Vad gör ni med hojarna i vinter?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#16 Inlägg av Pegaso »

Service med ventilkontroll - alla ventiler ok, ny kylarvätska och byta bromsvätskan återstår

Byte till BOS karbåånfajjber slipon - avgasklammer kass, ny beställd via ebay

Byta broms- och kopplingsgrepp - klart

Nya däck - vad ska man ha dårå??

Tvätt naturligtvis

Är mitt i byte av jobb, annars hade det nog blivit lite mer kolfiberdetaljer, nya glas till bakljus och blinkers samt en dubblebubble... meeen... det får vi drömma om ett tag till.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Morgan
Donator 2011
Inlägg: 13
Blev medlem: fre nov 05, 2010 00:22
Ort: Nordvästra Skåne

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#17 Inlägg av Morgan »

Ny olja & filter,nytt luftfilter,nya stift,ny bromsvätska,ny glykol.
Tvätta putsa & vaxa.
Det bästa är att allt är klart så det är bara att ha laddaren på batteriet & starta ibland.
Det värsta är att det är långt till våren. :)
Honda på sommaren hockey på vintern

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#18 Inlägg av Karlsson »

Service med kylvätskebyte

Lackering sönderskrapade kåpor

Ombyggn. till dubbla halvljus

Lite småfix..
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#19 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:[...]byta bromsvätskan återstår[...]
Gör du det själv?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#20 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:[...]byta bromsvätskan återstår[...]
Gör du det själv?
Hade tänkt det, ihop med en arbetskamrat som är kunning inom hojar.
Läste dock manualen till hur luftningen ska göras :gnissla :shock:
Fast vi var redan från början inne på att fylla nerifrån för att slippa lufta, men nu är jag osäker på om det funkar med tanke på det länkade bromssystemet...
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#21 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Läste dock manualen till hur luftningen ska göras :gnissla :shock:
Fast vi var redan från början inne på att fylla nerifrån för att slippa lufta, men nu är jag osäker på om det funkar med tanke på det länkade bromssystemet...
Spot on, det var just det där med alla nipplar som ska luftas i en speciell ordning. ;*)

Är planen att göra det under vintern? Är intresserad av en rapport sen, om ni beslutar er för att gå vidare. Skulle också vilja byta och lufta alla hydraulbitar på svartviffern... Kopplingen borde ju vara en barnlek, men bromsarna. :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
marasp
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: fre apr 17, 2009 18:55
Ort: HÖGANÄS

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#22 Inlägg av marasp »

Xenon konverterat :D
slipa av kylflänsar på nya laddreg(ej org).så den passar bättre

vaxa polera
byta olja+filter
VFR-750-90 Min första men inte sista VFR... nu ägare till min 3:e VFR en -05

Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#23 Inlägg av HondaVFR »

Pegaso skrev:
adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:[...]byta bromsvätskan återstår[...]
Gör du det själv?
Hade tänkt det, ihop med en arbetskamrat som är kunning inom hojar.
Läste dock manualen till hur luftningen ska göras :gnissla :shock:
Fast vi var redan från början inne på att fylla nerifrån för att slippa lufta, men nu är jag osäker på om det funkar med tanke på det länkade bromssystemet...
Måste man lufta systemet vid byta av bromsvätskan ? Borde väl inte behövas.... :roll:
Är det inte bara att öppna nippeln vid oket , bromsa och hålla den ihop eller nere beroende
på om det är bak eller fram, stänga nippeln och släppa bromsen.....osv
Och pumpa ur bromsvätskan på detta sätt
Se bara till att nivån i bromsvätskebehållaren ej blir för låg.Fyll på med ny vätska
hela tiden och man ser i uppsamlingsburken då ljusare ny vätska börjar komma
Då borde ju ingen luft tillföras i systemet.
Eller använda en bromsluftare så går det snabbare för att slippa stänga och öppna nippeln hela tiden.
Går även att sätta en slang på nippeln där slangen är nere i en burk med nivå med bromsvätska så kan man
pumpa ur vätskan snabbt utan att behöva stänga o öppna nippeln
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#24 Inlägg av tersan »

HondaVFR skrev:Måste man lufta systemet vid byta av bromsvätskan ? Borde väl inte behövas.... :roll:
Är det inte bara att öppna nippeln vid oket , bromsa och hålla den ihop eller nere beroende
på om det är bak eller fram, stänga nippeln och släppa bromsen.....osv
Och pumpa ur bromsvätskan på detta sätt
Se bara till att nivån i bromsvätskebehållaren ej blir för låg.Fyll på med ny vätska
hela tiden och man ser i uppsamlingsburken då ljusare ny vätska börjar komma
Då borde ju ingen luft tillföras i systemet.
Eller använda en bromsluftare så går det snabbare för att slippa stänga och öppna nippeln hela tiden.
Går även att sätta en slang på nippeln där slangen är nere i en burk med nivå med bromsvätska så kan man
pumpa ur vätskan snabbt utan att behöva stänga o öppna nippeln
Det du beskriver innebär att man luftar samtidigt som man byter. Normalt passar man ju på att lufta vid ett byte så att man är säker på att allt är tiptop.

För egen del planeras det att byta alla vätskor på hojen. Framgaffeln ska få en genomgång också med olja, packboxar och styrlager. Kanske nåt litet fix av nån repa eller nåt trasigt fäste... beror lite på vad tiden medger.

Och sen tänkte jag montera fransar på handtagen! Nä, skojar bara... men jag tyckte inte att Adrian skulle känna sig så ensam med sitt blingande...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#25 Inlägg av HondaVFR »

Om man byter vätskan på rätt sätt så kommer ingen
luft komma in i systemet :wink:

För egen del ang återstående vinterjobb : Vaxning, putsning och byte tankpad
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#26 Inlägg av adrian_vg »

HondaVFR skrev:Måste man lufta systemet vid byta av bromsvätskan ? Borde väl inte behövas.... :roll:
Är det inte bara att öppna nippeln vid oket , bromsa och hålla den ihop eller nere beroende
på om det är bak eller fram, stänga nippeln och släppa bromsen.....osv
Luftningen skulle ske på en VFR800 med länkade bromsar. Det finns åtminstone fyra luftningsnipplar på dessa modeller, som alla ska luftas i en speciell ordning enl mekmanualen. Pga av alla delrör och avledningar på DCBS:en kan det samlas en del lyft både här och där vid vätskebytet.

En bromsluftningsmanick (från Biltema) använde jag på Edwins frambroms. Funkade bra och snabbt tack vare backventilen.

En helt annan femma på VFR800 som sagt. 8*/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Själv har jag faktiskt tittat lite snett på XLV750R om jag skulle byta bort min älskade Sabre. Men det skulle bli svårt att byta bort >50% effekt.
Riskerar du inte drängspö av Henning om du bruksanvänder en XLV750R? ;*)
Det är nog ingen fara, jag hade inte tänkt bruksanvända den isf, utan snarare som jag använder/brukade använda Sabren :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det är nog ingen fara, jag hade inte tänkt bruksanvända den isf, utan snarare som jag använder/brukade använda Sabren :P
Trodde du körde härs och tvärs över Sverige med Sabren?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är nog ingen fara, jag hade inte tänkt bruksanvända den isf, utan snarare som jag använder/brukade använda Sabren :P
Trodde du körde härs och tvärs över Sverige med Sabren?
Stämmer och inte bara över Sverige utan även i Europa. Men jag använder den mest som nöjesfordon och inte dagligdags i ur, skur, snö och drivis som du använder Edvin. Det var väl när du snackade om att ha en XLV750R och köra ner som Edvin som Henning hotade med att hämnas.
Köper jag en XLV750R så kommer den att behandlas ungefär som Sabren. Det är lite därför som jag funderar på om jag kan leva med minus >50% effekt. För du vet väl, "nothing beats cubic inches than more cubic inches" och "nothing beats horsepowers than more horsepowers" :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?

#30 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Stämmer och inte bara över Sverige utan även i Europa. Men jag använder den mest som nöjesfordon och inte dagligdags i ur, skur, snö och drivis som du använder Edvin. Det var väl när du snackade om att ha en XLV750R och köra ner som Edvin som Henning hotade med att hämnas.
Köper jag en XLV750R så kommer den att behandlas ungefär som Sabren. Det är lite därför som jag funderar på om jag kan leva med minus >50% effekt. För du vet väl, "nothing beats cubic inches than more cubic inches" och "nothing beats horsepowers than more horsepowers" :twisted:
Har du kört offroadare förut?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar