Inte vackert utan enkelkuts ...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#16 Inlägg av Ajax »

Tommy Gsson skrev: Och jag som trodde ditt tränande gett effekt, och du skulle byta nickname till AJAX SCHWARTZTENEGRO. :claugh
T.
Ajdå, avslöjad... det var tänkt som en överraskning att jag skulle byta nick...
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#17 Inlägg av Tommy Gsson »

Förlåt, du sa inte att det var hemligt. :oops:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#18 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:(Adrian, ang min enorma styrka... det var ett skämt - dock ej tänkt att vara på din bekostnad, ber om ursäkt om det verkade så)
Ingen fara. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#19 Inlägg av Rydh »

Conseal skrev:Det ska finnas utfyllningspluttar för cutshålen. Den bakre i gummi med texten honda och vid skruvarna plastprylar som skruvas fast.
Någon som har koll på om "plastprylarna" Conseal nämner är svarta för samtliga hojfärger eller om de kommer i respektive hojfärg? Pratade med Bike om att beställa nya och de enda han kunde hitta var svarta, samma artikelnummer för samtliga hojar.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#20 Inlägg av Donner »

Min hoj är röd original och har svarta pluppar, har aldrig sett andra färger.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#21 Inlägg av Rydh »

Donner skrev:Min hoj är röd original och har svarta pluppar, har aldrig sett andra färger.
Tack för det! För den som undrar så kostar dom ca 50 kr/st...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#22 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:För den som undrar så kostar dom ca 50 kr/st...
Det är bra kilopris på Hondas smågrejor...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#23 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:
Rydh skrev:För den som undrar så kostar dom ca 50 kr/st...
Det är bra kilopris på Hondas smågrejor...
Eller hur, samtidigt är det rätt coolt att dom finns som reservdel till en 15 år gammal hoj.
15 år... Gammal kärlek rostar aldrig (utom på grenrören).
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#24 Inlägg av burnis »

Tyrannosaurus skrev: 2. Vad ska man med hantagen till när kutsen är av? Ev. passagerare ska inte hålla i dom utan i dig.
fel

Där håller jag inte med dig, en passagerare ska hålla i handtagen alltid.
Annars om du får bromsa kraftigt, så åker ju båda fram..
föraren kan ju inte hålla två pers mot styret!
att passageraren inte åker bakåt vet ju föraren, genom att inte accelerera snabbt när man är två.

fler synpunkter på det?
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#25 Inlägg av Rydh »

Fel eller rätt vet jag inte men jag håller med Tyrannosaurus. Ur både förarens och passagerarens synvinkel så blir man medveten om den andres intentioner. Passageraren känner av när föraren går in i en kurva och föraren känner att passageraren hänger med in.

Vid inbromsning så är det bättre att passageraren känner vad som är på gång och kan spänna lår och mage samt hålla mot mot tanken än att han blir överaskad, tappar handtagen och a dunkar in i ryggen på föraren. En massa istället för två.

Som passagerare håller jag i handtagen när jag rätar på ryggen under någon raksträcka. Aldrig annars.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#26 Inlägg av Hondis »

Som passagerare:
En arm runt föraren o en hand på handtaget bak.
Samt sitta tätt mot föraren med benen tätt intill.
Dvs vara som en ryggsäck på den som kör.
Så gör iaf jag o så vill jag även att den som åker med mig ska sitta.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#27 Inlägg av adrian_vg »

burnis skrev:
Tyrannosaurus skrev: 2. Vad ska man med hantagen till när kutsen är av? Ev. passagerare ska inte hålla i dom utan i dig.
fel

Där håller jag inte med dig, en passagerare ska hålla i handtagen alltid.
Annars om du får bromsa kraftigt, så åker ju båda fram..
föraren kan ju inte hålla två pers mot styret!
att passageraren inte åker bakåt vet ju föraren, genom att inte accelerera snabbt när man är två.

fler synpunkter på det?
Ja.

Passageraren ska precis som föraren knipa med knäna och spänna mag- och ryggmuskler när så behövs för att inte bonka i föraren. I brist på tank får passageraren knipa om förarens lår. Detta ställer krav på att föraren själv förankrar sig på ett bra sätt i hojen.

Om det funkar map kroppsstorlek och armlängd resp midjemått, kan passageraren hålla emot med händerna mot tanken vid bromsning.

Passagerarhandtag används för att surra fast packning på, som lyfthandtag vid vält hoj eller tex som ledhandtag när hojen ska ledas runt.

Att ha en passagerare att hålla sig i dessa handtag vid färd är att be om trubbel eftersom man i många fall får en helt fel kroppsbalans - bakåtlutad med sträckta armar utan möjlighet att kompensera för ev "situationer".

Passageraren behöver minst lika mycket utbildning som föraren om vikten av korrekt förankring i hojen. Passageraren kan inte förvänta sig att forslas fram och tillbaka som en icke-tänkande säck potatis i en fåtölj, utan måste vara aktiv i körningen också! :)
Hondis skrev:Som passagerare:
En arm runt föraren o en hand på handtaget bak.
Kan ge en vriden kroppsposition på passageraren som gör det svårare att balanskompensera i kurvor för både dig och passagerare. Du vill inte ha en passagerare som lutar sig ut åt fel håll i hälften av kurvorna. ;-)

Edit: Ajax, har inte du några bilder på dig och M? Ni körde väldigt snyggt i kurvorna på Rörken och M:s förankring i dig och hoj var superb, så man ville gråta en skvätt typ... :lol:

Edit2: Inser att det möjligen är en lite arrogant och mästrande ton i mitt inlägg. Om ni uppfattar det så också, ber jag om ursäkt. Mitt mål med inlägget är information och en förhoppning om en trevligare hojtur med passagerare i sommar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#28 Inlägg av Hondis »

Bara bra att det framkommer lite olika synpunkter för vad var o en tycker passar just dom vid körning/åkning.

Beroende på typ av körsätt, vägval, barn, vuxen, ovan passagerare mm så finns det nog ett flertal olika sätt som är rätt eller fel för åkningen just då.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#29 Inlägg av adrian_vg »

Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.

Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag? :?:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

#30 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.

Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag? :?:
Efter ett par kraftiga inbromsningar så...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Skriv svar