Om några timmar är hojen bromsbänkad

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#16 Inlägg av apex »

400-800:- :shock: Gosh, vad prisvärt!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Jo olika hojar ska alltid jämföras i samma bänk för att ge ett jämförbart värde. SAE corrected och HP Corrected är bara två utav djungeln av normer. Dynocrap kör på HP för att maximera effekten medans andra bänkar kör oftast SAE. Men där finns det även flera olika.
Det där hänger inte på om det är en "Dynocrap" bänk eller något annat märke (själva bänken är i princip bara en tung rulle med sensorer) utan det är programvaran som är intressant och om man mäter SAE, SAE corrected, HP standard, HP corrected eller något annat.

Så dra inte alla Dynojet över en kam. Bara för att MC Varuhuset (dynojet.nu) mäter HP standard så betyder inte det att alla gör det.
Dvs ingen bänk mäter rullmotståndet och drar av. Alla mäter rullfarten med ett visst givet motstånd.
Det givna motståndet utgörs i stort sett bara av rullens vikt. Det finns iofs magnetbromsar, men dom används sällan och är väl mest till om man vill få ut fler mätvärden, men det är oftast ointressant på gathojar.
P.s
NC Racings bänk är känd för att vara snål i effekten. Anledningen till detta är att den används för justeringar på dragbiks och dom vil inte veta effekten utan optimera det som finns. Till skillnad från dynojet, där dom lever på effekten.
Kanske ska vi fixa ihop en liten träff på 10-20 man och åka dit och bänka hela högen för att ha lite skoj och att kunna jämföra.
Med anledning av detta och din rättelse. NC Racings bänk ÄR snål vilket beror på att han använder en tyngre rulle än vanligt som jag har för mig är avsedd för 250 hk+.

Den bänken som är ärligast är Hennings, LHL-Motor. Det är också han som började med Dynojet bänkning i Sverige och har längst erfarenhet på området. Han anser iofs inte att man behöver använda lambda, men han har allt inkl ett värstingprogram som mäter på 30 punkter.
Att "garagegrannen" åker till NC Racing beror mycket på att dom känner varandra och byter tjänster. Hade det inte varit för det hande han nog också åkt till Henning.
En annan fördel med Henning i just detta sammanhang är att han både tycker om och är väl insatt i Honda V4 motorerna.

Hans motstånd mot lambda kan väl bäst jämföras med topportningsgurun Grottis motstånd mot flödesbänkar. Han hade en bänk som han använde en gång eller nåt, sen sålde han den eftersom han fick bättre värden på egen hand.
Grottis-toppar betingar idag efter hans död ett högt värde.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#18 Inlägg av Qwerty »

Du har så rätt så Robban.

Även Henning är en seriös man. Med en seriös bänk, han är precis som Ronny inte någon som ska sälja "kit" och få fram mer hästar, utan han skiter i hästantalet och är där för att optimera det som finns.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#19 Inlägg av Torque »

Jag som är helt grön. Innebär en bänkning att man endast kontrollerar hur många hästar man har eller optimerar man något också, eller justerar?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Torque skrev:Jag som är helt grön. Innebär en bänkning att man endast kontrollerar hur många hästar man har eller optimerar man något också, eller justerar?
Det är som man vill. Man kan bara köra en repa och kolla, eller också göra injusteringar och optimera. Men det är förståss olika priser.

Den vanligaste anledningen till att bänka är just för det senare syftet, och det gäller oavsett om man har förgasare eller sprut. Grovt kan man väl säga att skillnaden mest är att man med gasarna gör man mekaniska justeringar och med sprutet sker det på elektronisk väg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#21 Inlägg av Torque »

Tyrannosaurus skrev:
Torque skrev:Jag som är helt grön. Innebär en bänkning att man endast kontrollerar hur många hästar man har eller optimerar man något också, eller justerar?
Det är som man vill. Man kan bara köra en repa och kolla, eller också göra injusteringar och optimera. Men det är förståss olika priser.

Den vanligaste anledningen till att bänka är just för det senare syftet, och det gäller oavsett om man har förgasare eller sprut. Grovt kan man väl säga att skillnaden mest är att man med gasarna gör man mekaniska justeringar och med sprutet sker det på elektronisk väg.
Hur mycket kostar det om man lämnar in den och ber dem optimera hojen efter bänkningen?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Torque skrev:Hur mycket kostar det om man lämnar in den och ber dem optimera hojen efter bänkningen?
Oftast ca. 1000-1500 kr. Men det beror på lite hur mycket jobb det är och var du lämnar den. Det kan bli dyrare också.

Ring och kolla.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#23 Inlägg av Torque »

Är det värt pengarna? Vad blir resultatet? Jämnare gång? Hur många fler hästar brukar gå att få ur?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Torque skrev:Är det värt pengarna? Vad blir resultatet? Jämnare gång? Hur många fler hästar brukar gå att få ur?
Det går inte att säga för det är upp till var och en. Det kan bli några hästar till men framför allt handlar det om man vill optimera så hojen går så bra den kan med det som sitter på.

Är den helt original så kanske det inte är någon större idé mer än om man vill ha svart på vitt vad hojen ger. Men är hojen lite fixad med avgassystem, Dynojet/PowerComander, öppnare luftfilter, portning osv. så kan en bänkning bli grädden på moset :D

Sen beror det också på var man bänkar som vi har snackat om tidigare i den här tråden och om man vill ha glädjesiffror eller ärliga siffror.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#25 Inlägg av Torque »

Ok. Tack för svaren.

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#26 Inlägg av Kaiko »

Körde min ute på Barkaby igår.
103 Bakhjulshästar DIN Corrected.
117 På kopplingen ??????
Väldigt högt tycker jag, tror inte den senare uppgiften stämmer. Vad hade du Qwerty på kopplingen ?
Den första verkar OK, polarens Ducce 996 gav 107 BHk.
Priset de hade var 200:- helt OK inkl. AF kurva, den var dock inte så lysande. Hojen går på 12:1 hela tiden utom vid 7000rpm då den går upp till 14,5:1. Borde fixas.... den som lever får se.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#27 Inlägg av apex »

Kopplingshk är väl bara en teoretisk siffra, 10-15 % högre.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#28 Inlägg av Qwerty »

Kaiko skrev:Körde min ute på Barkaby igår.
103 Bakhjulshästar DIN Corrected.
117 På kopplingen ??????
Väldigt högt tycker jag, tror inte den senare uppgiften stämmer. Vad hade du Qwerty på kopplingen ?
Den första verkar OK, polarens Ducce 996 gav 107 BHk.
Priset de hade var 200:- helt OK inkl. AF kurva, den var dock inte så lysande. Hojen går på 12:1 hela tiden utom vid 7000rpm då den går upp till 14,5:1. Borde fixas.... den som lever får se.
Inte en aning. All effekt mäts på bakhjulet. Men jag kan ju plussa 13% på mina 105,15hk=118,8.
Men att räkna om ger bara upphov till förvirring och konstigheter.
103Bhp är väll bra, du har väll några effekthöjande saker på din, slipon mm. 103 eller 105 är mer eller mindre inom felmarginalerna mellan olika bänkar på samma mät norm.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar