Ajdå, avslöjad... det var tänkt som en överraskning att jag skulle byta nick...Tommy Gsson skrev: Och jag som trodde ditt tränande gett effekt, och du skulle byta nickname till AJAX SCHWARTZTENEGRO.![]()
T.
Inte vackert utan enkelkuts ...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Förlåt, du sa inte att det var hemligt.
T.

T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Ingen fara.Ajax skrev:(Adrian, ang min enorma styrka... det var ett skämt - dock ej tänkt att vara på din bekostnad, ber om ursäkt om det verkade så)

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Någon som har koll på om "plastprylarna" Conseal nämner är svarta för samtliga hojfärger eller om de kommer i respektive hojfärg? Pratade med Bike om att beställa nya och de enda han kunde hitta var svarta, samma artikelnummer för samtliga hojar.Conseal skrev:Det ska finnas utfyllningspluttar för cutshålen. Den bakre i gummi med texten honda och vid skruvarna plastprylar som skruvas fast.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Min hoj är röd original och har svarta pluppar, har aldrig sett andra färger.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Tack för det! För den som undrar så kostar dom ca 50 kr/st...Donner skrev:Min hoj är röd original och har svarta pluppar, har aldrig sett andra färger.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Det är bra kilopris på Hondas smågrejor...Rydh skrev:För den som undrar så kostar dom ca 50 kr/st...
VFR750F -92, grön
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Eller hur, samtidigt är det rätt coolt att dom finns som reservdel till en 15 år gammal hoj.tersan skrev:Det är bra kilopris på Hondas smågrejor...Rydh skrev:För den som undrar så kostar dom ca 50 kr/st...
15 år... Gammal kärlek rostar aldrig (utom på grenrören).
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
felTyrannosaurus skrev: 2. Vad ska man med hantagen till när kutsen är av? Ev. passagerare ska inte hålla i dom utan i dig.
Där håller jag inte med dig, en passagerare ska hålla i handtagen alltid.
Annars om du får bromsa kraftigt, så åker ju båda fram..
föraren kan ju inte hålla två pers mot styret!
att passageraren inte åker bakåt vet ju föraren, genom att inte accelerera snabbt när man är två.
fler synpunkter på det?
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Fel eller rätt vet jag inte men jag håller med Tyrannosaurus. Ur både förarens och passagerarens synvinkel så blir man medveten om den andres intentioner. Passageraren känner av när föraren går in i en kurva och föraren känner att passageraren hänger med in.
Vid inbromsning så är det bättre att passageraren känner vad som är på gång och kan spänna lår och mage samt hålla mot mot tanken än att han blir överaskad, tappar handtagen och a dunkar in i ryggen på föraren. En massa istället för två.
Som passagerare håller jag i handtagen när jag rätar på ryggen under någon raksträcka. Aldrig annars.
Vid inbromsning så är det bättre att passageraren känner vad som är på gång och kan spänna lår och mage samt hålla mot mot tanken än att han blir överaskad, tappar handtagen och a dunkar in i ryggen på föraren. En massa istället för två.
Som passagerare håller jag i handtagen när jag rätar på ryggen under någon raksträcka. Aldrig annars.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Som passagerare:
En arm runt föraren o en hand på handtaget bak.
Samt sitta tätt mot föraren med benen tätt intill.
Dvs vara som en ryggsäck på den som kör.
Så gör iaf jag o så vill jag även att den som åker med mig ska sitta.
En arm runt föraren o en hand på handtaget bak.
Samt sitta tätt mot föraren med benen tätt intill.
Dvs vara som en ryggsäck på den som kör.
Så gör iaf jag o så vill jag även att den som åker med mig ska sitta.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Ja.burnis skrev:felTyrannosaurus skrev: 2. Vad ska man med hantagen till när kutsen är av? Ev. passagerare ska inte hålla i dom utan i dig.
Där håller jag inte med dig, en passagerare ska hålla i handtagen alltid.
Annars om du får bromsa kraftigt, så åker ju båda fram..
föraren kan ju inte hålla två pers mot styret!
att passageraren inte åker bakåt vet ju föraren, genom att inte accelerera snabbt när man är två.
fler synpunkter på det?
Passageraren ska precis som föraren knipa med knäna och spänna mag- och ryggmuskler när så behövs för att inte bonka i föraren. I brist på tank får passageraren knipa om förarens lår. Detta ställer krav på att föraren själv förankrar sig på ett bra sätt i hojen.
Om det funkar map kroppsstorlek och armlängd resp midjemått, kan passageraren hålla emot med händerna mot tanken vid bromsning.
Passagerarhandtag används för att surra fast packning på, som lyfthandtag vid vält hoj eller tex som ledhandtag när hojen ska ledas runt.
Att ha en passagerare att hålla sig i dessa handtag vid färd är att be om trubbel eftersom man i många fall får en helt fel kroppsbalans - bakåtlutad med sträckta armar utan möjlighet att kompensera för ev "situationer".
Passageraren behöver minst lika mycket utbildning som föraren om vikten av korrekt förankring i hojen. Passageraren kan inte förvänta sig att forslas fram och tillbaka som en icke-tänkande säck potatis i en fåtölj, utan måste vara aktiv i körningen också!

Kan ge en vriden kroppsposition på passageraren som gör det svårare att balanskompensera i kurvor för både dig och passagerare. Du vill inte ha en passagerare som lutar sig ut åt fel håll i hälften av kurvorna.Hondis skrev:Som passagerare:
En arm runt föraren o en hand på handtaget bak.

Edit: Ajax, har inte du några bilder på dig och M? Ni körde väldigt snyggt i kurvorna på Rörken och M:s förankring i dig och hoj var superb, så man ville gråta en skvätt typ...

Edit2: Inser att det möjligen är en lite arrogant och mästrande ton i mitt inlägg. Om ni uppfattar det så också, ber jag om ursäkt. Mitt mål med inlägget är information och en förhoppning om en trevligare hojtur med passagerare i sommar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Bara bra att det framkommer lite olika synpunkter för vad var o en tycker passar just dom vid körning/åkning.
Beroende på typ av körsätt, vägval, barn, vuxen, ovan passagerare mm så finns det nog ett flertal olika sätt som är rätt eller fel för åkningen just då.
Beroende på typ av körsätt, vägval, barn, vuxen, ovan passagerare mm så finns det nog ett flertal olika sätt som är rätt eller fel för åkningen just då.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.
Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag?
Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Efter ett par kraftiga inbromsningar så...adrian_vg skrev:Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.
Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-