Vad gör ni med hojarna i vinter?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Service med ventilkontroll - alla ventiler ok, ny kylarvätska och byta bromsvätskan återstår
Byte till BOS karbåånfajjber slipon - avgasklammer kass, ny beställd via ebay
Byta broms- och kopplingsgrepp - klart
Nya däck - vad ska man ha dårå??
Tvätt naturligtvis
Är mitt i byte av jobb, annars hade det nog blivit lite mer kolfiberdetaljer, nya glas till bakljus och blinkers samt en dubblebubble... meeen... det får vi drömma om ett tag till.
Byte till BOS karbåånfajjber slipon - avgasklammer kass, ny beställd via ebay
Byta broms- och kopplingsgrepp - klart
Nya däck - vad ska man ha dårå??
Tvätt naturligtvis
Är mitt i byte av jobb, annars hade det nog blivit lite mer kolfiberdetaljer, nya glas till bakljus och blinkers samt en dubblebubble... meeen... det får vi drömma om ett tag till.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Ny olja & filter,nytt luftfilter,nya stift,ny bromsvätska,ny glykol.
Tvätta putsa & vaxa.
Det bästa är att allt är klart så det är bara att ha laddaren på batteriet & starta ibland.
Det värsta är att det är långt till våren.
Tvätta putsa & vaxa.
Det bästa är att allt är klart så det är bara att ha laddaren på batteriet & starta ibland.
Det värsta är att det är långt till våren.

Honda på sommaren hockey på vintern
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Service med kylvätskebyte
Lackering sönderskrapade kåpor
Ombyggn. till dubbla halvljus
Lite småfix..
Lackering sönderskrapade kåpor
Ombyggn. till dubbla halvljus
Lite småfix..
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Gör du det själv?Pegaso skrev:[...]byta bromsvätskan återstår[...]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Hade tänkt det, ihop med en arbetskamrat som är kunning inom hojar.adrian_vg skrev:Gör du det själv?Pegaso skrev:[...]byta bromsvätskan återstår[...]
Läste dock manualen till hur luftningen ska göras


Fast vi var redan från början inne på att fylla nerifrån för att slippa lufta, men nu är jag osäker på om det funkar med tanke på det länkade bromssystemet...
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Spot on, det var just det där med alla nipplar som ska luftas i en speciell ordning. ;*)Pegaso skrev:Läste dock manualen till hur luftningen ska göras![]()
![]()
Fast vi var redan från början inne på att fylla nerifrån för att slippa lufta, men nu är jag osäker på om det funkar med tanke på det länkade bromssystemet...
Är planen att göra det under vintern? Är intresserad av en rapport sen, om ni beslutar er för att gå vidare. Skulle också vilja byta och lufta alla hydraulbitar på svartviffern... Kopplingen borde ju vara en barnlek, men bromsarna.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Xenon konverterat
slipa av kylflänsar på nya laddreg(ej org).så den passar bättre
vaxa polera
byta olja+filter

slipa av kylflänsar på nya laddreg(ej org).så den passar bättre
vaxa polera
byta olja+filter
VFR-750-90 Min första men inte sista VFR... nu ägare till min 3:e VFR en -05
Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt
Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Måste man lufta systemet vid byta av bromsvätskan ? Borde väl inte behövas....Pegaso skrev:Hade tänkt det, ihop med en arbetskamrat som är kunning inom hojar.adrian_vg skrev:Gör du det själv?Pegaso skrev:[...]byta bromsvätskan återstår[...]
Läste dock manualen till hur luftningen ska göras![]()
![]()
Fast vi var redan från början inne på att fylla nerifrån för att slippa lufta, men nu är jag osäker på om det funkar med tanke på det länkade bromssystemet...

Är det inte bara att öppna nippeln vid oket , bromsa och hålla den ihop eller nere beroende
på om det är bak eller fram, stänga nippeln och släppa bromsen.....osv
Och pumpa ur bromsvätskan på detta sätt
Se bara till att nivån i bromsvätskebehållaren ej blir för låg.Fyll på med ny vätska
hela tiden och man ser i uppsamlingsburken då ljusare ny vätska börjar komma
Då borde ju ingen luft tillföras i systemet.
Eller använda en bromsluftare så går det snabbare för att slippa stänga och öppna nippeln hela tiden.
Går även att sätta en slang på nippeln där slangen är nere i en burk med nivå med bromsvätska så kan man
pumpa ur vätskan snabbt utan att behöva stänga o öppna nippeln
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Det du beskriver innebär att man luftar samtidigt som man byter. Normalt passar man ju på att lufta vid ett byte så att man är säker på att allt är tiptop.HondaVFR skrev:Måste man lufta systemet vid byta av bromsvätskan ? Borde väl inte behövas....![]()
Är det inte bara att öppna nippeln vid oket , bromsa och hålla den ihop eller nere beroende
på om det är bak eller fram, stänga nippeln och släppa bromsen.....osv
Och pumpa ur bromsvätskan på detta sätt
Se bara till att nivån i bromsvätskebehållaren ej blir för låg.Fyll på med ny vätska
hela tiden och man ser i uppsamlingsburken då ljusare ny vätska börjar komma
Då borde ju ingen luft tillföras i systemet.
Eller använda en bromsluftare så går det snabbare för att slippa stänga och öppna nippeln hela tiden.
Går även att sätta en slang på nippeln där slangen är nere i en burk med nivå med bromsvätska så kan man
pumpa ur vätskan snabbt utan att behöva stänga o öppna nippeln
För egen del planeras det att byta alla vätskor på hojen. Framgaffeln ska få en genomgång också med olja, packboxar och styrlager. Kanske nåt litet fix av nån repa eller nåt trasigt fäste... beror lite på vad tiden medger.
Och sen tänkte jag montera fransar på handtagen! Nä, skojar bara... men jag tyckte inte att Adrian skulle känna sig så ensam med sitt blingande...
VFR750F -92, grön
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Om man byter vätskan på rätt sätt så kommer ingen
luft komma in i systemet
För egen del ang återstående vinterjobb : Vaxning, putsning och byte tankpad
luft komma in i systemet

För egen del ang återstående vinterjobb : Vaxning, putsning och byte tankpad
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Luftningen skulle ske på en VFR800 med länkade bromsar. Det finns åtminstone fyra luftningsnipplar på dessa modeller, som alla ska luftas i en speciell ordning enl mekmanualen. Pga av alla delrör och avledningar på DCBS:en kan det samlas en del lyft både här och där vid vätskebytet.HondaVFR skrev:Måste man lufta systemet vid byta av bromsvätskan ? Borde väl inte behövas....![]()
Är det inte bara att öppna nippeln vid oket , bromsa och hålla den ihop eller nere beroende
på om det är bak eller fram, stänga nippeln och släppa bromsen.....osv
En bromsluftningsmanick (från Biltema) använde jag på Edwins frambroms. Funkade bra och snabbt tack vare backventilen.
En helt annan femma på VFR800 som sagt. 8*/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Det är nog ingen fara, jag hade inte tänkt bruksanvända den isf, utan snarare som jag använder/brukade använda Sabrenadrian_vg skrev:Riskerar du inte drängspö av Henning om du bruksanvänder en XLV750R? ;*)Tyrannosaurus skrev:Själv har jag faktiskt tittat lite snett på XLV750R om jag skulle byta bort min älskade Sabre. Men det skulle bli svårt att byta bort >50% effekt.

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Trodde du körde härs och tvärs över Sverige med Sabren?Tyrannosaurus skrev:Det är nog ingen fara, jag hade inte tänkt bruksanvända den isf, utan snarare som jag använder/brukade använda Sabren
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Stämmer och inte bara över Sverige utan även i Europa. Men jag använder den mest som nöjesfordon och inte dagligdags i ur, skur, snö och drivis som du använder Edvin. Det var väl när du snackade om att ha en XLV750R och köra ner som Edvin som Henning hotade med att hämnas.adrian_vg skrev:Trodde du körde härs och tvärs över Sverige med Sabren?Tyrannosaurus skrev:Det är nog ingen fara, jag hade inte tänkt bruksanvända den isf, utan snarare som jag använder/brukade använda Sabren
Köper jag en XLV750R så kommer den att behandlas ungefär som Sabren. Det är lite därför som jag funderar på om jag kan leva med minus >50% effekt. För du vet väl, "nothing beats cubic inches than more cubic inches" och "nothing beats horsepowers than more horsepowers"

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad gör ni med hojarna i vinter?
Har du kört offroadare förut?Tyrannosaurus skrev:Stämmer och inte bara över Sverige utan även i Europa. Men jag använder den mest som nöjesfordon och inte dagligdags i ur, skur, snö och drivis som du använder Edvin. Det var väl när du snackade om att ha en XLV750R och köra ner som Edvin som Henning hotade med att hämnas.
Köper jag en XLV750R så kommer den att behandlas ungefär som Sabren. Det är lite därför som jag funderar på om jag kan leva med minus >50% effekt. För du vet väl, "nothing beats cubic inches than more cubic inches" och "nothing beats horsepowers than more horsepowers"
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!