från Pennsylvania i USA.
Men numera kan man behandla även dålig olja så den blir bättre. Sån olja brukar kallas syntet, en billigare variant är delsyntet (eller "syntetförstärkt" som det också kallas).
En syntet är olja som är omgjord i molekylerna, uppvärmd, kemiskt bearbetad osv. Delsyntet är mineral och syntet som är ihopblandad.
En av fördelarna med syntet är att man kan göra dålig olja bra och ge den vissa speciella egenskaper, men det betyder inte att alla syntetoljor är bra. Man kan göra dåliga (billiga) syntetoljor också.
En mineralolja är mer beroende av basen. En riktigt bra mineralolja kan vara lika bra eller t.o.m. bättre än syntetoljor, men en dålig mineral är rena skiten.
Så basoljan kan skilja enormt mycket, det är betydligt mer än additiverna det handlar om. Det är oljan i sig som är smörjande, additiverna är renande, rostskyddande, skumborttagande osv.
Vad det gäller Panteran så byter han troligen olja mellan varje race, och då kan man köra på billig olja.
Problemet med Wiki lexikon är att vem som helst kan ändra uppgifterna. Att t.ex. anse att all olja har samma bas och att det bara är additiverna som skiljer är "Bull" med stort "B"elias skrev:Man borde starta en MC-wiki.

Jag hoppas att garagepolarn kommer att ha lite tid att skriva, då kan han t.ex. berätta när han körde på Biltema olja och hans hoj förvandlades till ånglok när oljan började koka.
Ok, det var en varm dag och en luftoljekyld Gixxer, men det har aldrig hänt varken förr eller senare med andra oljor. Sen dess använder han Biltema som sköljolja och kör inte mer än 10-20 mil på den.
Ok, våra Hondor är vattenkylda och vi har tempmätare, men den talar om tempen på vattnet, inte på oljan som ändå kan bli duktigt varm. Undantaget är hojar som RC30, RC45, NR och några till som har värmeväxlare där vattnet kyler oljan.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den tor maj 10, 2007 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Henning skrev:Det har jag funderat MYYYYCKEt påelias skrev:Man borde starta en MC-wiki.
elias skrev:Det är juh "bara" att sammanställa de bästa trådarna från olika forum.
Där har vi en del av tanken som jag har med Sabmag Scandinavia sidan, iaf för Honda V4

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Njaa, att all olja har samma bas har han väl aldrig skrivit, snarare tvärtom.Tyrannosaurus skrev: Så basoljan kan skilja enormt mycket, det är betydligt mer än additiverna det handlar om. Det är oljan i sig som är smörjande, additiverna är renande, rostskyddande, skumborttagande osv.
Problemet med Wiki lexikon är att vem som helst kan ändra uppgifterna och då kan man lika gärna fråga "Dr. Bike" som säger att all olja har samma bas och att det bara är additiverna som skiljer vilket är "Bull" med stort "B"![]()
Saxat ur Oljetråd 1 på SH: (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250)
"Utvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i molekylernas längd, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!"
Så jag tycker det är OK att ha argument men inte att felcitera icke närvarande personers åsikter.
Peace, love and understanding

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Hehe, ja men då är vi ju inne på samma linje.tedman skrev:"Utvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i molekylernas längd, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!"
Så jag tycker det är OK att ha argument men inte att felcitera icke närvarande personers åsikter.
Peace, love and understanding
Saken är bara den att det är långt ifrån alla smörjoljor som tas från hålen i Pennsylvania. Utan det är väl främst de kända amerikanska märkena QS, Pennzoil, Kendall, Valvoline, Belray kanske Castrol och möjligen några till. Det finns en del att läsa Här http://www.quakerstate.se och mindre Här http://www.pennzoil.se eftersom det är QS som är producenten med egna källor (läs under "historik" (QS).
De mest kända pennoljorna är iaf de tre förstnämnda varav de två förstnämna i stort sett är olika namn på samma sak.
Kendall är egen och har den egenheten att dom har ett mossgrönt färgämne i oljan så det ser helt sjukt ut när man öppnar oljelocket.
Statoils olja kommer troligen från norska hål i Nordsjön. Vad den har för molekyllängd har jag ingen aning om. Men sen raffineras, fixas till och syntetiseras (vissa) den. En sak är iaf säker, Biltema oljan är ingen pennolja och troligen inte heller den bästa som norrmännen tar upp, för den behåller dom nog själva.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Kendall är egen och har den egenheten att dom har ett mossgrönt färgämne i oljan så det ser helt sjukt ut när man öppnar oljelocket.
Ingen av er som kollat oljor i en Caterpillar???
Den har olika färg på alla oljor så folk inte ska fel, (smart)
Ni som tror er kunna känna om oljan är bra mellan fingrarna!
Hur känns matolja typ rapsolja mm ???
Ren o fin och väldigt smörjande
Ni snackar rätt mycket om långa och korta molykyler och dess oljors smörjförmåga.
Kan säga det med än gång att problemet ligger inte i att få en olja hal och smörjande idag, det har tillomed börjat bli ett problem medför lite friktion i motorerna.
Den olja som inte (bär) idag. Den finns nog inte.

Ingen av er som kollat oljor i en Caterpillar???
Den har olika färg på alla oljor så folk inte ska fel, (smart)
Ni som tror er kunna känna om oljan är bra mellan fingrarna!
Hur känns matolja typ rapsolja mm ???
Ren o fin och väldigt smörjande
Ni snackar rätt mycket om långa och korta molykyler och dess oljors smörjförmåga.
Kan säga det med än gång att problemet ligger inte i att få en olja hal och smörjande idag, det har tillomed börjat bli ett problem medför lite friktion i motorerna.
Den olja som inte (bär) idag. Den finns nog inte.



"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Oj och jag som trodde att den skulle ha skurit sedan länge.apex skrev:
Mmmm ......forfarande funkar hojen. Går faktiskt j-igt gött!Hoppas mitt nya slip-on dyker upp snart.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se