
Min absolut första hoj var en...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Donator 2010
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
- Ort: Arboga
Jag började -77 på en Yamaha 125 RD. 2-cyl 2-takt som faktiskt gick något värre än min trimmade moppe. -78 bytte jag den mot Honda 450 för hisnande 3000:-. Efter några år med den kapade jag brorsans Triumph Bonneville, då han sällan hade tid att åka. Fiffig konstruktion med 2 bensinkranar, vilken den ena oftast glömdes i avstängt läge tills hojen började gå på 1 cyl.
Sedan följde 25 hojfria år med barn och fruar. Återfallet kom 2005 med VFR -92, efter att ha lånat en BMW funduro 650. Har även avverkat en VFR 95:a, och har nu en -99:a.

En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det var den "vanliga" CX500 som kallades "Plastgrisen". Eurosport tror jag inte hade något smeknamn för den är ju hyfsat snygg (har lite linjer från Turbon) och ganska ovanlig.skyfly skrev:Honda naturligtvisen CX 500 (Eurosport) tror det var en -83. (kallades visst plastgrisen har jag fått höra
)
Det fanns ju en variant som hette CX500C som följaktligen gick under benämningen "Vildsvinet"

Av någon anledning tror jag att den hysteriska Turbon aldrig fick något namn. Först hände ingenting, sen hände ingenting, sen hände ingenting, sen kom 1,3 kg laddtryck från ett litet aggregat som varvade 250,000 rpm och gav föraren en spark i häcken som skulle få en häst att bli grön av avund.
Kom man i nerlägg i en kurva precis när effektkicken kom så gick man ofelbart på öronen om man inte kunde tekniken vilket "TurboOlle" fixade som tyckte att det var skitkul att powerslidea på gatan.
Ok totaleffekten var inte så våldsam, 82 hk. Men det var effektutvecklingen som var, låt säga, "intressant".
Marklunds första 300 hk-bygge var iofs ännu "intressantare" med en effektutveckling av 150 hk på 500 rpm

Det fanns ju också en större 650 variant på CX inkl. Turbon som hade 110 hk, men den hade betydligt trevligare karaktär än 500:an, även om det var MER karaktär

Senast redigerad av Tyrannosaurus den ons nov 12, 2008 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Slutar aldrig att förvånas av all kunskap om hojar som finns i ditt huvudTyrannosaurus skrev:Det var den "vanliga" CX500 som kallades "Plastgrisen". Eurosport tror jag inte hade något smeknamn för den är ju hyfsat snygg (har lite linjer från Turbon) och ganska ovanlig.skyfly skrev:Honda naturligtvisen CX 500 (Eurosport) tror det var en -83. (kallades visst plastgrisen har jag fått höra
)
Det fanns ju en variant som hette CX500C som följaktligen gick under benämningen "Vildsvinet"
Av någon anledning tror jag att den hysteriska Turbon aldrig fick något namn. Först hände ingenting, sen hände ingenting, sen hände ingenting, sen kom 1,3 från ett litet aggregat som varvade 250,000 rpm och gav föraren en spark i häcken som skulle få en häst att bli grön av avund.
Kom man i nerlägg i en kurva precis när effektkicken kom så gick man ofelbart på öronen om man inte kunde tekniken vilket "TurboOlle" fixade som tyckte att det var skitkul att powerslidea på gatan.
Ok totaleffekten var inte så våldsam, 82 hk. Men det var effektutvecklingen som var, låt säga, "intressant".
Marklunds första 300 hk-bygge var iofs ännu "intressantare" med en effektutveckling av 150 hk på 500 rpm, men det var å andra sidan i stort sett okörbar.
Det fanns ju också en större 650 variant på CX inkl. Turbon som hade 110 hk, men den hade betydligt trevligare karaktär än 500:an, även om det var MER karaktär

Trevligt att ha dig på forumet.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Tack! Men har man kört hoj i 30+ år utan avbrott för fru, barn, Volvo, vovve, villa osv. så har manskyfly skrev:Slutar aldrig att förvånas av all kunskap om hojar som finns i ditt huvud
Trevligt att ha dig på forumet.

Men det finns också en nackdel med det. Eftersom jag har åkt tillsammans med diverse gäng.
- Min första klubb Kojtel MCC Sollentuna
- Järngänget med race mellan Sveavägen och Grönan och på Boge och diverse vägar inkl. lite generationsskiftningar.
- Grabbsen på Pråmen (mycket roadracing folk).
- Huddinge MCK.
- VFR-Forum.
- Vet inte om jag har glömt nåt.
Och därigenom lärt känna kopiöst med folk så blir det lätt så att "alla känner apan och apan känner ingen". Det är rätt ofta som folk kommer fram och hälsar glatt och själv ser man ut som ett

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
En BMW R100RS-82 som jag köpte ihop med fadren. Tog över den helt när jag fått mitt A-körkort. Han köpte sig en plastig enorm R100RT ist. Min Suzuki K50 lyckades jag aldrig trimma speciellt mycket, trots idogt mekande...
R100RS:en övningskörde jag som en galning med, och med fadren bakpå. 19"-hjul och topptung 260kg motorcykel för en tunnis som jag i garagevändningen är inget för nervsvaga.
R100RS:en övningskörde jag som en galning med, och med fadren bakpå. 19"-hjul och topptung 260kg motorcykel för en tunnis som jag i garagevändningen är inget för nervsvaga.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Min första var en Kawasaki Z500 från 1981, som hämtades i Vetlanda en kall fredag runt påsk 2006. Kanske itne så dunderkul maskin, men alldeles lagom för första säsongen. Andra säsongen blev det VFR och den har fått stanna. Dock finns 500:an kvar och till salu för någon billig peng för den som vill??
Den är fin! *ler*

VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Köpte farsans kawasaki Z650 från -81 när jag tog kortet -00 och den var grönmet. i mkt fint orginalskick.... körde 3000 mil med den innan jag köpte viffern..... den stog väl på blocket i ett halvår innan den blev såld till en tysk.PerJohan skrev:Min första var en Kawasaki Z500 från 1981, som hämtades i Vetlanda en kall fredag runt påsk 2006. Kanske itne så dunderkul maskin, men alldeles lagom för första säsongen. Andra säsongen blev det VFR och den har fått stanna. Dock finns 500:an kvar och till salu för någon billig peng för den som vill??Den är fin! *ler*
Utan hoj tyvärr
- fbkforever
- Donator 2010
- Inlägg: 129
- Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
- Ort: Uddevalla