Skillnader RC36-I ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Skillnader RC36-I ?
Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skillnader RC36-I ?
Färgerna skiljer väl.lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skillnader RC36-I ?
92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rättadrian_vg skrev:Färgerna skiljer väl.lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
"Bättre än HD"
Re: Skillnader RC36-I ?
Inte 92, för jag har det inte på min 92:a. Men detta var ju intressantSeth skrev:92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rättadrian_vg skrev:Färgerna skiljer väl.lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
EDIT: Eller har jag..? Nu blir jag tveksam. Såg bilder på en 90:a, och det såg inte likadant ut som på min 92:a. Nån som har länk till nån online manual för 92?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skillnader RC36-I ?
Det kom 92, för det har jag på min.lappen skrev:Inte 92, för jag har det inte på min 92:a. Men detta var ju intressantSeth skrev:92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rätt
Ska kolla lite mer exakt i manualerna.
Om jag minns rätt är det bara framgaffelns fjädrar och justeringsmöjligheter som skiljer mellan åren. Sen kan olika marknader ha skillnader, den italienska singelstrålkastaren t ex. Strypningen till 100 hk kan också se olika ut, vanligast är nog stoppet på gasvajern.
VFR750F -92, grön
Re: Skillnader RC36-I ?
Ni har så rätt, jag som inte fattat...inte läst manualen... Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...tersan skrev:Det kom 92, för det har jag på min.
Ska kolla lite mer exakt i manualerna.
Om jag minns rätt är det bara framgaffelns fjädrar och justeringsmöjligheter som skiljer mellan åren. Sen kan olika marknader ha skillnader, den italienska singelstrålkastaren t ex. Strypningen till 100 hk kan också se olika ut, vanligast är nog stoppet på gasvajern.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Skillnader RC36-I ?
Hela manualen.
https://drive.google.com/file/d/14U8ozO ... sp=sharing
Även i 91:års manual finns detta med, dock inte i 90:års.
Ni känner väl till denna länken antar jag?
http://mybikemanuals.com/honda/honda-vf-owners-manuals/
https://drive.google.com/file/d/14U8ozO ... sp=sharing
Även i 91:års manual finns detta med, dock inte i 90:års.
Ni känner väl till denna länken antar jag?
http://mybikemanuals.com/honda/honda-vf-owners-manuals/
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skillnader RC36-I ?
Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
VFR750F -92, grön
Re: Skillnader RC36-I ?
Oljan skall bytas oavsett. Verkar som att gamla pärlan inte riktigt har fått den vård hon förtjänar sedan innantersan skrev:Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
Vad skall man sätta i för olja? Är rätt tung ~100kg. Antar att det kan påverka valet av viskositet..?
EDIT: Hittade bättre tråd att ställa frågan i
http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=5199
EDIT2: Tydligen hade jag varit inne och kladdat i den tråden redan...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skillnader RC36-I ?
Som jag redan har sagt i nämnd tråd.lappen skrev:Oljan skall bytas oavsett. Verkar som att gamla pärlan inte riktigt har fått den vård hon förtjänar sedan innantersan skrev:Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
Vad skall man sätta i för olja? Är rätt tung ~100kg. Antar att det kan påverka valet av viskositet..?
EDIT: Hittade bättre tråd att ställa frågan i
http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=5199
EDIT2: Tydligen hade jag varit inne och kladdat i den tråden redan...
Kör inte med mer olja än rekommenderat, det kan kosta nya packboxar om man t.ex. bottnar gaffeln i ett kraftigt gupp och vi vet ju alla hur våra svenska dyra vägar som vi betalar med vägskatt, bensinskatt, fordonsskatt, kilometerskatt, koldioxidskatt, försäkringsskatt, trängselskatt åså moms på skatten ser ut.
Skulle bara en bråkdel av alla dessa skatter gå till vägarna så skulle vi köra på vägar av marmor. Frågan är vart alla dessa skattepengar tar vägen? Eller det kanske många av oss vet, även om en del inte vill se det och väljer att titta bort. Men sitta hemma vid köksbordet och klaga och knyta näven i byxfickan går bra
Vilket viskositet man ska köra på får man som också nämns i nämnd tråd prova sig fram till.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skillnader RC36-I ?
Ett tillägg på OT delen av min kommentar ovan kan sammanfattas med följande ord: "Vad fan får jag för pengarna?"Tyrannosaurus skrev:och vi vet ju alla hur våra svenska dyra vägar som vi betalar med vägskatt, bensinskatt, fordonsskatt, kilometerskatt, koldioxidskatt, försäkringsskatt, trängselskatt åså moms på skatten ser ut.
Skulle bara en bråkdel av alla dessa skatter gå till vägarna så skulle vi köra på vägar av marmor. Frågan är vart alla dessa skattepengar tar vägen? Eller det kanske många av oss vet, även om en del inte vill se det och väljer att titta bort. Men sitta hemma vid köksbordet och klaga och knyta näven i byxfickan går bra .
Här håller jag med Leif Östling på Svenskt Näringsliv fullt ut: #vadfanfårjag
Synd att han pudlade.
Men våra jävla politiker är väl inte nöjda förrän dom med en Pomperipossaskatt har skrämt iväg den sista företagaren från landet. Vilka "rika" ska sen betala? Snacka om att inte tänka längre än näsan räcker. Om man istället gjorde Sverige till ett skatteparadis så skulle man locka hit de rika som iofs skulle betala lite skatt, men "många bäckar små".
Dessutom är de "rika" ofta företagare som investerar och skapar arbetstillfällen. Men sånt ska vi inte ha i Sverige, utan här är det Jante som styr: "Han ska fan inte ha om inte jag har".
Det är fult att jobba sig rik, men att vinna X-antal millar på lotto eller triss, då är man en hjälte.
Det finns ett mycket bra ordspråk som passar bra in i sammanhanget: "Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Skillnader RC36-I ?
Försöker styra tillbaka till ämnet...
Om det är inställt enligt bild på min...fattar inte...är det mjukare eller hårdare inställt?
Sedan, skall man lossa på mutter? (låsning?)
Sist...vad är de markeringarna 1 N 1 2...?
Ursäkta suddiga bilder, hade bråttom imorse..
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Om det är inställt enligt bild på min...fattar inte...är det mjukare eller hårdare inställt?
Sedan, skall man lossa på mutter? (låsning?)
Sist...vad är de markeringarna 1 N 1 2...?
Ursäkta suddiga bilder, hade bråttom imorse..
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Skillnader RC36-I ?
Är så enkelt som, när du skruvar ner så spänner du fjädern = hårdare, så i detta läge = HÅRT, om du skruvar upp så släpper du trycket på fjädern.
I praktiken så blir det ingen större skillnad på hur mycket fjädern håller emot, utan du ställer in hänget "SAG" så att du får fjädringsväg både uppåt och nedåt.
http://www.bike.se/nyheter/stall-in-fja ... in-hoj-166
fråga 2 = det är gjutnummer på kopplingscylindern.
Tommy
I praktiken så blir det ingen större skillnad på hur mycket fjädern håller emot, utan du ställer in hänget "SAG" så att du får fjädringsväg både uppåt och nedåt.
http://www.bike.se/nyheter/stall-in-fja ... in-hoj-166
fråga 2 = det är gjutnummer på kopplingscylindern.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Skillnader RC36-I ?
Ok, då är det hårdare fjädrar eller annan olja som gäller då.
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*