Gilbert skrev:Så, så länge vi inte har ägaransvar, och tillåts köra med intrgralhjälm, kommer en lag om regskylt fram att vara helt tandlös.
Rätta mig om jag har fel, men vi har väl redan ägaransvar? Fartkameraböter odyl skickas väl redan till ägaren av bilen mha regnumret.
Så jag antar att man vill ha regskyltar fram på mc av samma skäl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Gilbert skrev:Så, så länge vi inte har ägaransvar, och tillåts köra med intrgralhjälm, kommer en lag om regskylt fram att vara helt tandlös.
Rätta mig om jag har fel, men vi har väl redan ägaransvar? Fartkameraböter odyl skickas väl redan till ägaren av bilen mha regnumret.
Så jag antar att man vill ha regskyltar fram på mc av samma skäl.
De skickar väl inte böter om de inte kan identifiera bilföraren på bilden? Det är ju därför en del hittar väldigt intressanta saker att titta på bakom solskyddet just precis vid kamerorna.
joch skrev:De skickar väl inte böter om de inte kan identifiera bilföraren på bilden? Det är ju därför en del hittar väldigt intressanta saker att titta på bakom solskyddet just precis vid kamerorna.
Jag hade för mig att man skickade böterna baserat främst på regnumret, men att föraridentiteten inte är helt nödvändig. Kan ha fel dock.
Vet nån mer definitivt vad man går på?
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
joch skrev:De skickar väl inte böter om de inte kan identifiera bilföraren på bilden? Det är ju därför en del hittar väldigt intressanta saker att titta på bakom solskyddet just precis vid kamerorna.
Jag hade för mig att man skickade böterna baserat främst på regnumret, men att föraridentiteten inte är helt nödvändig. Kan ha fel dock.
Böterna skickas till registrerad ägare av fordonet. Dock krävs förarens identitet eftersom det är föraren som ska straffas. Kan man inte identifiera föraren så finns ingen att bötfälla.
Tänk om det var ägaransvar: då skulle ditt körkort ryka när/om din fru lånat bilen och kört för fort...
adrian_vg skrev:Jag hade för mig att man skickade böterna baserat främst på regnumret, men att föraridentiteten inte är helt nödvändig. Kan ha fel dock.
Böterna skickas till registrerad ägare av fordonet. Dock krävs förarens identitet eftersom det är föraren som ska straffas. Kan man inte identifiera föraren så finns ingen att bötfälla.
På så vis! Tack för infon.
tersan skrev:Tänk om det var ägaransvar: då skulle ditt körkort ryka när/om din fru lånat bilen och kört för fort...
Det bråkades om detta rätt mycket för ett tag sen, men visste inte om man bestämt nåt definitivt. För-rösterna brukade hävda "man får skylla sig själv om man lånar ut sitt fordon".
===