Igår körde jag min första lektion...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

Kommer så väl ihåg när jag klarat uppkörningen .. lämnade donken i Kalhäll med ett leende på läpparna och ingen i närheten .. regnet öste ner .. jag va kungen!
Kom till rissnekorset .. weoooooouiiiii jag har klarat kortet .. lika bra att dra nytta av det . iförd skolans kläder glider jag mellan bilarna med regnet smattrande mot visiret och ställer mig först i kön .. jag är KUNGEN!
Nu j-lar blire åka av .. trafikljuset slår om och jag vrider på rukken .. jag är kunden och slapp ligga i kön .. hoppsan .. har jag ngn vana egentligen ?
NÄ! Spöregn och högmod .. ja jävlar bekhjulet spinner loss som ... fladdrar fram och tillbaks över hela korsningen och blockerar båda filerna ..
20 meter senare kommer jag på rätt spår och landar i en fil igen. :oops: :oops: :oops: Vrider försiktigt på för att inga av bilarna ska hinna ikapp och beger mig tillbaks till skolan ..

Vad vill jag säga med det här då .. förutom att jag ibland är ett riktigt pucko så ta det lungt även om du klarar kortet ;) 8)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#17 Inlägg av fbkforever »

PerJohan skrev:
Donner skrev: Skulle man göra ett misstag som att sätta ner foten eller välta en kon så ge inte upp för det, kör du resten av banan prickfritt så blir du godkänd ändå, dom tittar på helheten.
Precis, ge inte upp om du sätter ner foten i lågfarten, jag satte ner foten en gång men såg då till att krypa extra sakta tillbaka och han nämnde inte ens min miss, så bara för att man gör en liten miss är det absolut inte kört! :)

Lycka till!
Jag satte ner foten vid garagevändningen, fick göra om det, satte ner foten igen (dj..la skitbmw) :twisted: Men jag fick ut och köra i trafiken i allafall. När vi stannade sen så sa han bara, du hittar till skolan själv va? :D :D
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Excalibur105 skrev:Och så efter totalt fyra uppkörningar, en marksyning på bromsprovet och dagen innan teorin upphörde så fick jag lappen. Gissa om det kändes skönt!
Tror jag det kändes skönt! Hur svårt är det numera att köra upp för A egetnligen??

Själv körde jag upp tre gånger. Första gången tyckte inte inspektörn att han såg en undanmanöver (möjligen bromsade jag för mycket innan jag svängde??? Fan vet'...) i älgtestet på banan så han vägrade inspektera mer - han var helt omedgörlig och skickade hem mig. Andra gången gick allt perfekt, men körde pga en idiotgrej... Kändes som om jag hade en blinkande idiot-skylt på huvudet efteråt. :? Tredje gången brydde jag mig inte, utan körde bara enl instruktion. Gick mycket bättre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Dessutom muttrade jag nåt om "gammal Suzuki som gått 9000 mil och har en tomgång på allt mellan 0 och 2500 varv beroende på humör...".
Klockrent! LOL!

CBX:en jag körde upp på var inte heller ett ystert barn. :D
===

Fredrik P
Medlem

#20 Inlägg av Fredrik P »

Det sjuka med uppkörning e väl att dom måste kugga en viss procent?
Har jag ijallfall hört på bil.
Beror ju så jäkla mycket på uppkörningsledaren oxå.

Själv har jag kört 7 lektioner nu. Ska börja öva manöverbanorna imorgon. Dock inte bokat någon uppkörningstid än.

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#21 Inlägg av jeppes »

Själv körde jag 1 lektion på manöverbana och 1 lektion i trafiken sen körde jag upp o fick lappen :)
*
*
*
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
SGM
Medlem

#22 Inlägg av SGM »

Jag körde min andra lektion i full rusningstrafik i Västerås i onsdags....i mindre snöstorm! :D Fingerkallt modell värre.

Stadstrafik, rondeller och lite allmänt snurrande, hoppas det rullar på...jag vill kunna åka ut med VFR:en när andan faller på, utan att känna att man jagar handledaren med blåslampan...

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Davalito
Donator 2009

#23 Inlägg av Davalito »

Fredrik P skrev:Det sjuka med uppkörning e väl att dom måste kugga en viss procent?
Har jag ijallfall hört på bil.
Det tror jag inte en sekund på. Vad vore vinsten i det?

Uppkörningen ja, väcktes av att det vräkte ned regn den morgonen samt att jag enbart med möda kunde vrida på huvudet. Alltså första åkturen någonsin i regn. Det gick inte annat än att skratta åt eländet.

Sedan hade min körskolelärare missat boka tid åt mig så han kom första dagen på sin semester i bil och skulle direkt vidare efter min, i hans ögon, helt självklara godkända körning. Toppenlärare, lugn och full av tillförlit (minns inte namnet men props till körskolan bredvid norrlands i uppsala) men det gav lite prestationsångest.

Började med att första föraren ut låste upp och gick i backen... Själv satsade jag lite för hårt i 90-inbromsningen och låste upp för bråkdelen av en sekund men hämtade hem och stannade odramatiskt. Dock fick jag göra om den, då tyckte han att jag var lite feg men släppte igenom mig med kommentaren att 70-inbromsning hade varit så bra. Jag protesterade inte.

Resten gick utmärkt så det var bara att åka tillbaka till skolan själv, flinande som den värsta byfåne.
VFR -04:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:CBX:en jag körde upp på var inte heller ett ystert barn. :D
Häda inte :twisted: . CBX har 6 cylindrar och 1000 kubik och det var nog inte en sån du körde upp på. Gissar att det kan ha varit en CBX550 och det är STOR skillnad :wink:

Bara lite onödigt vetande. Den hojen som i Sverige gick under beteckningen CBX600E och vad en kardandriven radfyra och inte hade några likheter med CBX550 och CBX400 gick i USA under beteckningen CB650 Nighthawk.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:CBX:en jag körde upp på var inte heller ett ystert barn. :D
Häda inte :twisted: . CBX har 6 cylindrar och 1000 kubik och det var nog inte en sån du körde upp på. Gissar att det kan ha varit en CBX550 och det är STOR skillnad :wink:
Ingen sexa på en trafikskola inte. Hade de haft det, hade just den trafikskolan varit extrempopulär! 8-)
Tyrannosaurus skrev:Bara lite onödigt vetande. Den hojen som i Sverige gick under beteckningen CBX600E och vad en kardandriven radfyra och inte hade några likheter med CBX550 och CBX400 gick i USA under beteckningen CB650 Nighthawk.
Just den CBX:en var det; CBX600E, en custom-light hoj. Röd om jag inte minns fel. Och varvade som fan utan att det hände speciellt mycket. Lättkörd och så, men som sagt inte speciellt yster. :D
===

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#26 Inlägg av Excalibur105 »

Det som besiktningsmännen vill se är att du behärskar och vågar använda hojen. Han som jag hade berättade för mig att många åker omkring och fis kör för att de tror att det är det som besiktningsmannen vill se, men så är inte fallet. Har du en lastbil framför dig och det går i 85 på 90 väg, blås om och lägg dig framför.

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008

#27 Inlägg av Silverbitch »

Körde andra lektionen idag och läraren var jätteglad efterråt, han tyckte att det gått kanon idag, jag behärskar hojen väldigt bra och även trafiken. (Kanske beror på att den som körde innan mig var en 16-åring som inte hade minsta trafikvett ;-)
Kändes skitbra faktiskt, nästa vecka blir det manöverkörning.
Hade hoppats få en uppkörningstid innan 10 maj men med tanke på vad som hänt i garaget hemma så blir det väl ändå inget av...dessutom sa läraren idag att han börjat få väldigt många elever som helt plötsligt kommit på att de vill ha mc kort, så nu gäller det att boka upp tider!
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ingen sexa på en trafikskola inte. Hade de haft det, hade just den trafikskolan varit extrempopulär! 8-)
Ja jo, men en ordentlig klotning åt var sitt håll så hade den blivit en vanlig fyra vilket var ett standardskämt som gick när den kom eftersom cylinderraden gick ändå ut och därmed var ganska utsatta.
Just den CBX:en var det; CBX600E, en custom-light hoj. Röd om jag inte minns fel. Och varvade som fan utan att det hände speciellt mycket. Lättkörd och så, men som sagt inte speciellt yster. :D
Det finns även en CBX750F som också hade en motsvarighet i Staterna (nästan) som heter CB700/750 Nighthawk S som var någon hemlig skapelse med kardan i stort sett identisk motor som CBX750F och faktiskt inte ful alls.
Bild
http://www.hondanighthawks.net

Dessa hojar 600/650/700/750 Nighthawk och några till har en mycket intressant teknisk lösning med hydrauliska ventillyftare och därmed servicefria. Såna önskar jag det var på VF:en, tänk att slippa riva halva hojen bara för att ställa ventilerna.
Vet inte varför Honda slutade med den tekniken för vad jag vet hade systemet inga brister och klarade 10,000 rpm. På hojsidan har dom det bara kvar idag på Goldwing sexan.

Men det här var OT i den här tråden som handlade om hojkort. Och med anledning av Conseals berättelse ovan har jag också en.
Jag tog mitt hojkort på en otroligt slö Honda CB125K3, paralelltwin, 6 volt elsystem och elstart. När jag skulle köra upp låg det 20 cm snö på backen så det var en intressant upplevelse.

När jag sen åkte från TSV (Trafiksäkerhetsverket som det hette då) och skulle köra tillbaka hojen (moppen) till körskolan med det färska kortet i fickan (man fick det direkt i hand efter klarat prov) så fick den yyyyyla en liten extrasväng. Jävla tur att inte "Farbror" såg mig för då hade jag väl blivit av med kortet lika fort eller fortare än jag fick det :wink: :oops: :twisted:
(det mesta av snön var borta då iaf på vägarna)

Jag behövde aldrig ta fler kort för mitt kort gällde sen automatiskt för tung hoj när jag blev 18 och har faktiskt aldrig varit av med det förutom en månad för många år sen p.g.a. en skitgrej, men det fick jag först reda på efter att spärrtiden hade gått ut så jag körde hela tiden ändå lyckligt ovetande (helt ärlig :lol: jodå jag lovar).
Men då någon månad efter sprärrtiden ringer det på dörren och det är en delgivningsman som står där och håller fram ett papper som han ville att jag skulle skriva på. Jag konstaterade som sagt att tiden på pappret redan hade gått ut men han tyckte att jag kunde skriva på ändå vilket jag gjorde.

Minst ett år senare blev jag av ett tillfälle stoppad av en polis.
- "Du har inget körkort!"
- "Va?" :?: :shock:
Efter en stunds dividerande där jag försökte dra mig till minnes vad som hade hänt ett år tidigare och lovade och försäkrade "Farbror" att jag visst hade körkort. Ok jag fick det tillbaka under löfte att höra av mig till stationen dagen därpå, vilket jag gjorde. Men på stationen visste dom ingenting överhuvudtaget men tyckte att jag skulle kontakta "Vägwaffe" för att få saken undanröjd.
Sagt och gjort. Den vänliga damen på "Vägwaffe" konstaterade att eftersom dom inte hade fått in mitt kort så hade dom inte kunnat registrera ett återlämnande och följaktligen hade jag inget körkort enligt byråkratin. Hon föreslog därför att jag skulle skicka in kortet så skulle hon skicka tillbaka det :!: :?: :shock: :roll:

- "Är inte det lite krångligt?" frågade jag med den vänligaste och försyntaste röst jag kunde uppbringa.
Det blev alldeles tyst i andra änden förutom ett fräsande från de överhettade hjärncellerna som försökte lägga ihop 2+2.
- "Ehhhhhhhhhhhh, jo kanske det"............... "Vänta lite så ska jag fråga mig chef".
Ett par minuter senare kom hon tillbaka i telefonen.
- "Så! då är det fixat" kvittrade hon.
- "TACKAR!" :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Silverbitch skrev:Hade hoppats få en uppkörningstid innan 10 maj men med tanke på vad som hänt i garaget hemma så blir det väl ändå inget av...
Vad hände i garaget??
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men det här var OT i den här tråden som handlade om hojkort.
I vilket subforum diskuterar man andra modeller är VFR? I det allmänna?
===

Skriv svar