Du får välja tre hojar..

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#16 Inlägg av apex »

H2SO4 skrev:NR750n är en av dom häftigaste gathojarna som honda byggt och helt klart en av intressantaste motorteknikerna man sett. Den härstammar ju från racingens tid när dom utvecklade NR500 för att kunna hävda sig mot tvåtaktarna som dom andra tillverkarna körde med. Skulle kunna skriva mycket mer om denna häftiga maskin. Det råkar finnas en för tillfället till salu i tyskland för 38000 Euro.
Ursäkta min okunskap, men 77 hästar kan man väl nästan få ur en tändkulemotor :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#17 Inlägg av H2SO4 »

apex skrev:
H2SO4 skrev:NR750n är en av dom häftigaste gathojarna som honda byggt och helt klart en av intressantaste motorteknikerna man sett. Den härstammar ju från racingens tid när dom utvecklade NR500 för att kunna hävda sig mot tvåtaktarna som dom andra tillverkarna körde med. Skulle kunna skriva mycket mer om denna häftiga maskin. Det råkar finnas en för tillfället till salu i tyskland för 38000 Euro.
Ursäkta min okunskap, men 77 hästar kan man väl nästan få ur en tändkulemotor :D
Mja fast jag tror inte den har 77 hk egentligen för gör man lite efterforskning i ämnet finner man att den har 125 bhp vid 14000 Rpm och 115 Bhp på bakhjulet vid 14500 Rpm (se länk nedan). Men det är inte effektuttaget ut motorn som jag tycker är farsinerande utan mer utveckligens historia samt tekniken bakom den, finns inte särskilt många motorer som har ovala kolvar och 8 ventiler per cylinder. Bara för att nämna lite :) Sen råkar jag gilla utseendet på den.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... _nr750.htm
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Den ser fortfarande bra ut, även om den numera inte sticker ut lika mycket som när den kom, jämfört med det som finns ute numera!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#19 Inlägg av H2SO4 »

adrian_vg skrev:
Den ser fortfarande bra ut, även om den numera inte sticker ut lika mycket som när den kom, jämfört med det som finns ute numera!
Nej den är ju i dagsläget ganska diskret, räcker att titta lite på nya bladen tex, men man ska ju ändå ha i åtanke att när den kom ut på marknaden i början av 90-talet så fanns ju inget motsvarande. Det som fanns som fortfarande ser nått sådär modernt ut va ju RC30-serien och kawas ZXR-serie efter facelift fom 91 och framåt.

Att ställa en 18 år gammal vfr/nr mot en av dagens cyklar är ju egentligen inte möjligt med tanke på att ska man jämföra får man ju göra det med likvärdiga årsmodeller. Tex så ser Suzukis GSX-R rent "#¤%"%/ utseendemässigt även om den kanske inte avviker på prestandadelen.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

H2SO4 skrev:
adrian_vg skrev:
Den ser fortfarande bra ut, även om den numera inte sticker ut lika mycket som när den kom, jämfört med det som finns ute numera!
Nej den är ju i dagsläget ganska diskret, räcker att titta lite på nya bladen tex, men man ska ju ändå ha i åtanke att när den kom ut på marknaden i början av 90-talet så fanns ju inget motsvarande. Det som fanns som fortfarande ser nått sådär modernt ut va ju RC30-serien och kawas ZXR-serie efter facelift fom 91 och framåt.
NR diskret??? Jag tror nog att det skulle bli en rejäl folksamling om den kom till ett hojfik (naturligtvis under förutsättning att det inte bara är färskingar där). När det gäller NR:en ska det noteras att effektsiffrorna 125 hp 92 KW @ 14000 rpm (rear tyre 115.8 hp @14500 rpm) är i strypt utförande. Det är nog den tystaste hoj jag har hört, det bokstavligen bara pyser om den. Genom att enbart byta till effektavgassystemet har man 160 hk.

Honda tog ut över 200 hk på någon version och inte ens då blev den svårkörd. Man ska också notera att det är en 750 mot dagens gatracehojar som har 1000cc.
Det som gjorde NR så överlägsen är att det i princip är en V8 utan mellanväggar där varje burk jobbar som två.
Att ställa en 18 år gammal vfr/nr mot en av dagens cyklar är ju egentligen inte möjligt med tanke på att ska man jämföra får man ju göra det med likvärdiga årsmodeller. Tex så ser Suzukis GSX-R rent "#¤%"%/ utseendemässigt även om den kanske inte avviker på prestandadelen.
Det beror på hur man ser det. NR är förvisso både tyngre och har mindre effekt och kubik är dagens gatracehojar. Men det är fortfarande ingen hoj som piskar den i teknologi, finnish och utseende. Men det är också skillnad på en hoj som kostar kanske 120,000 och en som för 15 år sen kostade 500,000 och knappast har sjunkit i värde sen dess.

NR750 är fortfarande dräggelobjektet nummer 1 för mig, t.o.m. Ducati Desmosedici RR för ursäkta även om den senare är mer raceig. Men Ducatin är fortfarande en "vanlig" V4 även om den har en skog med desmodromiska ventiler och totalt 32 vippor. Men NR är allt annat än en "vanlig" V4, har lika många ventiler som Duccen har vippor och dubbelt så mycket av allt annat som portar, injektorer osv. Allt är dubblerat och det enda som inte gör den till en V8 är att den saknar mellanväggarna. Dessutom har den minst lika mycket kolfiber och andra exklusiva material som Duccen 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#21 Inlägg av faceplant »

Rolig fråga och riktigt svårt att svara på! Här kommer ett försök ifrån mig:

1. Honda VFR800 - Behöver ingen vidare presentation. Jag kan inte sticka under sadeln med att jag älskar min Viffer. Självklart måste den vara kvar i garaget!
2. BMW F800GS - Precis som trådskaparen anser jag att denna gör sig riktigt bra som allroundhoj. Slänger man dessutom på lite grövre sulor kan man köra nästan varsomhelst!
3. Triumph Daytona 675 Special Edition - Cool hoj för bana! Den här cykeln gillar jag riktigt skarpt! Liten, smidig och rapp.

:D
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#22 Inlägg av Silverbitch »

1. Min egen Honda VFR 800

2. Honda CB600F Hornet - verkar som en rolig hoj.

3. HD Night Train Mattsvart - hade varit svincoolt att ha bara 8)
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Skriv svar