Sida 2 av 3

Re: Byta till nyare VFR

Postat: sön aug 02, 2015 19:51
av Frippe
Ärligt talat är det inget som talar för VFR 800 mot en Blackbird om man ska skjutsa, mja kanske att gen 6 går att få med ABS.

OM du tänker skjutsa mycket så skulle jag väl luta åt en 1200 (om pengar och smak stämmer), annars leta efter en BB med VFR-handtag monterade och prova.

Re: Byta till nyare VFR

Postat: sön aug 02, 2015 21:00
av Tobiasvnyberg
Hej och tack för svaret Frippe
Har sänkt fotpinnarna så mkt det går på BBn men det har inte hjälpt mig det senaste.(fixade detta för några år sedan)
Åker ca 500 mil med passagerare och packning varje år.(minst)
Höja styret hjälper nog inte benen.... Är nog ålderskrämpor!!!!

VFR 800 skulle jag inhandla direkt om det bara var singel körning.

Tittat på VFR 1200, men har blivit avrådd pga nämnda saker som beskrivs i tidigare inlägg.

Vill gärna ha en sport touring hoj samt att den ska vara "snygg"
Kollat på BMW K1300 GT men den är svår att hitta.

MVH Tobias

Re: Byta till nyare VFR

Postat: mån aug 03, 2015 09:11
av Frippe
Detta är som att svära i kyrkan men kolla på BMW K 1200 S (inte gamla) eller 1300 S. Vet "gubbar" som kör både långt och fort på bana med den. :headbang
Jag tror att 1300 S är roligare än 1300 GT, har aldrig provat någon av dom bara den "gamla" 1200:an, tung....

Re: Byta till nyare VFR

Postat: mån aug 03, 2015 10:33
av Frippe
Glömde en sak, om du gillar Blackbirden men bara har problem med knävinkeln, så prova ett par justerbara fotpinnar liknande sådana här:

http://www.ebay.co.uk/itm/FOR-CBR-1100- ... 43e06e57b7

Jag har dom som är 25 mm, men finns upp till 40 mm. Jag har flyttat upp mina fotpinnar.

Re: Byta till nyare VFR

Postat: mån aug 03, 2015 13:03
av adrian_vg
Och denna sidan är alltid lika informativ när man ska få en idé om knävinklar odyl.
http://cycle-ergo.com/

Re: Byta till nyare VFR

Postat: tis aug 04, 2015 10:37
av Frippe
När jag använde Sorins länk http://cycle-ergo.com/
så var knävinkeln för mig en grad mindre på VFR 02-09 jämfört med en Blackbird. :?
Men det känns definitivt inte som det stämmer när man kör dom....

Re: Byta till nyare VFR

Postat: tis aug 04, 2015 20:15
av adrian_vg
Frippe skrev:När jag använde Sorins länk http://cycle-ergo.com/
så var knävinkeln för mig en grad mindre på VFR 02-09 jämfört med en Blackbird. :?
Men det känns definitivt inte som det stämmer när man kör dom....
Sitter du på samma ställe på sadeln på VFR resp BB (bak/centrerat/fram)?

Re: Byta till nyare VFR

Postat: ons aug 05, 2015 08:12
av Frippe
adrian_vg skrev:
Frippe skrev:När jag använde Sorins länk http://cycle-ergo.com/
så var knävinkeln för mig en grad mindre på VFR 02-09 jämfört med en Blackbird. :?
Men det känns definitivt inte som det stämmer när man kör dom....
Sitter du på samma ställe på sadeln på VFR resp BB (bak/centrerat/fram)?
Jag gnider mig alltid mot tanken... :drewl skönast så.
Ja, jag tror jag sitter likadant, brukar inte tänka på det när jag kör en hoj. Hoppar upp och sätter mig bekvämt.

Re: Byta till nyare VFR

Postat: tis aug 11, 2015 10:23
av Rydh
Jag har haft gen 6 tidigare och kör nu gen 5, visst var det nice med v-tech och utseendemässigt är 6:an många steg vackrare i mina ögon, men fan vet om jag inte gillar motorn bättre på 5:an. Min -98:a är 17 år gammal nu och klockar mot 8000 mil men den är riktigt rolig att köra.

Jag har kört till Tyskland i två omgångar med en kompis som har en Super Blackbird. Ena vändan körde vi 120 mil på hemvägen med endast mat och tankuppehåll (plus färja Puttgarden/Rödby) Med fotpinnarna sänkta 2,5 cm hade jag märkligt nog inga som helst problem med kroppen. BB:n har ju som sagt lite mer pulver och jag tycker den upplevs större på många sätt, VFR:en vill varvas lite mer och känns mer lätthanterlig/smidig. Vid aktiv körning så är det ingen av hojarna som har utmärkt sig mer än den andra. Båda har hängt med bra.

Jag älskar det estetiska med motorcyklar, jag är helt torsk på de moderna linjerna på VFR gen 6, särskilt 06:an och framåt. Den hade varit grym att glida in med vid korvmojen. Men jag är väldigt tveksam till om den är tre-fyra gånger roligare att äga/köra sett till prisbilden. Eller om en gen 7 är sex gånger roligare. Eller om en K1300S (som jag för övrigt tycker är grym) är nio gånger roligare. Jag måste säga att en gen 5 hänger med bra både motor- och utseendemässigt för att ha så många år på nacken.

Är pengar inget problem så skulle jag ändå satsa på en VFR gen 5 och sedan göra ett allvarligt försök att rädda världen med resten av stålarna ;-)

Re: Byta till nyare VFR

Postat: tis aug 11, 2015 10:31
av adrian_vg
Rydh skrev:Är pengar inget problem så skulle jag ändå satsa på en VFR gen 5 och sedan göra ett allvarligt försök att rädda världen med resten av stålarna ;-)
Bra skrivet! :tummenupp

Kuggdrivna kammar för en bättre värld att leva i! :wink:

Re: Byta till nyare VFR

Postat: tis okt 04, 2016 19:58
av Cfaspen
loke67 skrev:Haloj är på gång att byta till nyare hoj, vad rekommenderar ni som provat, generation 5 eller 6?

Det står mellan ny VFR eller en Blackbird :tummenupp :tummenupp
Tycker att jag känner igen den hojen!? :cphoto

Re: Byta till nyare VFR

Postat: ons okt 05, 2016 16:40
av Tyrannosaurus
Frippe skrev:Detta är som att svära i kyrkan men kolla på BMW K 1200 S (inte gamla) eller 1300 S. Vet "gubbar" som kör både långt och fort på bana med den. :headbang
Nu ska jag som superinbiten V4-åkare (iofs VF utan R, men ändå) svära rejält i kyrkan.
Faktum är att om jag skulle byta hoj (troligen inte bl.a. beroende på diverse olika omständigheter) så har mitt val stått emellan VFR1200 och K1300S och faktum efter att ha granskat de tu en längre tid så skulle nog den sistnämnda vinna på bl.a. körställning, meckvänlighet mm. Jag har ju sett att t.ex. riva kåpan som är någon slags mekanobyggsats på VFR1200 är ingen lek.

Ja just, på tal om det så ska det väl tilläggas att jag meckar och gör all service själv för då vet jag att det blir ordentligt gjort.
Jag tror att 1300 S är roligare än 1300 GT, har aldrig provat någon av dom bara den "gamla" 1200:an, tung....
Instämmer. Gamla 1200:n heter f.ö. "RS" och även om GalneDansken på SMC har bevisat att det går att åka fort med en sån också så skulle jag nog välja 1100RS om valet stod mellan någon av flygande-tegelstensmodellerna vilka jag inte är så där överkär i några av modellerna, från gamla K100 till K1200.
Har en polare som kör en gammal K75:a. Fin ok, men nej tack.
Rydh skrev:Är pengar inget problem så skulle jag ändå satsa på en VFR gen 5 och sedan göra ett allvarligt försök att rädda världen med resten av stålarna ;-)
Hade inte pengar varit ett problem så hade jag nog satsat på en Arial Ace http://www.arielmotor.co.uk/ace åså hade jag fixat nån ball kåpa till den.
adrian_vg skrev:Kuggdrivna kammar för en bättre värld att leva i! :wink:
Med K1200/1300S får man både och, alltså både kedje- och kuggdrivna kammar samtidigt :)
Kedjan driver ena kammen (kommer inte ihåg om det var in- eller ex-kammen) och den andra drivs med kugg från den första. Det ger den intressanta och like udda egenheten att kammarna roterar åt varsitt hål. Men det har ju ingen praktisk betydelse.

Re: Byta till nyare VFR

Postat: sön okt 23, 2016 12:16
av loke67
Cfaspen skrev:
loke67 skrev:Haloj är på gång att byta till nyare hoj, vad rekommenderar ni som provat, generation 5 eller 6?

Det står mellan ny VFR eller en Blackbird :tummenupp :tummenupp
Tycker att jag känner igen den hojen!? :cphoto
Japp det ser ut som du fått tag i min gamla, kul att hon är på "hjulen" var riktigt nöjd med den hojen. Letar ny VFR 88-89 inför vintern, behöver nått att skruva med då Blackbirden redan är i toppskick :banana

Re: Byta till nyare VFR

Postat: fre okt 28, 2016 19:46
av Cfaspen
Nu är den fixad och helt ok igen med lite nya delar, pendlar till jobbet med den och den går felfritt! :banana Nyservad, justerade förgasare monterat snabbladdare! Blev helt såld på V4 så jag gick och köpte mig en VFR800 -07 också. Tänkte sälja "din" till våren...hör av dig om du är sugen! :D

Re: Byta till nyare VFR

Postat: tis mar 20, 2018 01:27
av lappen
Tobiasvnyberg skrev:Hej
Jag bytte själv upp mig från VFR 750 -90 till Blackbirden för några år sedan.
........

"Det negativa är att körställningen är lite snäv för mig efter ca 4500mil"
( Ska läggas ut på blocket snart = säljas pga av denna anledning)
Gammalt inlägg, men... "snäv"?


Skickat från min F8331 via Tapatalk