Suzuki RG500

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#16 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Jag trpor de då hade en gräns vid 400 kubik. Man fick inte ha mer. Vågar inte ta gift på det, men jag har för mig det var så.
Nu är jag inte med längre. Vem hade en gräns och för vem fick man inte ha större motor än så?
Som nyvaken skall man inte skriva tester.

Japan hade en 400-gräns för deras egna medborgare.

Sorry. Ska gå och ta starkt kaffe.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:
Henning skrev:Jag trpor de då hade en gräns vid 400 kubik. Man fick inte ha mer. Vågar inte ta gift på det, men jag har för mig det var så.
Nu är jag inte med längre. Vem hade en gräns och för vem fick man inte ha större motor än så?
Som nyvaken skall man inte skriva tester.

Japan hade en 400-gräns för deras egna medborgare.

Sorry. Ska gå och ta starkt kaffe.
Lugnt. ;-) Är impad att du loggar in på VFR-Forum tom innan morgonkaffet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#18 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Lugnt. ;-) Är impad att du loggar in på VFR-Forum tom innan morgonkaffet!
"You can check out any time you like, but you can never leave..."
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mer porr.

Titta bort, Henning :D

Bild

Det sägs att Honda hade en NSR500 4-cylindrig gatversion på gång, men den släpptes aldrig.

Honda har ju egentligen aldrig gillat att bygga 2-taktare. Men när dom gav upp tanken på att kunna vara konkurrenskraftiga i GP500 med sin NR500 så föll dom till föga och byggde först den 3-cylindriga NS500 som faktiskt hävdade sig riktigt bra mot de 4-cylindriga Yamaha och Suzuki i händerna på Freddie Spencer.
Senare byggde dom 4-cylindriga NSR500 som i början hade en del skumma lösningar med bl.a. tanken under motorn vilket genererade en hel del problem.

Men senare NSR500:or gick riktigt bra och fortsatte med det tills dom ersattes med RC211V och GP500 blev MotoGP.

[EDIT] Jag upptäckte just något MYCKET ovanligt med denna Rothmans VF1000R. Någon annan som ser det???

Modellen fanns enbart 1986, men den här hojen har -84:ans kåpa men verkar i övrigt vara en -86:a på nätet i svarta sidorkåpan och dubbellysena (det finns -84:or med dubbellyse, men enkellampan är vanligare).

Bild

Jämför kåporna. Notera luftscoopen och delningen. Personligen anser jag att -84-kåpan är snyggare, men det är en annan sak. [/EDIT]
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån jan 19, 2009 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:Lugnt. ;-) Är impad att du loggar in på VFR-Forum tom innan morgonkaffet!
"You can check out any time you like, but you can never leave..."
The Eagles har en del att svara för... ;-)

@Tyrran:
Är det en vanlig VF1000R med Rothmanns-lack?? De brukar ju annars se ut så här:
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:@Tyrran:
Är det en vanlig VF1000R med Rothmanns-lack??
Honda släppte en VF1000R för Europamarknaden med Rothmanslack 1986. Jag vet inte om den hade den lacken utanför Europa också, men i USA såg den annorlunda ut.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#22 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev:Mer porr.
Titta bort, Henning :D
Ååååååååh! För sent!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#23 Inlägg av tersan »

Nu blev det några hojar till på vill-ha-listan...

Fast jag föredrog Yamaha RD500 framför Suzuki RG500, vet inte varför? Kanske för att jag har ett test på RDn i en tidning hemma... men lycka till att hitta en RD eller RG i användbart skick idag! :(

En annan tvåtaktsraket jag växte upp med var RD350 (fanns till och med nån som hette RD350LC YPVS har jag för mig. Hade förmodligen extra långa sidokåpor för att få plats med modellbeteckningen), den var en riktig killer som lämnade betydligt större hojar bakom sig i ett väldoftande oljemoln... 8) Men hur många såna finns kvar?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:En annan tvåtaktsraket jag växte upp med var RD350 (fanns till och med nån som hette RD350LC YPVS har jag för mig. Hade förmodligen extra långa sidokåpor för att få plats med modellbeteckningen), den var en riktig killer som lämnade betydligt större hojar bakom sig i ett väldoftande oljemoln... 8) Men hur många såna finns kvar?
Enligt MC-Nytt för några nummer inte speciellt många i originalskick. Men kolla på Blocket. Du har kanske tur! ;-)

http://www.blocket.se/li?ca=10_s&th=1&q ... =0&xc=1143
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar