tersan: Ok, då är jag med och kan inte annat än att hålla med om att det är snyggt som få med enkelsving. Kan man ju ta av bakhjulet för vinterkonserveringen så blir det om möjligt ännu svårare att sno hojen.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
De cyklar jag bytt däck på med "vanlig" sving är R1, cbr600 o 1000 o CX500, där behövde iaf ingen kedja klippas o inget lås fanns...adrian_vg skrev:Generellt sett på hojjar med dubbelsving alltså. Funkar det då även med exvis en ändlös kedja, att man slipper klippa? Om man har kedjelås på är det väl en smal sak, men om man har en ändlös eller en nitad då?Tegfors skrev:Klippa kedjan???
Jag har krängt många däck men aldrig behövt klippa någon kedja......??
Bara att lossa axeln, ta av oket, trycka fram däcket o lyfta av kedjan.... O sen omvänt när det ska dit igen...
Inbillade mig att man måste sära på kedjan om hjulet ska av.
@Brother Wolf: Min investerade hundring för "medlemsskap" på VFR-Forum har definitivt betalat sig iom tipset om kåpglaset bara för att nämna en sak. Forumet, och alla medlemmar, ska ha kudos för att ni finns och är villiga att hjälpa till med tips och råd. Åtminstone mig har det hjälpt en hel del för att livet med en viffer ska blir lättare. Har sagt det förut, forum som inte är elitistiska är lika sällsynta som en höna med huggtänder. Skulle jag inte skryta med att detta är det världsbästa märkesforumet? Hah!![]()
jag menar så här att om du kollar på en mc nu som står i ett garagge för vinterförvaring o han ska ha 45k för den nu så i januari månad är den ett år äldre på papperet (typ) o kan absolut inte få samma pengar för den då..oavsett hur fin den är mm så är den ju fortfarande ett år äldre så att säga.. o under den perioden vill folk gärna sälja för dom vill köpa kanske en ny för kommande sommar som knackar på dörren(altså finns det många o tvingas sätta ner priset + att du har för delen att den har fortfarande stått stilla i garaggetTrineo skrev:Invalido: Skulle det vara billigare att köpa VFR på våren, eller vad?
tersan: Ok, då är jag med och kan inte annat än att hålla med om att det är snyggt som få med enkelsving. Kan man ju ta av bakhjulet för vinterkonserveringen så blir det om möjligt ännu svårare att sno hojen.
Inte illa! Men om det går t ex 5 sekunder fortare om man har enkelsving så kan det vara avgörande i ett längre lopp... fast å andra sidan: om enkelsving var så j-a bra skulle väl alla ha det?Tegfors skrev:Ang inlägget om endurance lopp o däggbyte kan jag tillägga att ett byte av ett bakdäck på en omoddad (iaf avseende sving mm) R1 tog för mig o mekkompisen 32 sek under ERF säsongen 2006...
det e bra det... kolla vad hojarna ligger på nu o kolla i feb så ska du se vad jag menarTrineo skrev:Invalido: jag är med på vad du säger, fick bara för mig att det är nu man kan göra klipp då vissa som har hoj inte har garage och vill göra sig av med hojen innan vintern, men det kanske är lite sent redan nu med det.
Men i alla fall, efter lite överläggning där hemma och vad vi måste spendera pengar på just nu så blir det nog ingen förräns i vår i alla fall...
Att det är enkelt att ta av hjulet på en enkelsvingslösning är en fördel även i vardagslag; inte bara i tävlingssammanhanf tycker jag. Nu byter man inte däck eller så jämt, men när det väl sker tycker jag det är sällsynt smidigt med enkelsving. Har man dessutom centralstöd (som viffrarna ju har), är det en barnlek.tersan skrev:På en gathoj är enkelsving egentligen bara en utseendefråga. Finns inga större andra fördelar, möjligen att man kan dra avgassystemet lite närmare hjulet vilket ger bättre plats för passagerarfotpinnar. Enklare hjulbyte har mest betydelse vid endurance-lopp, och för att få svingen stadig krävs kraftiga lager och rätt hög vikt... Enkelsvingen kom till för att anknyta till RC30, och har varit VFRs signum sen dess.
Har faktiskt aldrig bytt kedja på en motorcykel måste jag erkänna.Tegfors skrev:Upp med cykeln på depåstöd/centralstöd, sätt dig på röven medovansidan på fötterna under bakdäcket. lossa axelbulten, dra ur axeln (se till att hålla däcket med fötterna precis så där lagom så ingen belastning varesig upp eller ned finns) ta av oket från skivan o häng den över svingen, tryck däcket framåt så kedjan slakar, lyft av kedjan o häng även den över svingen... ta ur däcket... OBS!! Håll koll på distanserna så de ej lossnar okontrollerat o blir fulla i grus/sand!!! Lycka till
Trineo skrev: Så nästa fråga, kollar en del på blocket och så nu då för att se vad man får för pengarna. Ser att många 98-00 ligger runt 40-50k och det känns ganska rimligt som första hoj, men hur pass stor skillnad är det i körkänsla på en 98-00 jämfört med en 08?
Jag har ju trots allt bara testat en 08:a som bara hade gått sådär en 100mil.
Det jag VERKLIGEN älskade var vtec-kicken (mina tidigare två bilar hade den också), men den vet jag att jag inte får på en 98-01 utan att det kom 02... men det kanske man kan leva utan på första hojen, för blir jag så förälskad i hojen som jag tror så lär det bli en nyare variant så småningom ändå.
Alltså, poängen med en VFR är att de bara går och går oavsett årsmodell. Förutom laddregulatorn går de vanligtvis inte sönder, om man inte gravt missköter den. Den har de facto inga svagheter förutom laddregulatorn. Slits gör en viffer som alla andra bågar i däck, kedja osv, men det är ju normalt.Trineo skrev:Ingen som hade något att komma med på nedanstående? Skall man vara försiktig med att köpa en så pass "gammal" hoj (8-10år)?
Trineo skrev:Verkar ju onekligen vara klassisk hondakvalité på grejerna.
Blir bara mer o mer övertygad om att jag hittat rätt hojmodell för mig.
Trineo skrev:Ingen som hade något att komma med på nedanstående? Skall man vara försiktig med att köpa en så pass "gammal" hoj (8-10år)?
Trineo skrev: Så nästa fråga, kollar en del på blocket och så nu då för att se vad man får för pengarna. Ser att många 98-00 ligger runt 40-50k och det känns ganska rimligt som första hoj, men hur pass stor skillnad är det i körkänsla på en 98-00 jämfört med en 08?
Jag har ju trots allt bara testat en 08:a som bara hade gått sådär en 100mil.
Det jag VERKLIGEN älskade var vtec-kicken (mina tidigare två bilar hade den också), men den vet jag att jag inte får på en 98-01 utan att det kom 02... men det kanske man kan leva utan på första hojen, för blir jag så förälskad i hojen som jag tror så lär det bli en nyare variant så småningom ändå.