DCBS! Bra eller dåligt?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

DCBS! Bra eller dåligt? 1 = Värdelöst; 10 Suveränt

Omröstningen slutade tis jul 17, 2007 15:30

10
2
15%
9
3
23%
8
5
38%
7
3
23%
6
0
Inga röster
5
0
Inga röster
4
0
Inga röster
3
0
Inga röster
2
0
Inga röster
1
0
Inga röster
 
Antal röster: 13

Meddelande
Författare
Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

DCBS! Bra eller dåligt?

#1 Inlägg av Calle »

Idag var jag ute för att åka lite grus med min pärla. Min teoretiska uppfattning har alltid varit att DCBS har kännts som ett tafatt alternativ till ABS, men efter att ha gjort ett antal kraftiga bromsningar så blev jag faktiskt förvånad över hur stabil den kändes.

Jag tyckte inte den neg vidare mycket men ändå känndes det som om man stannade väldigt snabbt.

Visst hade det kanske varit roligare att ha en separat bakbroms men ibland har man inget val. Viffern är ju bäst på allt annat...eller? :wink:

För övrigt väldigt skoj att sprätta lite grus...känna baken släppa vid pådrag...hehe

Vad tycker ni andra som testat detta? Kan ni jämföra med ABS?

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

Re: DCBS! Bra eller dåligt?

#2 Inlägg av danhak »

Calle skrev: Vad tycker ni andra som testat detta? Kan ni jämföra med ABS?
Vet inte riktigt hur den "jämförelsen" skulle gå till... Alla vfr är utrustade med DCBS... sen finns ABS som tillval.... Det är alltså inte antingen eller, utan antingen eller både och...;-)

Har faktiskt inte kört tillräckligt med den för att känna av för/nackdelar med länkade bromsar, men det är trist att man inte kan bromsa fast den å burna!! :twisted:
hojlös

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: DCBS! Bra eller dåligt?

#3 Inlägg av Conseal »

danhak skrev:men det är trist att man inte kan bromsa fast den å burna!! :twisted:
Kan man visst :twisted:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

Re: DCBS! Bra eller dåligt?

#4 Inlägg av tedman »

Conseal skrev:
danhak skrev:men det är trist att man inte kan bromsa fast den å burna!! :twisted:
Kan man visst :twisted:
Ja vi har väl Roosterman på film någonstans här på forumet :D 8)

Angående bromsarna så vet jag faktiskt inte, har svårt att avgöra hur mycket dom griper in. Skulle behöva testa samma viffer utan för att avgöra. Bakbromsen ger ju inte någon större effekt om man bara bromsar bak.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Alming »

Köra grus med en VFR är som att åka skridskor i ett smörpaket.
(då menar jag riktig grusväg, med lösgrus, och kunna hålla lite fart för att få ett nöje i det)

På min gamla VFR finns det endast vanliga bromsar, inget hokuspokus eller krångligt att meka.
Skulle dock vara intressant att prova känslan av dessa bromsar.

Hur fungerar det egentligen? Om du drar i handbromsen, eller frambromsen, bromsar ´du ca 75% fram och 25% bak då eller är det variabelt? Hur tekniskt invecklat är detta bromssystem?
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: DCBS! Bra eller dåligt?

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
danhak skrev:men det är trist att man inte kan bromsa fast den å burna!! :twisted:
Kan man visst :twisted:
Exakt! DCBS:en fram mot bak aktiveras bara när hojen är i rörelse genom en halvmekanisk kolv som när bromsoket vill röra sig uppåt tryck in en ventil. Jag vet inte om det är samma sak åt andra hållet.

Systemet har stora likheter med Hondas TRAC Antidive som f.ö. var det enda Antidivesystemet som verkligen fungerade utan att stjäla bromskraft.

Ska väl tilläggas i rättvisans namn att Suzuki slängde sitt hydraliska system och hade ett elektriskt system på någon modell av GSXR1100 som också fungerande.
Men Hondas TRAC system som kom 1982 och fanns på i stort sett alla modeller 80-talet ut fungerade perfekt hela tiden. Gissa varför dom använde samma grundkonstruktion när dom gjorde DCBS systemet?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#7 Inlägg av danhak »

Se på faan det hade jag inte en aning om.. å jag som plockade av mitt gamla bakdäck med massor av gummi kvar... :cry:

Jag trodde att det skulle slita på tok för mycket på bromsarna bak vid burnande så det blev inget av med det.. å nu får jag vänta 600 mil(!?) på att bakdäcket tar slut igen..

Om man skulle vilja göra en riktig donut då? Funkar det? Bromsa fast är ju en sak, men om man vill rulla lite sakta framåt... sätter DCBS:en in då??
hojlös

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#8 Inlägg av Kaiko »

Det är suveränt.
Men....... man skulle kunna koppla bort det för att få bara bakbroms. Där gör den inte så mycket nytta jämfört med att använda frambromsen att aktivera bak.
För att citera min körlärare, efter 2v med sin nya Varadero: Kombibromsar är FUSK....
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

En sak bara som jag inte tänkte på. När hojen belastas mot gaffeln kan kolven tryckas in. Men det är lätt att kolla genom att be en polare kolla (och kanske känna) om kolven rör sig när man gör belastningar mot gaffeln (broms och kopplingsslir som inför en burnis).

Vänster bromsok sitter på en led som har kolven i överkant som kan tryckas in mot gaffeln.

Sen slutade jag att burna slut på bakdäck innan byte för flera år sen, mest för att det var så jävla jobbigt att göra rent under bakskärmen, svingen och allt runt omkring som får ett "vackert" lager med brända gummibitar som ger "fina" märken i allt som är lackat. Men det är en annan sak :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

För att kolven som sitter på vänsteroket ska tryckas in krävs att vänster skiva snurrar. Om du nyper åt handbromsen då cykeln är stilla låses höger skiva av höger ok som är stumt monterat på höger gaffelben. De båda skivorna snurrar ju alltid lika fort.
Slutsats: Cykeln måste rullas framåt då man bromsar med handbromsen för att bakbromsen ska aktiveras.

PS. Bytte bromsvätska i hela systemet på min -00 i förra veckan. Det är inte mindre än 7 nipplar att öppna dränera i rätt ordning. Passade även på att byta till kopplingen när jag ändå var igång. Några små luftbubblor kom med ut lite här och var. Det blir ett annat klipp i bromsarna med ny bromsvätska.
Man ser alltför ofta lite äldre cyklar med bromsvätska med "kaffefärg". Antagligen inte bytt på minst 5 år.

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#11 Inlägg av viffer »

Se bara till att använda fotbromsen ibland också, det kan hända att kolven fram som aktiveras av bakbromsen "bekar igen" och skapar vibrationer, för övrigt funkar systemet bäst med fullpackad hoj och passagerare.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

På HRCS:s Hondaträff i Marieholm snackade jag med lite om om just DCBS. Enlgit dom finns det både CBS och DCBS (D = Dual).

Har igen aning om vilka hojar som har det ena eller andra systemet men om jag har försått det hela rätt så arbetar CBS bara åt ett håll.

Utöver det finns det DCBS-ABS på vissa hojar. Lägger man dessutom till TRAC, PGM FI, VIPS, KGB, CIA, RWVS, OATC, HISS så blir det rätt många bokstavskombinationer att hålla reda på :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#13 Inlägg av Excalibur105 »

Min hoj är utrustad med både ABS och DCBS, tycker det funkar skit bra, alltid mjuka inbromsningar, men å andra sidan så kanske det är just för sådana som mig som de har tillverkat detta. (Nöp omkull hojen under bromsprovet 70km/h under uppkörning :roll: ) Så då förstår ni varför jag uppskattar det så mycket. Detta behöver jag inte uppleva igen. :D

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#14 Inlägg av yxan »

Lite kul info om just DCBS är att patentet köptes av Moto Guzzi som haft systemet sen typ 60-70 talet på sina hojar.
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

yxan skrev:Lite kul info om just DCBS är att patentet köptes av Moto Guzzi som haft systemet sen typ 60-70 talet på sina hojar.
Nja det är nog inte riktigt så enkelt.
Guzzis system är ett flintasystem där fotbromsen tar bak + vänster framskiva med en reduceringsventil för att inte låsa bakhjulet och handbromsen tar på höger framskiva.

En liten kul egenhet man kan se på många Guzzihojar är att eftersom dom kör (körde) med gjutjärnsskivor så är vänster skiva blank och höger skiva rostig eftersom många Guzziåkare inte använde frambromsen.

DCBS är betydligt mer avancerat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar