tersan skrev:Nu har jag ägnat igenom testet igen, och inser att det inte är nåt test... utan snarare en ursäkt för att få åka på en (betald?) resa till Tyskland.
Ganska meningslöst. Men ändå intressant att en av "testarna" anser att VFR inte är nåt att åka längre sträckor med, och att en annan har svårt att få plats med sina 186 cm.
Har läst den också nu. Det är en provkörning, om än lång, inget annat.
Dessutom sågades ju inte viffern nåt speciellt, det var bara ett fall av fel ma/än på rätt hoj, typ.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Har läst den också nu. Det är en provkörning, om än lång, inget annat.
Dessutom sågades ju inte viffern nåt speciellt, det var bara ett fall av fel ma/än på rätt hoj, typ.
Undrar varför alla testare (både riktiga och MC-folkets gratisåkare) får så hög bensinförbrukning? Verkar vara en stående kommentar, men ska man tro ägarna själva så är de (hojen, inte ägarna) inte sååå törstiga. Eller förväxlar testarna sin egen nu-summerar-vi-dagens-gasande-över-ett-par-pilsner-förbrukning med hojens?
Jag gasade på ganska bra också när jag testade hojar för Henning & Co på MC-Nytt.
Det blir så, man kör lite som en tjuv, det är ju inte ens egen hoj.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Jag gasade på ganska bra också när jag testade hojar för Henning & Co på MC-Nytt.
Det blir så, man kör lite som en tjuv, det är ju inte ens egen hoj.
Hmm, jag tar det lugnare med andras prylar.
Men då förstår jag varför förbrukningen blir hög. Fast är det relevant att uppge förbrukningen vid den körstilen? Lite som att jag skulle ge minusbetyg för låg sitthöjd.
adrian_vg skrev:Jag gasade på ganska bra också när jag testade hojar för Henning & Co på MC-Nytt.
Det blir så, man kör lite som en tjuv, det är ju inte ens egen hoj.
Hmm, jag tar det lugnare med andras prylar.
Men då förstår jag varför förbrukningen blir hög. Fast är det relevant att uppge förbrukningen vid den körstilen? Lite som att jag skulle ge minusbetyg för låg sitthöjd.
Köra hårt är ok, men man får inte ta sönder andras grejor! Vissa brister syns ju inte förrän man pressar lite. De flesta motorcyklar är helt ok att fisköra med, det är när farten och den aktiva körningen ökar man ser skillnaderna.
Förbrukningssiffror är alltid ungefärliga, men åtminstone jag föredrar en värsta-scenario-siffra än en en glädjedito (gillar när man redovisar max- och minförbrukningen på ett test). Nån sorts jämförelse måste kunna göras.
Däremot tycker jag att det är lite fel att jämföra en 1300cc mc med en på knappt 800cc. Det är ju helt olika djur. Är inte ens i samma typklass jmfm vifferns sporttouring-klassificering. Det närmaste i provkörning var väl Kawan, men den hade ju runt 300cc större motor, med allt vad det innebär i effekt- och vridövertag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Däremot tycker jag att det är lite fel att jämföra en 1300cc mc med en på knappt 800cc. Det är ju helt olika djur. Är inte ens i samma typklass jmfm vifferns sporttouring-klassificering. Det närmaste i provkörning var väl Kawan, men den hade ju runt 300cc större motor, med allt vad det innebär i effekt- och vridövertag.
De fick väl ta vad de kunde skaka fram. Allt för en gratisresa till Tyskland.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Däremot tycker jag att det är lite fel att jämföra en 1300cc mc med en på knappt 800cc. Det är ju helt olika djur. Är inte ens i samma typklass jmfm vifferns sporttouring-klassificering. Det närmaste i provkörning var väl Kawan, men den hade ju runt 300cc större motor, med allt vad det innebär i effekt- och vridövertag.
De fick väl ta vad de kunde skaka fram. Allt för en gratisresa till Tyskland.
Håller med även fast jag bara har skummat igenom den än, men jag kan konstatera att hela testen är lite udda och dom verkar jämföra äpplen med päron.
VFR:n, BMW:n och Kawan kan kanske testas ihop, men Yaman hör överhuvudtaget inte hemma i samma test utan ska närmast jämföras med VFR1200F, K1300S och GTR1400 (Sukijaki har f.ö. överhuvudtaget inget i klassen, möjligen GSX1250FA/SA Banditen med hel- eller halvkåpa).
Å andra sidan stämmer inte det här riktigt heller eftersom VFR1200F och K1300S är sporttouringens Autobahnätare av stora mått. FJR1300 ska istället jämföras med Pannan och K1300GT, medan GTR1400 är nått mittemellan d.v.s. tungt schabrak som Pannan/FJR1300 men med effekt som VFR1200F/K1300S.
Går man ytterligare ett snäpp mot touringhållet så kommer man till Blyvingen och K1600GT som vad jag vet har ersatt K1300GT.
Jag tycker att det kan vara intressant med olika klasser, men då ska testet fokusera på vilken typ av hoj som fungerar si eller så för exempelvis långtouring. Mindre och större sporttouring (VFR800 och 1200?), något mer klassiskt touringinriktat (Pan European kanske), något åt Multistradahållet och kanske en GS. Det skulle jag gärna läsa, men då ska hojarna testas som representanter för en typ.