Lazze skrev:Ja, de har kanske inte använt en väldigt dyr olja när de servade den. Jag ska göra som ni skriver flera stycken, att jag inhandlar någon olja som kanske inte är i toppklass, men ändå är ok. (någon som känner till oljemängden på en 2003:a?) Sen kör jag ut och "försöker rensa" ur lyftare och annat i konstruktionen där, några mil. Min vtec, har alltid slagit in exakt på 7000 Rpm. Jag ser att andra har skrivit 6000-6500 och lite olika, men min har alltid gått in på 7 k, och endast då motortempen är minst 65 ° C.
Det kan vara avgaspackningen också, men då tycker jag att ljudet kunde försvinna på lite olika temperaturer då och då. Detta upphör alltid på exakt 65° C.
Om vi säger så här (hoppas jag inte skrämmer vettet ur dig nu)
1. Skulle det låta sådär p.g.a. taskig oljan så måste det vara
väldigt billig olja du har fått (inte ens Adrians hoj låter så trots att han kör på Biltema

)
2. I det läget är oljebyte det minsta av dina problem, utan då ska du börja kolla efter spån i oljan eftersom risken är att du kan ha fått mekaniskt slitage.
3. Om motorn har för tjock olja så kan du få mekaniska ljud innan oljan kommer fram, men dels (se min punkt 2) och dels skulle inte ljudet försvinna plötsligt utan avta sakta vartefter oljan kommer fram.
4. Jag tror fortfarande att det är avgasläckage, det kan låta så och täta till sig efter ett tag (eller om det är nån sån där "flapp-ventil" eller vad det heter som lever rövare).
5. Byt gärna olja om du är osäker och när du har pluggen öppen kan du stoppa in en magnet i hålet och veva runt lite och se om du får ut några spån. Kolla då också i tråget när du häller av olja ner i en dunk eller hur du gör för spån eller främmande material.
Ett annat tips:
Försök lokalisera ljudet mer exakt. Du kan t.ex. ta en lång skruvmejsel och använd den som motorstetoskop (om du inte har ett riktigt sånt vill säga). Klingan mot motorn på olika ställen och skaftet mot örat. Det förstärker alla ljud rätt rejält. Det är ju en del som rör sig där inne men bry dig inte om allt annat rassel och skrammel du lär höra utan bara det du letar efter.