Min absolut första hoj var en...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Inlägg: 190
Blev medlem: ons jul 05, 2006 12:14
Ort: Södertälje
Kontakt:

#16 Inlägg av ahlisboy »

En Honda CR 125, blev en del grussprut i sandtaget hemma när man var i 15 års åldern.. :lol: Annars så har jag kvar min kära VFR som jag köpte när jag tog kortet -00.
-86 The original and best

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#17 Inlägg av apex »

En Zündapp KS 125 från 1972. Med krom på tanksidorna och blinkers i änden av handtagen. :lol:

Men den gick bra och lät mycket!!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Davalito
Donator 2009
Inlägg: 81
Blev medlem: sön jul 22, 2007 02:50
Ort: Söderort

#18 Inlägg av Davalito »

Tog lappen 05 och kicksökande som man är blev det en cb750 -94.

Nåja, billig att äga och en utmärkt hoj att lära sig grunderna på var det i alla fall.
VFR -04:a

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#19 Inlägg av heppstars »

Honda....så klart man körde Honda innan också, en CM400 Custom 83 års modell, fick upp den i 150 sen trodde jag att den skulle vobbla av vägen.
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

#20 Inlägg av vfrforever »

Jag började -77 på en Yamaha 125 RD. 2-cyl 2-takt som faktiskt gick något värre än min trimmade moppe. -78 bytte jag den mot Honda 450 för hisnande 3000:-. Efter några år med den kapade jag brorsans Triumph Bonneville, då han sällan hade tid att åka. Fiffig konstruktion med 2 bensinkranar, vilken den ena oftast glömdes i avstängt läge tills hojen började gå på 1 cyl. :oops: Sedan följde 25 hojfria år med barn och fruar. Återfallet kom 2005 med VFR -92, efter att ha lånat en BMW funduro 650. Har även avverkat en VFR 95:a, och har nu en -99:a.
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#21 Inlägg av skyfly »

Honda naturligtvis :D en CX 500 (Eurosport) tror det var en -83. (kallades visst plastgrisen har jag fått höra :cry: )

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

skyfly skrev:Honda naturligtvis :D en CX 500 (Eurosport) tror det var en -83. (kallades visst plastgrisen har jag fått höra :cry: )
Det var den "vanliga" CX500 som kallades "Plastgrisen". Eurosport tror jag inte hade något smeknamn för den är ju hyfsat snygg (har lite linjer från Turbon) och ganska ovanlig.

Det fanns ju en variant som hette CX500C som följaktligen gick under benämningen "Vildsvinet" :lol:

Av någon anledning tror jag att den hysteriska Turbon aldrig fick något namn. Först hände ingenting, sen hände ingenting, sen hände ingenting, sen kom 1,3 kg laddtryck från ett litet aggregat som varvade 250,000 rpm och gav föraren en spark i häcken som skulle få en häst att bli grön av avund.

Kom man i nerlägg i en kurva precis när effektkicken kom så gick man ofelbart på öronen om man inte kunde tekniken vilket "TurboOlle" fixade som tyckte att det var skitkul att powerslidea på gatan.

Ok totaleffekten var inte så våldsam, 82 hk. Men det var effektutvecklingen som var, låt säga, "intressant".
Marklunds första 300 hk-bygge var iofs ännu "intressantare" med en effektutveckling av 150 hk på 500 rpm :shock: , men det var å andra sidan i stort sett okörbar.

Det fanns ju också en större 650 variant på CX inkl. Turbon som hade 110 hk, men den hade betydligt trevligare karaktär än 500:an, även om det var MER karaktär :)
Senast redigerad av Tyrannosaurus den ons nov 12, 2008 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#23 Inlägg av skyfly »

Tyrannosaurus skrev:
skyfly skrev:Honda naturligtvis :D en CX 500 (Eurosport) tror det var en -83. (kallades visst plastgrisen har jag fått höra :cry: )
Det var den "vanliga" CX500 som kallades "Plastgrisen". Eurosport tror jag inte hade något smeknamn för den är ju hyfsat snygg (har lite linjer från Turbon) och ganska ovanlig.

Det fanns ju en variant som hette CX500C som följaktligen gick under benämningen "Vildsvinet" :lol:

Av någon anledning tror jag att den hysteriska Turbon aldrig fick något namn. Först hände ingenting, sen hände ingenting, sen hände ingenting, sen kom 1,3 från ett litet aggregat som varvade 250,000 rpm och gav föraren en spark i häcken som skulle få en häst att bli grön av avund.

Kom man i nerlägg i en kurva precis när effektkicken kom så gick man ofelbart på öronen om man inte kunde tekniken vilket "TurboOlle" fixade som tyckte att det var skitkul att powerslidea på gatan.

Ok totaleffekten var inte så våldsam, 82 hk. Men det var effektutvecklingen som var, låt säga, "intressant".
Marklunds första 300 hk-bygge var iofs ännu "intressantare" med en effektutveckling av 150 hk på 500 rpm :shock: , men det var å andra sidan i stort sett okörbar.

Det fanns ju också en större 650 variant på CX inkl. Turbon som hade 110 hk, men den hade betydligt trevligare karaktär än 500:an, även om det var MER karaktär :)
Slutar aldrig att förvånas av all kunskap om hojar som finns i ditt huvud :D
Trevligt att ha dig på forumet.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

skyfly skrev:Slutar aldrig att förvånas av all kunskap om hojar som finns i ditt huvud :D
Trevligt att ha dig på forumet.
Tack! Men har man kört hoj i 30+ år utan avbrott för fru, barn, Volvo, vovve, villa osv. så har man :wink:

Men det finns också en nackdel med det. Eftersom jag har åkt tillsammans med diverse gäng.
- Min första klubb Kojtel MCC Sollentuna
- Järngänget med race mellan Sveavägen och Grönan och på Boge och diverse vägar inkl. lite generationsskiftningar.
- Grabbsen på Pråmen (mycket roadracing folk).
- Huddinge MCK.
- VFR-Forum.
- Vet inte om jag har glömt nåt.

Och därigenom lärt känna kopiöst med folk så blir det lätt så att "alla känner apan och apan känner ingen". Det är rätt ofta som folk kommer fram och hälsar glatt och själv ser man ut som ett :twisted: fån och skäms nästan att fråga.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

En BMW R100RS-82 som jag köpte ihop med fadren. Tog över den helt när jag fått mitt A-körkort. Han köpte sig en plastig enorm R100RT ist. Min Suzuki K50 lyckades jag aldrig trimma speciellt mycket, trots idogt mekande...

R100RS:en övningskörde jag som en galning med, och med fadren bakpå. 19"-hjul och topptung 260kg motorcykel för en tunnis som jag i garagevändningen är inget för nervsvaga. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Gilbert
Donator 2008
Inlägg: 47
Blev medlem: fre okt 26, 2007 11:32
Ort: Ulricehamn

#26 Inlägg av Gilbert »

Min första var en XL 125R. Enkeldämpare bak, Bara en sån sak..
Inhandlas flong ny. Har för mig att jag hade lyckats jobba ihop 8000 till hojen.

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#27 Inlägg av PerJohan »

Min första var en Kawasaki Z500 från 1981, som hämtades i Vetlanda en kall fredag runt påsk 2006. Kanske itne så dunderkul maskin, men alldeles lagom för första säsongen. Andra säsongen blev det VFR och den har fått stanna. Dock finns 500:an kvar och till salu för någon billig peng för den som vill?? :) Den är fin! *ler*
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#28 Inlägg av kennet »

PerJohan skrev:Min första var en Kawasaki Z500 från 1981, som hämtades i Vetlanda en kall fredag runt påsk 2006. Kanske itne så dunderkul maskin, men alldeles lagom för första säsongen. Andra säsongen blev det VFR och den har fått stanna. Dock finns 500:an kvar och till salu för någon billig peng för den som vill?? :) Den är fin! *ler*
Köpte farsans kawasaki Z650 från -81 när jag tog kortet -00 och den var grönmet. i mkt fint orginalskick.... körde 3000 mil med den innan jag köpte viffern..... den stog väl på blocket i ett halvår innan den blev såld till en tysk.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#29 Inlägg av Henning »

Gilbert skrev:Min första var en XL 125R. Enkeldämpare bak, Bara en sån sak..
Inhandlas flong ny. Har för mig att jag hade lyckats jobba ihop 8000 till hojen.
Respekt! Jag är avis på den hojen!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#30 Inlägg av fbkforever »

Yamaha 125rd-77
VFR750F-90 såld!

Skriv svar