

Va bara tvungen .. sluta inte för min skull

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Men, de äldsta viffrarna är ju tjugo år minst vid det här laget! Det börjar ju tom bli svårt att hitta delar och tillbehör ibland. Är inte det klassiskt nog?Viffrarna är fortfarande för nya för att få klassikerstatus. Dessutom kan det ligga dem i fatet att dom kan ha sålts i för stora upplagor.Fast viffrarna verkar inte öka i pris. Min 90:a gick på knappt 30kkr. Kan bara spekulera i vad nypriset var 1990...
Om/när dom slutar tillverkas och ett stort antal är bortkraschade, då kanske dom kommer börja gå upp. Den som lever får se.
Det är sant och den platsar in i Bilsport & MC:s Classica försäkring. Urviffern är också en klassiker men den har inte fått den statusen. Det är väl inte riktigt fastslaget vad som är en klassiker, men dom ska ha något speciellt och inte vara alltför vanliga. Det är inte heller alla VF:ar som platsar in. Dussinmodellerna VF-F gör det t.ex. inte på samma sätt som t.ex. VF1100C som har statusen som världens första PowerCruiser. Begreppet var okänt innan den kom 1983. Och även därefter fattade folk inte vad man skulle ha den till och i Bikekatalogen utsågs den flera år i rad till "årets citron"adrian_vg skrev:Men, de äldsta viffrarna är ju tjugo år minst vid det här laget! Det börjar ju tom bli svårt att hitta delar och tillbehör ibland. Är inte det klassiskt nog?
Det är inte heller det som avgör. Det finns ju hojar som blev klassiker redan när dom kom och började säljas och som hade mycket moderna utseenden och t.o.m. var före sin tid. Några exempel är CBX, CB1100R, VF1000R, RC30, NR750 m.fl.Om man vänder på det, en viffer kan svårligen anses vara en klassiker eftersom den hade ett så modernt utseende när den kom.
Kommer ni ihåg hur en vanlig mc såg ut före 1981. Originalmonterade kåpor annat än för touring fanns överhuvudtaget inte. Sporthojar var nakna och ville man ha en kåpa så hängde man dit en Rickman eller Dunstall som i princip var det som fanns med uttag för lyse. Alternativt en väghållningsdödande toppkåpa. Men det gjorde inte så mycket för dom hojarna hade ändå ingen väghållningI ett slag såg allt gammalt ut. Kommer ni ihåg hur en vanlig mc såg ut 1986, Suzuki GSX, Kawa Z osv?
Det är nog jag som snöat in på "allt äldre än tjugo år är klassiskt, ska ha lägre försäkring och de gör inte såna längre"-syndromet.Tyrannosaurus skrev:Så det där vad exakt som är en klassiker är lite knepigt så vi får väl ta hjälp med definitionerna av farbror Henning som ju även startade HondaKlassiker.se
BMW R100RS hade en rätt bra kåpa (om än enorm) redan i slutet på 70-talet, och den ansågs ju som en sporthoj då, map vikt och motorstorlek.Kommer ni ihåg hur en vanlig mc såg ut före 1981. Originalmonterade kåpor annat än för touring fanns överhuvudtaget inte. Sporthojar var nakna och ville man ha en kåpa så hängde man dit en Rickman eller Dunstall som i princip var det som fanns med uttag för lyse. Alternativt en väghållningsdödande toppkåpa. Men det gjorde inte så mycket för dom hojarna hade ändå ingen väghållning![]()
Heh, läste just den tidningen för nån vecka sen medan jag värmde upp inför hojsäsongen och återfallet.tersan skrev:Ducati Paso... se där en hoj som av någon anledning är totalt försvunnen idag. Bara en sån sak som ett helt genomfärgat kåpglas... Jag har en gammal Bike i arkivet där de åker på långtouring med en VFR och en Paso. Det var såna artiklar som gjorde att det blev en VFR... och att jag nån gång ska ha en Paso också.
Av samma anledning som man fastnar i den musiken man lyssnar på i sina tonår. Hormoner och vek hjärna som är öppen för allehanda intryck, samt en känsla av trygghet att kunna återgå till sånt som är säkert och tryggt.tersan skrev:Det är såna här trådar som gör att min drömhojslista bara växer... varför är det hojarna man växte upp med som fastnar? Dagens hojar intresserar mig inte alls på samma sätt.
Vad väntade du dig när du började prata CBX...adrian_vg skrev:Det här blev ganska filosofiskt och tråden tycks ha spårat ut helt!
LOL! Jo, det är så sant.tersan skrev:Vad väntade du dig när du började prata CBX...adrian_vg skrev:Det här blev ganska filosofiskt och tråden tycks ha spårat ut helt!Fast jag tycker att vi håller oss till ämnet rätt bra, gamla hojar är aldrig fel att diskutera. Fast helst ska diskussionen föras i bekväma skinnfåtöljer under inmundigande av något destillerat...
Bra pris. Klart överkomligt, borde kunna prutas ner lite på plats. Drömma går ju och är gratis.Avdelningen lustiga sammanträffanden: bara för att vi nämner Paso så dyker det upp en på Blocket, till ett hyfsat pris, och bara ett stenkast från mitt jobb. http://www.blocket.se/vi/15968272.htm?ca=14_s Sån himla tur att det inte är första årsmodellen, och att jag inte ska köpa nån hoj till just nu... väl?
Den fyrventilade Daytonan är fin, men jag skulle heller inte tacka vara svårtrugad om någon ville ge mig en MGS-01 Corsa. Det är ett dräggelobjekt utav rangadrian_vg skrev:Såg ett reportage om Moto-Guzzi Daytona (efterfäljaren till Le Mans) och dess skapare Dr John i ett gammalt nr av MC-Nytt (tror jag det var). Där har vi också en tarmvrängare av mått. Vill ha!!
http://www.motorcyclespecs.co.za/Galler ... 20%203.jpg
http://images.google.se/images?q=moto+g ... a=N&tab=wi
http://www.mootorrattad.ee/wp-content/m ... corsa1.JPGTyrannosaurus skrev:Den fyrventilade Daytonan är fin, men jag skulle heller inte tacka vara svårtrugad om någon ville ge mig en MGS-01 Corsa. Det är ett dräggelobjekt utav rangadrian_vg skrev:Såg ett reportage om Moto-Guzzi Daytona (efterfäljaren till Le Mans) och dess skapare Dr John i ett gammalt nr av MC-Nytt (tror jag det var). Där har vi också en tarmvrängare av mått. Vill ha!!
http://www.motorcyclespecs.co.za/Galler ... 20%203.jpg
http://images.google.se/images?q=moto+g ... a=N&tab=wi
Fick jag en sån skulle jag t.o.m. kunna tänka mig att själv kosta på lyse, blinkers och speglar för att få den gatgodkänd![]()
Jag vill ha en CX500. Inte en C.tersan skrev:En liiiiten kontrollfråga bara.... är det här samma CX500 som du har på din drömhojslista?Henning skrev:Kolla vad folk vill ha för sina Honda CX500C, en helt ointresant motorcykel för precis varenda tänkbar köpare.
http://www.blocket.se/li?ca=10_s&th=1&q ... &aws=&awe=
/H
Jag noterar att det där är skrivet i England. I samma land var Volvo 343 en storsäljare...Conseal skrev: ingenting. Men snodde en massa läsvärt...