Slutåkt!!!! (möte med farbror Blå)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#16 Inlägg av TG »

Qwerty skrev:
Och tyvärr så svarar länsstyrelsen att det ska vara ett sjujäkla bra skäl till att få nedsatt tid utan kort pga jobbet. Dom svarar mest att det skulle du tänkt på tidigare.
En kollega fick dock sänkt för ett par år sedan så det är bara att hoppas på en samarbetsvillig tjänsteman....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Då kan ju jag känna mej glad. Lyckades med 150 på boge :lol:

Men något sket sig och jag klarade mej.
Det har man ju lärt sig, när "Harry" skäller som en bandhund så ska man bara vara så liten som möjligt och svara ja och amen på allt för då har han inget att komma med. Börja man däremot att käfta i det läget lär han leta rätt på något att skriva på.
Qwerty skrev:Och tyvärr så svarar länsstyrelsen att det ska vara ett sjujäkla bra skäl till att få nedsatt tid utan kort pga jobbet. Dom svarar mest att det skulle du tänkt på tidigare.
Det är intressant med länsstyrelsen och kortet. En kortindragning är ju enligt dom inte ett straff utan en trafiksäkerhetsåtgärd.
Men samtidigt är logiken hos myndigheter lika lysande som vanligt. Några månader efter händelser så blir man plötsligt trafikosäker och sen kanske tre månader senare blir man lika plötsligt trafiksäker igen.

Oavsett hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få det till "trafiksäkerhetsåtgärd" utan enbart till straff, och då är det egentligen olagligt eftersom man inte ska kunna bli straffad två gånger för ett brott.

Men det är ju å andra sidan myndigheter vi har att göra med och dom läser lagarna som fan läser Bibeln. Lagarna gäller bara oss undersåtar, inte dom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#18 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev:
Det har man ju lärt sig, när "Harry" skäller som en bandhund så ska man bara vara så liten som möjligt och svara ja och amen på allt för då har han inget att komma med. Börja man däremot att käfta i det läget lär han leta rätt på något att skriva på.
Precis och i detta läge var dom tre st mot lilla mej. Två som skrek skällde och allmänt var otrevliga, uppkäftiga som verkligen skulle visa vilka det va som bestämde och en tredje som stog vid bilen och fippla med lasern.

Efter 20min så släppte dom mej.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#19 Inlägg av TG »

Polarn blev stoppad för ett par år sedan efter en bra färd mellan Katrineholm o torshälla, 8 mil på 26 min...

när han blev stoppad så började dom skälla... Polarna förstod att de inte hade nåt direkt på honom... Den ena (den förbannade) polisen kände på bakdäcket och frågade (skrek) hur i helvete han kört eftersom däcket var ganska varmt... Polarn svarar att det är racedäck som snabbt kommer upp i arbetstemp :lol:
då byter polisen inriktning och börjar gorma om nummerplåten...
Men då kliver hans kollega in och säger:
- Grabben har ju en fräck båge inte ska han ha någon stänkskärm... :D

Ibland ska man tydligen ha lite tur
VFR 800 -02 (silver)

VifferJocke
Donator 2009

#20 Inlägg av VifferJocke »

Ang att inte skriva på böterna på plats...
Blev i våras stoppad av polisen. Vart lite förvånad, då jag inte tyckte jag körde för fort... Nåväl, 84 km/h på 70 sträcka påstår polismannen, som för övrigt är ensam i bilen.
Jahapp, jag undrar såklart om han filmat mig? Svaret blir nej, trots att han har en kamera i bilen. Istället har han tagit tid hur länge det tog för mig o passera mellan lyktstolparna efter vägkanten... :shock:
Min reaktion blir direkt att detta kan aldrig vara tillförlitligt. Så jag vägrar skriva på. Jahapp, då skulle det gå via åklagare, som i sin tur beslutar om jag ska åtalas eller inte. Och mycket riktigt så kommer det ett brev från åklagaren, med ytterligare ett "erbjudande" om att betala 2000 kr för hastighetsöverträdelsen. Om jag inte godkänner, så måste jag skriva och förklara varför jag inte "har lust" at göra det. Typ... Vilket jag oxå gör. Går nån vecka, så dimper det ner ytterligare ett brev, där det står att det kommer att gå vidare till Tingsrätten. Men vafan tänkte jag! :? Surnade till o betalade in dom j-vla böterna. Hade absolut inte lust o infinna mig på nån j-vla rättegång för en sån här skitsak! Dessutom skulle det ju bli mitt ord mot polisens. Och vem fan lyssnar dom på då? :evil:
Men tji fick jag... Eftersom jag vägrat betala första gången, så var det för sent! Nu måste jag infinna mig när jag blir kallad. Pengarna jag betalat in, har jag nu fått tillbaka... Byråkrati på hög nivå.
Vad tror Ni? Finns det nån chans att jag kan slingra mig ur den här soppan? Alltså vinna mot polisens ord... Själv tror jag att dom bara vill ha dit mig så dom får knäppa mig på näsan. "Den där jäveln ska inte komma här o tro att han kan komma undan".
I mitt tycke ett jäkla slöseri med skattebetalarnas pengar, vilket jag även skrev till åklagaren. Ville ju slippa vidare tjafs, genom att betala in böterna. Men icke... Storebror ska spänna musklerna.
En varning på plats hade gjort större verkan. Körde ju inte som en huligan... Nu tappar man ju respekten fullständigt för polisens arbete. Nästa gång stannar jag fan inte!
Åker VFR-08, samt en DR 650 SE för grusbus.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#21 Inlägg av TG »

VifferJocke skrev: Istället har han tagit tid hur länge det tog för mig o passera mellan lyktstolparna efter vägkanten... :shock:
Förföljde han dig med bilen och använde polispiloten eller stod han helt sonika med ett tidtagarur???? :? :shock:

Precis som du säger är det ditt ord mot polisens... Där är ditt ord troligtvis några gram lättare....
Hur långt var det mellan lyktstolparna?? Om jag inte missminner mig så finns det ett minimiavstånd mellan två punkter som måste uppnås, har för mig att detta är flera hundra meter.... (ska forska lite)
VFR 800 -02 (silver)

VifferJocke
Donator 2009

#22 Inlägg av VifferJocke »

Han följde efter med civilbil...

vfr800
Donator 2007

#23 Inlägg av vfr800 »

fan vilket system vi har i landet..... mördare och knarkare är välkomna men kör för fan inte för FORT! då ska man få smaka på hela rättsapparaten :evil:

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#24 Inlägg av TG »

VifferJocke skrev:Han följde efter med civilbil...
Hur lång var sträckan han följde efter??

Titta även denna länk...

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ ... _fakta.htm
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem

#25 Inlägg av Kaiko »

VifferJocke skrev:Ang att inte skriva på böterna på plats...
Blev i våras stoppad av polisen. Vart lite förvånad, då jag inte tyckte jag körde för fort... Nåväl, 84 km/h på 70 sträcka påstår polismannen, som för övrigt är ensam i bilen.....
Enligt svärfar, polis sedan +30 år, kan man kinka hur mycket man vill, de kan aldrig fälla dig för mer en fortkörningen.
Detta gäller även vid kameraöverträdelser. Ignorera det till den dag du blir hämtad av två uniformerade herrar som vill ta in dig på förhör. Då först kan du erkänna på polisstationen och då slipper du även rättegång.
Vroom Vroom

VifferJocke
Donator 2009

#26 Inlägg av VifferJocke »

Tegfors skrev:
VifferJocke skrev:Han följde efter med civilbil...
Hur lång var sträckan han följde efter??

Titta även denna länk...

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ ... _fakta.htm
Hmm... Intressant läsning. Sträckan han följde efter på tvivlar jag var mer än 500 meter. Är rätt säker på det, eftersom jag ett par km innan kört ut på den vägsträcka där jag blev uppmätt på (jag kom från en annan väg). Mötte inte många bilar strax efter att jag kört ut. Och till råga på allt, så hade han gjort en U-sväng för o följa efter mig! U-svängen måste ha skett ganska tätt inpå själva hastighetsmätningen. Just det faktum att han vände om för o sätta dit just mig, stör jag mig på nåt så förbannat! Körde ju inte som en blådåre, så det måste vara att han har nåt emot motorcyklister... :evil: (kan som en parentes tillägga att jag då åkte H-D. Inget fartvidunder alltså...)
Tack för länken. Känns som jag har lite mer kött på benen nu, inför Tingsrätten.

Fredrik P
Medlem

#27 Inlägg av Fredrik P »

Lånar tråden lite......nån som vet hur många saker man kan ha på sig innan man blir av med lappen?

Har 2 fortkörningar på mig, fotad i kamera, en förra sommaren, 76 km/h på 70 väg (1800 spänn) å nu i veckan kanske 60-62 på 50 väg.
Dock i lastbil i yrkestrafik.
Sen har jag en sak till på mig, längden. Fick vara 24 meter, va "bara" 24,90 :roll: va i våras tror jag.

Ska man behöva vara orolig att dom drar kortet för mig nu?

Ser dom nån skillnad att man e lastbilschaufför?
Kör ju ändå en 12-15 000 mil om året. Klart man gör fel i trafiken....
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#28 Inlägg av Tommy Gsson »

En jobbarkompis var ute och drog släp med bilen, svängde ut på en fin 70 väg. När han var uppe i 105 så ställde sig en polis och vinkade in honom, som tur var verkade dom inte bry sig om att han hade släp på. Kortet behöll dom på plats, han jobbar som körinstruktör i försvarsmakten och hans chef skrev ett fint brev att han behövde kortet i tjänsten. Resultatet blev att han fick tillbaks det efter 1 månad :D Så man kan ju ha tur.( han skrev på direkt ).
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#29 Inlägg av TG »

Jag har samma arbetsgivare.... :D

Jag hoppas som bara den... Fick brevet från länsstyrelsen i fredags, så i morgon går mitt yttrande iväg så får jag se....
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kaiko skrev:
VifferJocke skrev:Ang att inte skriva på böterna på plats...
Blev i våras stoppad av polisen. Vart lite förvånad, då jag inte tyckte jag körde för fort... Nåväl, 84 km/h på 70 sträcka påstår polismannen, som för övrigt är ensam i bilen.....
Enligt svärfar, polis sedan +30 år, kan man kinka hur mycket man vill, de kan aldrig fälla dig för mer en fortkörningen. Detta gäller även vid kameraöverträdelser.
Det är sant.
Ignorera det till den dag du blir hämtad av två uniformerade herrar som vill ta in dig på förhör.
Det tycker jag inte låter som någon bra idé då det kan bli s.k. "tredskodom" om man inte infinner sig, d.v.s. man blir dömd ohörd.

Det är bättre att gå dit, blåneka och hävda att du körde i 70 prick och om polismannen hävdar något annat ska du efterlysa bevisning, fråga om han har mätt avståndet mellan lyktstolparna osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar