Funderar på att bli med VFR igen. Gen 5 eller 6? (eller äventyr??)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Funderar på att bli med VFR igen. Gen 5 eller 6? (eller äventyr??)

#1 Inlägg av moshh »

Hallå i forumet! Här har jag inte varit på några år. Mellan 2008-2017 (ålder 20-29) ägde jag en VFR 750 -87 och senare en -90; hojar som jag var fantastiskt nöjd med och som jag i princip blev motorcyklist på.

2017 ville jag unna mig något nyare. Jag var inte längre student och tjänade bra som ingenjör. Jag ville ha något med ABS, men fortfarande inom segmentet sport/touring. Av en händelse råkade det bli en sprillans ny Ducati Supersport S. En sport/tourer mer åt det sportiga hållet. Fyfan vilken hoj!

Förra sommaren smällde jag in i sidan av en bil som plötsligt bestämde sig för att göra en olovlig U-sväng över heldragen linje. Hojen blev kvaddad och försäkringen betalade ut en rimlig ersättning. Jag tänkte att nu blir jag kanske hojlös för första gången sedan jag tog körkortet 2007. Jag är åter student och bör tänka ekonomiskt. Men ju mer våren närmar sig desto mer känner jag att jag inte kommer klara av det.

Så nu är jag här igen och funderar på att införskaffa mig en VFR, som inte kostar 13 000/år att försäkra och över 4000 i årlig service (14 000 för storservicen som gjordes precis innan den krockades:roll:). *jag ångrar ingenting

Jag är rätt säker på att jag skulle vilja ha en gen 5 eller 6 och skulle vilja höra era åsikter i frågan. Vilket skulle ni valt och varför? Är VTEC och kamkedja verkligen så oönskvärt som jag har fått bilden av att de är? (Man får också rekommendera något helt annat i samma segment för under 50 000kr!)

*bonusfråga*
Hela mitt motorcykelliv har jag endast ägt sport/tourers och jag har på senare år känt en nyfikenhet på äventyrshoj. Jag kör en långresa med packad friluftsutrustning nästan varje säsong men har också varit lyrisk varje gång jag kört bana med Supersporten (förmodligen inte lika lyriskt på en VFR). Vad har ni för tankar om det? Vilken äventyrshoj skulle ni rekommendera för under 50 000kr?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17