Den byter inte till fyran eller femman förrän vid ca 70km/h
Vad har du för automatlåda? runt 60 ska den lägga i "fyran/femman" tänker inte du på "Lockupen" litegranna där? Men att köra viffern runt en 3000 till 5000 varv är ju lugnt.
Vaddå? Optimalt varvtal på rätt växel och i rätt hastighet *är* essensen av eco-driving!
En "sanning" med stor modifikation, liasom mera varv, mera luft suger motorn mer luft mera soppa går det åt. Mera soppa som förbränns, mera avgaser blir det. Och ju grinigare blir dom källsorterande trädkramande f"""""na och frisklufsmaffian
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Vaddå? Optimalt varvtal på rätt växel och i rätt hastighet *är* essensen av eco-driving!
En "sanning" med stor modifikation, liasom mera varv, mera luft suger motorn mer luft mera soppa går det åt. Mera soppa som förbränns, mera avgaser blir det. Och ju grinigare blir dom källsorterande trädkramande f"""""na och frisklufsmaffian
Jag tror nog att det ligger lite i det där med optimalt varvtal ändå. Anledningen är då tänker jag att motorn inte är lika bra på att omvandla energin i bränsle till mekanisk dito vid alla varvtal. Ifall den var det skulle väl varje varje luftmängd som sugs in i cylindern kunna följas av en i förhållande till luften optimal bränslemängd som alltid ger lika mycket kraft vilket in sin tur ger samma vrid vid alla varvtal. Hade det varit så enkelt hade det alltid bara blivit mer varv=mer bränsle. Istället skulle jag tro att man får något slags optimalt varvtal beroende på hur mycket effekt man behöver ta ut.
Vet dessutom av erfarenhet med hojen att den inte går snålast när man ligger och eco-drivar som i bil (a.k.a. fiskör )
Blåviffer skrev:
Jag tror nog att det ligger lite i det där med optimalt varvtal ändå. Anledningen är då tänker jag att motorn inte är lika bra på att omvandla energin i bränsle till mekanisk dito vid alla varvtal. Ifall den var det skulle väl varje varje luftmängd som sugs in i cylindern kunna följas av en i förhållande till luften optimal bränslemängd som alltid ger lika mycket kraft vilket in sin tur ger samma vrid vid alla varvtal. Hade det varit så enkelt hade det alltid bara blivit mer varv=mer bränsle. Istället skulle jag tro att man får något slags optimalt varvtal beroende på hur mycket effekt man behöver ta ut.
Vet dessutom av erfarenhet med hojen att den inte går snålast när man ligger och eco-drivar som i bil (a.k.a. fiskör )
Sådär tycker jag ju också att det måste vara.
Å andra sidan ska ju motordelarna flytta sig längre sträckor (per tidsenhet) på högre varvtal och då tar friktionen ut mer arbete pga det. Så man kan ju helt klart förstå att högre varvtal ger mer förluster. Men att motorn går optimalt på ett högre varvtal ses väl ganska tydligt på vridkurvan?
Nån som har några såna originalkurvor till viffers btw?
Donner skrev:Bilen du jämförde med, har inte den turbo? Då ligger max vrid vid mycket lägre varvtal så det kan man inte jämföra
Ok, dåligt exempel.
Vad jag vill säga är att viffern inte går bra på hög växel och låga varv, och nu talar jag under 3000-4000rpm. Min är sån iaf. Det kan mycket väl hända att det jag känner av som onödigt seg segdragning är okej för nån annan vifferist. Kom bara inte och klaga bara när ni tycker att viffern känns kraftlös i 50 på sexan. 8*)
Det har ju rapporterats att en del insprutarviffrar går som en påse nötter vid just dessa varv och att det kan vara lambdan som stör en annars rätt ok originalmappning. Vi får se om den kommande Powercommandern kan förbättre saker och ting.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Donner skrev:Bilen du jämförde med, har inte den turbo? Då ligger max vrid vid mycket lägre varvtal så det kan man inte jämföra
Ok, dåligt exempel.
Vad jag vill säga är att viffern inte går bra på hög växel och låga varv, och nu talar jag under 3000-4000rpm. Min är sån iaf. Det kan mycket väl hända att det jag känner av som onödigt seg segdragning är okej för nån annan vifferist. Kom bara inte och klaga bara när ni tycker att viffern känns kraftlös i 50 på sexan. 8*)
Det har ju rapporterats att en del insprutarviffrar går som en påse nötter vid just dessa varv och att det kan vara lambdan som stör en annars rätt ok originalmappning. Vi får se om den kommande Powercommandern kan förbättre saker och ting.
He He, du får ta och kugga ner i fram lite så kan du ligga och dra från lägre varv du med.... men med pc så får du nog passa dig då den kommer bli wheelie benägen på lägre växlar
nej men lite seriöst kanske, min gamla -99 gick oxå ganska dåligt under 3500varv i orginal modd, med öppnare slipon och flapp och snorkel modd så blev det en stor skillnad och den drog fint även från runt 3-3400varv och gick därför köra runt dessa varvtal utan att motorn gick tungt, men då hade jag ändå 1 kugg mindre fram så jag kan förstå rekommendationen att ligga över 3500-4000 varv iallafall på dom tidigare insprutarna, under det måste kännas lite plågat för motorn om den nu rullar i original, men att hålla sig över 5000varv känns lite overkill vid lätt belastning/landsvägsåka fast samtidigt inget man behöver vara rädd för, min jobbarkompis har en viffer -97 och han ligger alltid på 1:an i stan, det tycker han är ok och han har kört den i mååånga mil och har inga bekymmer, så håller gör ju motorerna iallafall
Jimmy.S skrev:He He, du får ta och kugga ner i fram lite så kan du ligga och dra från lägre varv du med.... men med pc så får du nog passa dig då den kommer bli wheelie benägen på lägre växlar
Neee, hastighetsmätaren, trippen och km-räknaren kommer att visa fel. Har inga behov av wheelisar heller. Tycker greppet är bättre med båda hjulen i marken. 8*)
Jimmy.S skrev:nej men lite seriöst kanske, min gamla -99 gick oxå ganska dåligt under 3500varv i orginal modd, med öppnare slipon och flapp och snorkel modd så blev det en stor skillnad och den drog fint även från runt 3-3400varv och gick därför köra runt dessa varvtal utan att motorn gick tungt, men då hade jag ändå 1 kugg mindre fram så jag kan förstå rekommendationen att ligga över 3500-4000 varv iallafall på dom tidigare insprutarna, under det måste kännas lite plågat för motorn om den nu rullar i original, men att hålla sig över 5000varv känns lite overkill vid lätt belastning/landsvägsåka fast samtidigt inget man behöver vara rädd för, min jobbarkompis har en viffer -97 och han ligger alltid på 1:an i stan, det tycker han är ok och han har kört den i mååånga mil och har inga bekymmer, så håller gör ju motorerna iallafall
Enl förre ägaren ska svartviffern ha fått flapper, snorkel och PAIR(?)-modden gjorda. I början verkade det bra, den snorkade på bra när man körde. I takt med att jag "lärt mig" hojen mer, tycker jag att den är iaf ryckig på 3000-4000rpm, dvs samma observation som du gjorde.
Ettan i stadstrafik funkar, men vara om man krypkör. ;*)
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
riktigadavid skrev:
Sådär tycker jag ju också att det måste vara.
Å andra sidan ska ju motordelarna flytta sig längre sträckor (per tidsenhet) på högre varvtal och då tar friktionen ut mer arbete pga det. Så man kan ju helt klart förstå att högre varvtal ger mer förluster. Men att motorn går optimalt på ett högre varvtal ses väl ganska tydligt på vridkurvan?
Nån som har några såna originalkurvor till viffers btw?
Helt riktigt, det rör ju till bilden lite! Man skulle ju nästa kunna tro att du är en blivande motoringenjör
riktigadavid skrev:Nån som har några såna originalkurvor till viffers btw?
Bänkade grönviffern, VFR-1997, förgasarmotor. Observera att detta är mätt på bakhjulet. Notera att vridmomentkurvan är i princip plan från ca 4000rpm med en markant ökning från ca 6000rpm. En del av er har kanske märkt rycket från ca 5000rpm och uppåt. 8*)
===
Ptjaa, det är väl lite beroende på hur man ser det, visst är finns det ett "optimalt" varvtal för bränsleekonomi, men generellt så är det, mera varv mera soppa går det åt för att kunna uppnå och behålla varvtalet. Kommer utsökt ihåg på 80 talet så var det mycket poppis med en vakuummätare i bilen som skulle "hjälpa" en att vara soppasnål, men många klagade på att deras bilar drog så mycket sås mätaren till trots, men när man åkte med dom så låg dom och mer eller mindre "tokvarvade" runt en 3500 till 5000 varv på spisen trots att vakuummätaren talade om att dom var "ekonomiska" i sin körstil. Det hör till bilden att man får ett lågt vakuum även om man varvar högt på motorn, bara det är tillräckligt hög hastighet på bilen och att man inte belastar motorn hårt, men varvtalet garanterar att det blåser mycket soppa igenom spisen. Man behöver välan knappast påpeka att när man övertalade dom att ligga kring 1500 till 2500 varv, så sjönk deras bränsleåtgång drastiskt..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:[...]men varvtalet garanterar att det blåser mycket soppa igenom spisen..
Och att ständigt köra med för lågt varvtal koksar igen tändstiften i bästa fall. Pick your poison, som amrissarna säger.
===
blacken skrev:Man ska ha lagom varv, som vi i Sverige säger..
En retsam person skulle efter det uttalandet trålla lite och fråga var lagom varvtal är. Och så börjar diskussionen om igen. 8*)
===