Funderar på VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Funderar på VFR
Hej på er.
Jag är ny här. Kul att hitta detta forum. Jag funderar på att göra slag i en livslång dröm att ta motorcykelkörkort. Har alltid varit intresserad av motorcyklar och läste ständig motorcykeltidningar när jag var yngre.
Jag har sedan 80-talet drömt om att ha en vit Honda VFR. Numera är det ju dessutom en billig hoj att köpa begagnad och dessutom billig att försäkra om jag förstått det hela rätt? Den räknas som klassiker som jag förstår det. Fram till vilken årsmodell räknas den som klassiker?
Nu till den egentliga frågan. Jag är nu 44 år. 1,74 lång (eller kort). Väger runt 100 kg. Vore detta en lämplig hoj för mig som första hoj? Eller är den för stor och tung för mig?
Tack på förhand.
Mvh. Danne
Jag är ny här. Kul att hitta detta forum. Jag funderar på att göra slag i en livslång dröm att ta motorcykelkörkort. Har alltid varit intresserad av motorcyklar och läste ständig motorcykeltidningar när jag var yngre.
Jag har sedan 80-talet drömt om att ha en vit Honda VFR. Numera är det ju dessutom en billig hoj att köpa begagnad och dessutom billig att försäkra om jag förstått det hela rätt? Den räknas som klassiker som jag förstår det. Fram till vilken årsmodell räknas den som klassiker?
Nu till den egentliga frågan. Jag är nu 44 år. 1,74 lång (eller kort). Väger runt 100 kg. Vore detta en lämplig hoj för mig som första hoj? Eller är den för stor och tung för mig?
Tack på förhand.
Mvh. Danne
Re: Funderar på VFR
Välkommen i Vifferträsket en Viffer är aldrig fel den är inte "bäst" på något, men bra på allt så att säga förmodligen den "mesta" Den anses utav en enad mc journalistpress, som den bästa allroundknarren på detta stenklot i Universum. Vilken av dom olika modellerna som är bäst? Det är nog mera en personlig inställning vars man har sin håg så att säga, men ska man utse någon som sticker ut eller toppar som det heter så är det RC 36 Gen III 1990-1993. (Lite förbryllande i modellflorans namn så gjordes det en RC 36 II Gen IIII 1994-1997.) Som jag och en del andra sätter som "The real thing" så att säga.
Oavsett ens storlek så är 750:n en ilsk och stark liten rackare, som lugnt kan flytta en 100 kgs:s lekamen på ett respektingivande sätt, räcker inte det så har man alltid VFR 800 och även 1200. Bara att botanisera för den hågade mc entusiasten att välja modell. Oavsett så kommer du inte att bli besviken vilken du än väljer, för det är en rackarns lattjolabans knarr med en hel den personlighet och körglädje i sig, och som är väldans lättkörd i trafiken, fast kan vara lite smådrögig vid garage manöverering. Jag kan lugnt rekommendera att du skaffar en.
1995 är veterangränsen för alla hojar oavsett fabrikat eller modell.
Oavsett ens storlek så är 750:n en ilsk och stark liten rackare, som lugnt kan flytta en 100 kgs:s lekamen på ett respektingivande sätt, räcker inte det så har man alltid VFR 800 och även 1200. Bara att botanisera för den hågade mc entusiasten att välja modell. Oavsett så kommer du inte att bli besviken vilken du än väljer, för det är en rackarns lattjolabans knarr med en hel den personlighet och körglädje i sig, och som är väldans lättkörd i trafiken, fast kan vara lite smådrögig vid garage manöverering. Jag kan lugnt rekommendera att du skaffar en.
1995 är veterangränsen för alla hojar oavsett fabrikat eller modell.
Senast redigerad av blacken den lör maj 23, 2020 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Funderar på VFR
Hejsan
Tack för svaret. Om jag förstått saken rätt så är det en bra hoj att övningsköra med och det är ju skönt att det är en hoj man kan fortsätta köra i många år:-)
Det är nog generation 2 eller 3 jag kikar på. Där går gränsen ekonomiskt. Så det är ju trevligt att dessa är bra köp:-)
Ha en trevlig lördagskväll
Tack för svaret. Om jag förstått saken rätt så är det en bra hoj att övningsköra med och det är ju skönt att det är en hoj man kan fortsätta köra i många år:-)
Det är nog generation 2 eller 3 jag kikar på. Där går gränsen ekonomiskt. Så det är ju trevligt att dessa är bra köp:-)
Ha en trevlig lördagskväll
blacken skrev:Välkommen i Vifferträsket en Viffer är aldrig fel den är inte "bäst" på något, men bra på allt så att säga förmodligen den "mesta" eller bästa allroundknarren på detta stenklot i Universum. Vilken som är bäst av alla modeller? det är nog mera en personlig inställning vars man har sin håg så att säga, men ska man utse någon som sticker ut eller toppar som det heter så är det RC 36 Gen III 1990-1993. (Lite förbryllande i modellflorans namn så gjordes det en RC 36 II Gen IIII 1994-1997.) Som jag sätter som "The real thing" så att säga.
Oavsett ens storlek så är 750:n en ilsk och stark liten rackare, som lugnt kan flytta en 100 kgs:s lekamen på ett respektingivande sätt, räcker inte det så har man alltid VFR 800 och även 1200. Bara att botanisera för den hågade mc entusiasten att välja modell. Oavsett så kommer du inte att bli besviken vilken du än väljer, för det är en rackarns lattjolabans knarr med en hel den personlighet och körglädje i sig.
1995 är veterangränsen för alla hojar oavsett fabrikat eller modell.
Re: Funderar på VFR
Ta då gen III med singelsvingen.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Funderar på VFR
Då får det bli att leta rätt på en sån:-)
Tack för tipset
Tack för tipset
blacken skrev:Ta då gen III med singelsvingen.
Re: Funderar på VFR
Väldigt snarlik bakgrund till att hamna Viffer-träsket!DS76 skrev:Hej på er.
Jag är ny här. Kul att hitta detta forum. Jag funderar på att göra slag i en livslång dröm att ta motorcykelkörkort. Har alltid varit intresserad av motorcyklar och läste ständig motorcykeltidningar när jag var yngre.
Jag har sedan 80-talet drömt om att ha en vit Honda VFR. Numera är det ju dessutom en billig hoj att köpa begagnad och dessutom billig att försäkra om jag förstått det hela rätt? Den räknas som klassiker som jag förstår det. Fram till vilken årsmodell räknas den som klassiker?
Nu till den egentliga frågan. Jag är nu 44 år. 1,74 lång (eller kort). Väger runt 100 kg. Vore detta en lämplig hoj för mig som första hoj? Eller är den för stor och tung för mig?
Tack på förhand.
Mvh. Danne
Nåt år äldre än dig, men tog kortet vid 47 års ålder, drömmen sedan gammalt var just en vit VFR drömmen. Testkörde en sån ett par gånger på 80-talet. Nu blev det en blå RC36, 1992 istället. 178cm/97 kg fungerar ypperligt med vikt/höjd osv.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Funderar på VFR
Hejsan
Ja det lät som samma story
Kul, då bör den passa min storlek också då.
Hur är det med tyngden vid en uppkörning tror du? Är den kanske för tung för manöverprov när man är gröngöling?
Ja det lät som samma story
Kul, då bör den passa min storlek också då.
Hur är det med tyngden vid en uppkörning tror du? Är den kanske för tung för manöverprov när man är gröngöling?
lappen skrev:Väldigt snarlik bakgrund till att hamna Viffer-träsket!DS76 skrev:Hej på er.
Jag är ny här. Kul att hitta detta forum. Jag funderar på att göra slag i en livslång dröm att ta motorcykelkörkort. Har alltid varit intresserad av motorcyklar och läste ständig motorcykeltidningar när jag var yngre.
Jag har sedan 80-talet drömt om att ha en vit Honda VFR. Numera är det ju dessutom en billig hoj att köpa begagnad och dessutom billig att försäkra om jag förstått det hela rätt? Den räknas som klassiker som jag förstår det. Fram till vilken årsmodell räknas den som klassiker?
Nu till den egentliga frågan. Jag är nu 44 år. 1,74 lång (eller kort). Väger runt 100 kg. Vore detta en lämplig hoj för mig som första hoj? Eller är den för stor och tung för mig?
Tack på förhand.
Mvh. Danne
Nåt år äldre än dig, men tog kortet vid 47 års ålder, drömmen sedan gammalt var just en vit VFR drömmen. Testkörde en sån ett par gånger på 80-talet. Nu blev det en blå RC36, 1992 istället. 178cm/97 kg fungerar ypperligt med vikt/höjd osv.
Re: Funderar på VFR
Jag vet inte riktigt hur en gen3 beter sig men jag har inte lyckats göra lågfarten med min gen6 (2006 rc46). Det lär gå om man övar men det finns smidigare hojar.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Funderar på VFR
DS76 skrev:Hur är det med tyngden vid en uppkörning tror du? Är den kanske för tung för manöverprov när man är gröngöling?
Jag körde inte upp, eller ens övningskörde med den, då hojen befann sig i Luleå och jag själv i Göteborsgtrakten. Körde upp med körskolans Suzuki 650, samma som jag övningskört mest med. Tror nog det går med VFR, men med mycket övning.RhINO skrev:Jag vet inte riktigt hur en gen3 beter sig men jag har inte lyckats göra lågfarten med min gen6 (2006 rc46). Det lär gå om man övar men det finns smidigare hojar.
Den är rätt tung, speciellt topptung jämfört med de två olika hojarna skolan hade, ena ovan nämnd Suka, den andra en Kawa ER6 tror jag den hette. Jag vande till mig rätt snabbt med VFRens viktfördelning när jag väl började köra, men det var lite läskigt i början då jag kört mycket med andra lättare hojar. Tror de skiljer typ 30kg uppåt för VFR. Nu känns det bara stabilt! Skulle inte vilja byta tillbaka.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Funderar på VFR
Okej. Det kanske vore vettigare att köpa en CBR 600 F istället då för övningskörning och uppkörning. Har funderat på den med. Och sen byta till VFR när kortet är kirrat. Den är ju ganska mycket lättare och något lägre också tror jag.
Re: Funderar på VFR
Kolla bara så att den inte är nedtypad i effekt. Måste vara minst 50kw.
https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... orighet-a/
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... orighet-a/
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Funderar på VFR
F.ö, hade jag haft möjlighet hade jag nog övningskört med min VFR, och troligen kört upp med den också. Jag hade dock ingen att övningsköra med så fick köra allt i skola vilket blev rätt dyrt.
Börjar du köra med VFR så vänjer du dig nog snabbt. Ge bara f-n i att köra andra lättare hojar
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Börjar du köra med VFR så vänjer du dig nog snabbt. Ge bara f-n i att köra andra lättare hojar
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Funderar på VFR
lappen skrev:Kolla bara så att den inte är nedtypad i effekt. Måste vara minst 50kw.
https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... orighet-a/
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Just ja. Tack för tipset
Re: Funderar på VFR
lappen skrev:F.ö, hade jag haft möjlighet hade jag nog övningskört med min VFR, och troligen kört upp med den också. Jag hade dock ingen att övningsköra med så fick köra allt i skola vilket blev rätt dyrt.
Börjar du köra med VFR så vänjer du dig nog snabbt. Ge bara f-n i att köra andra lättare hojar
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Ja det kanske är så att om man lär sig från början på en VRF så blir det inga problem. Tål att tänkas på:-)
Re: Funderar på VFR
Du kan ju prova en Suzuki SV 650 åsså, den och LS 650 är nog dom mest lättkördaste knarrarna på marknaden idag.DS76 skrev:Okej. Det kanske vore vettigare att köpa en CBR 600 F istället då för övningskörning och uppkörning. Har funderat på den med. Och sen byta till VFR när kortet är kirrat. Den är ju ganska mycket lättare och något lägre också tror jag.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02