1200 vs. 800

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: 1200 vs. 800

#16 Inlägg av Ajax »

Smaken är tydligen som baken.
Själv tycker jag att den är riktigt snygg - och visst var jag till en början lite skeptisk till hur den såg ut. Det är en av verkligt få hojar som ser ut som att den är gjort efter 2010 och inte bara en uppföljning på hur designen sett ut sedan 2000.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
AutoArt
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 16, 2010 23:49
Ort: Gävle

Re: 1200 vs. 800

#17 Inlägg av AutoArt »

Ja, hörni... Provkörde en 1200 på Lingvalls i Gävle häromdan... Jag skulle köpa en utan att blinka. :) ...plus att jag skulle köpa en i Storbritannien. Typ 50000:- billigare!! Tack för tipset. :)
VFR 800 FI -00

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: 1200 vs. 800

#18 Inlägg av danlse »

AutoArt skrev:Ja, hörni... Provkörde en 1200 på Lingvalls i Gävle häromdan... Jag skulle köpa en utan att blinka. :) ...plus att jag skulle köpa en i Storbritannien. Typ 50000:- billigare!! Tack för tipset. :)
Jag har importerat två hojar från storbrittanien där den senaste var nuvarande VFR -03. Det som är lite struligt är ju att du med största sannorlikhet måste byta framlyse till ett för högertrafik och när jag kollade på Ebay i Tyskland så låg dom på 800 Eur för 1200an. Sen är ju hemresan lite omständig med antingen lång resa genom europa eller dyr och trist färja till Danmark.

Kanske Tyskland är ett bättre alternativ? Priserna på en 2010 börjar på motsvarande ca 82000 sek i GB och ca 90000 Tyskland.

Användarvisningsbild
AutoArt
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 16, 2010 23:49
Ort: Gävle

Re: 1200 vs. 800

#19 Inlägg av AutoArt »

Ja det är ju sant. Tackar för detta tips också. :)
VFR 800 FI -00

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
danlse skrev:Hur är tolvhundran jämfört med åttahundran?
Fläskigare.

Det är lite som att jämföra en BMW M3 från tidigt 90-tal med en Volvo V70 av senare snitt. Stramt, fast och snabbt mot vräkigt, lyxigt och gungigt. Typ. 8*)
Det där var en lite konstig jämförelse.
Jag skulle snarare säga BMW M3 från tidigt 2000-tal (E46) mot BMW M3 fr.o.m. 2004-2005 (E90) där den senare är större, vräkigare, vassare, snabbare och modernare. Det finns en hel del BMW-fantaster (jag hör inte dit även om jag tycker att det är bra bilar, speciellt E46 8) )som tycker att E46 är snyggare än E90 och det kanske den är, men E90 är bättre på alla punkter.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det där var en lite konstig jämförelse.
Det jag var ute efter var en jämförelse mellan en snabb och bekväm GT-bil för två jmfm en vräkig volvokombi med extra allt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
landin86
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 09, 2011 07:58
Ort: Kävlinge

Re: 1200 vs. 800

#22 Inlägg av landin86 »

Håller med vissa här...
Om vi tar bort det rent visuella, så är det en galet stabil hoj!
Jag och en kompis var på lillemans i Lund och vi fick låna vars en... Efter en stunds körning, så blev det en bit mellan oss och jag skulle komma ifatt, och vred fullt järn... Det kändes inte som det gick fort alls, men när jag sen kollade på hastighetsmätaren, så va jag uppe i 200... Så säga vad man vill, men där är kräm i den och stabil känns den :wink:
Något för mig att önska, är att jag kanske vore lite kortare (190cm), för det kändes som jag var lite för lång för den...
Blå VFR800-01!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#23 Inlägg av adrian_vg »

landin86 skrev:Något för mig att önska, är att jag kanske vore lite kortare (190cm), för det kändes som jag var lite för lång för den...
Hur sjutton får du plats på en Vtec isf?? :shock:

Storviffern är ju större på alla mått och kanter väl?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
landin86
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 09, 2011 07:58
Ort: Kävlinge

Re: 1200 vs. 800

#24 Inlägg av landin86 »

adrian_vg skrev:
landin86 skrev:Något för mig att önska, är att jag kanske vore lite kortare (190cm), för det kändes som jag var lite för lång för den...
Hur sjutton får du plats på en Vtec isf?? :shock:

Storviffern är ju större på alla mått och kanter väl?
Jag kan inte måtten på dom tyvärr, men om jag jämför med min FI, så känns det som jag får bättre plats på den faktiskt... Kan det ha något att göra med körställning/ovighet att göra måntro isf? :?
Blå VFR800-01!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det där var en lite konstig jämförelse.
Det jag var ute efter var en jämförelse mellan en snabb och bekväm GT-bil för två jmfm en vräkig volvokombi med extra allt.
Jag fattar, men medan V70 är en förhållandevis slö "grävling" (felhjulsdriven) så är VFR1200 minst lika mycket "GT" som VFR800 men större och snabbare vilket i det sammanhanget stämmer in på nya M3(V8) mot gamla M3(R6).
En bättre jämförelse med V70 skulle väl isf vara ST1300 (också V4 fast på fel ledd :wink: )
När vi ändå har det uppe, vad blir då Goldwing? Volvo F16? :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: 1200 vs. 800

#26 Inlägg av danlse »

Känns som det kommer in lite mer positiva omdömen här!
Läser man tester av 1200an så verkar dom flesta tycka att det är en riktigt bra maskin.

Vad gäller utseendet så tror jag att det som känns lite svårt i början kan kännas fräsht längre än design som känns helt rätt från början. (Ljuddämparen undantaget dom där utblåsen med konstiga trianglar + ett vanligt utblås kommer aldrig att bli rätt!)

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: 1200 vs. 800

#27 Inlägg av Donner »

Jag har gillat 1200:an från början men det tog ett tag att vänja sig vid fronten. Har bara testat den en kort sväng så jag kan inte sätta betyg men tänkte ta en lite längre tur hos min handlare nån dag. Crossrunnern skall också provas såklart :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 896
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: 1200 vs. 800

#28 Inlägg av M@rtini »

Nä men vad trevligt, börjar folket här äntligen vänja sig vid och tycka om utseendet på 1200;n? :D

För bara någon månad sen såg det ju ut så här.

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=3545

Verkade bara vara jag, och Ajax som gillade den då.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: 1200 vs. 800

#29 Inlägg av blacken »

Goldwing? Volvo F16? :lol:
:lol: :lol: :lol: 186 var bäst! :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#30 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Känns som det kommer in lite mer positiva omdömen här!
Läser man tester av 1200an så verkar dom flesta tycka att det är en riktigt bra maskin.

Vad gäller utseendet så tror jag att det som känns lite svårt i början kan kännas fräsht längre än design som känns helt rätt från början. (Ljuddämparen undantaget dom där utblåsen med konstiga trianglar + ett vanligt utblås kommer aldrig att bli rätt!)
Jag har nog alltid varit något av en viffertraditionalist. Som tonåring dräglade jag över den silvriga 86:an. Gillade gen 90-93 bäst sen. Sen när jag skaffat en gen 94-97 var den det snyggaste som fanns, och tycker fortfarande den är snyggast av dem alla, med tanke på de NR750-inspirerade linjerna. Min nuvarande gen 98-01, tycker jag fortfarande ser smått intryckt ut i fronten och lamporna bak ser ganska spejsade ut, men den växer så sakteliga i mina ögon.
Misstänker att storviffern kommer att göra det också tids nog.

Storviffern är väl kanske inte direkt ful, den är bara så ... annorlunda jmfm med allt VFR vi har sett tidigare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar