VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR

#16 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Det är lugnt, men det är alltid roligt att driva lite med Herr Adrian i all vänskaplighet, han behöver lite mothugg då och då för att hålla sin magsyra på en acceptabel nivå :D
Din omtanke om mitt välbefinnande värmer inombords. ;*)
blacken skrev:Men osökt så kommer jag att tänka på AluTite, http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-214010 kan vara ett användbart alternativ till reperation på plats så att säga. Och hållbart lär det ju vara åsså..
Alla såna där "kemiska" metaller, är de permanenta lösningar verkligen, eller bara nåt man gör i vägkanten edyl?
Ehhh? kemisk metall?? http://www.youtube.com/watch?v=OLvDHwQFvAM vi surrar hårdlödning.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR

#17 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev: Ehhh? kemisk metall?? http://www.youtube.com/watch?v=OLvDHwQFvAM vi surrar hårdlödning.. :D
Du, ja. Jag pratar om de där metallerna på tub.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR

#18 Inlägg av Mr_gear »

Nu vet jag ju inte hur den här "alutite" funkar men värt att tänka på är att vanlig kemisk metall typ plastic padding i längden inte gillar värme. Nu blir väl inte vfr-motorn så varm men jag vet en kille som skulle täta avgasflänsen på främre rörets anslutning mot turbon på en 940 där en av bultarna gått av och den lagningen höll några månader... Extrema temperaturer kanske, men värt att tänka på :)
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR

#19 Inlägg av tersan »

Mr_gear skrev:Nu vet jag ju inte hur den här "alutite" funkar men värt att tänka på är att vanlig kemisk metall typ plastic padding i längden inte gillar värme. Nu blir väl inte vfr-motorn så varm men jag vet en kille som skulle täta avgasflänsen på främre rörets anslutning mot turbon på en 940 där en av bultarna gått av och den lagningen höll några månader... Extrema temperaturer kanske, men värt att tänka på :)
Imponerande att en sån lagning ens höll några månader. Ett motorblock håller dock helt andra temperaturer.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Men osökt så kommer jag att tänka på AluTite, http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-214010 kan vara ett användbart alternativ till reperation på plats så att säga. Och hållbart lär det ju vara åsså..
Precis, det var det jag tänkte på när jag skrev:
Tyrannosaurus skrev:I vissa fall kan det gå att fixa aluminium lödning som kan bli en ganska permanet fix och som inte kräver någon isärtagning.
blacken skrev: Ehhh? kemisk metall?? http://www.youtube.com/watch?v=OLvDHwQFvAM vi surrar hårdlödning.. :D
Exakt, jag har själv sett det på någon mässa. Tror t.o.m. att det kan ha varit mc-mässan något tidigare år.

Det är nog den bästa fixen för VFR_Micke. Hålla och tåla värme lär det ju göra, men ok, den svarta färgen på blocket kommer att försvinna, men det är ju bara att måla på lite motorfärg efteråt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar