Idag var jag ute för att åka lite grus med min pärla. Min teoretiska uppfattning har alltid varit att DCBS har kännts som ett tafatt alternativ till ABS, men efter att ha gjort ett antal kraftiga bromsningar så blev jag faktiskt förvånad över hur stabil den kändes.
Jag tyckte inte den neg vidare mycket men ändå känndes det som om man stannade väldigt snabbt.
Visst hade det kanske varit roligare att ha en separat bakbroms men ibland har man inget val. Viffern är ju bäst på allt annat...eller?
För övrigt väldigt skoj att sprätta lite grus...känna baken släppa vid pådrag...hehe
Vad tycker ni andra som testat detta? Kan ni jämföra med ABS?
Calle skrev:
Vad tycker ni andra som testat detta? Kan ni jämföra med ABS?
Vet inte riktigt hur den "jämförelsen" skulle gå till... Alla vfr är utrustade med DCBS... sen finns ABS som tillval.... Det är alltså inte antingen eller, utan antingen eller både och...
Har faktiskt inte kört tillräckligt med den för att känna av för/nackdelar med länkade bromsar, men det är trist att man inte kan bromsa fast den å burna!!
danhak skrev:men det är trist att man inte kan bromsa fast den å burna!!
Kan man visst
Ja vi har väl Roosterman på film någonstans här på forumet
Angående bromsarna så vet jag faktiskt inte, har svårt att avgöra hur mycket dom griper in. Skulle behöva testa samma viffer utan för att avgöra. Bakbromsen ger ju inte någon större effekt om man bara bromsar bak.
Köra grus med en VFR är som att åka skridskor i ett smörpaket.
(då menar jag riktig grusväg, med lösgrus, och kunna hålla lite fart för att få ett nöje i det)
På min gamla VFR finns det endast vanliga bromsar, inget hokuspokus eller krångligt att meka.
Skulle dock vara intressant att prova känslan av dessa bromsar.
Hur fungerar det egentligen? Om du drar i handbromsen, eller frambromsen, bromsar ´du ca 75% fram och 25% bak då eller är det variabelt? Hur tekniskt invecklat är detta bromssystem?
danhak skrev:men det är trist att man inte kan bromsa fast den å burna!!
Kan man visst
Exakt! DCBS:en fram mot bak aktiveras bara när hojen är i rörelse genom en halvmekanisk kolv som när bromsoket vill röra sig uppåt tryck in en ventil. Jag vet inte om det är samma sak åt andra hållet.
Systemet har stora likheter med Hondas TRAC Antidive som f.ö. var det enda Antidivesystemet som verkligen fungerade utan att stjäla bromskraft.
Ska väl tilläggas i rättvisans namn att Suzuki slängde sitt hydraliska system och hade ett elektriskt system på någon modell av GSXR1100 som också fungerande.
Men Hondas TRAC system som kom 1982 och fanns på i stort sett alla modeller 80-talet ut fungerade perfekt hela tiden. Gissa varför dom använde samma grundkonstruktion när dom gjorde DCBS systemet?
Se på faan det hade jag inte en aning om.. å jag som plockade av mitt gamla bakdäck med massor av gummi kvar...
Jag trodde att det skulle slita på tok för mycket på bromsarna bak vid burnande så det blev inget av med det.. å nu får jag vänta 600 mil(!?) på att bakdäcket tar slut igen..
Om man skulle vilja göra en riktig donut då? Funkar det? Bromsa fast är ju en sak, men om man vill rulla lite sakta framåt... sätter DCBS:en in då??
Det är suveränt.
Men....... man skulle kunna koppla bort det för att få bara bakbroms. Där gör den inte så mycket nytta jämfört med att använda frambromsen att aktivera bak.
För att citera min körlärare, efter 2v med sin nya Varadero: Kombibromsar är FUSK....
En sak bara som jag inte tänkte på. När hojen belastas mot gaffeln kan kolven tryckas in. Men det är lätt att kolla genom att be en polare kolla (och kanske känna) om kolven rör sig när man gör belastningar mot gaffeln (broms och kopplingsslir som inför en burnis).
Vänster bromsok sitter på en led som har kolven i överkant som kan tryckas in mot gaffeln.
Sen slutade jag att burna slut på bakdäck innan byte för flera år sen, mest för att det var så jävla jobbigt att göra rent under bakskärmen, svingen och allt runt omkring som får ett "vackert" lager med brända gummibitar som ger "fina" märken i allt som är lackat. Men det är en annan sak
För att kolven som sitter på vänsteroket ska tryckas in krävs att vänster skiva snurrar. Om du nyper åt handbromsen då cykeln är stilla låses höger skiva av höger ok som är stumt monterat på höger gaffelben. De båda skivorna snurrar ju alltid lika fort.
Slutsats: Cykeln måste rullas framåt då man bromsar med handbromsen för att bakbromsen ska aktiveras.
PS. Bytte bromsvätska i hela systemet på min -00 i förra veckan. Det är inte mindre än 7 nipplar att öppna dränera i rätt ordning. Passade även på att byta till kopplingen när jag ändå var igång. Några små luftbubblor kom med ut lite här och var. Det blir ett annat klipp i bromsarna med ny bromsvätska.
Man ser alltför ofta lite äldre cyklar med bromsvätska med "kaffefärg". Antagligen inte bytt på minst 5 år.
Se bara till att använda fotbromsen ibland också, det kan hända att kolven fram som aktiveras av bakbromsen "bekar igen" och skapar vibrationer, för övrigt funkar systemet bäst med fullpackad hoj och passagerare.
På HRCS:s Hondaträff i Marieholm snackade jag med lite om om just DCBS. Enlgit dom finns det både CBS och DCBS (D = Dual).
Har igen aning om vilka hojar som har det ena eller andra systemet men om jag har försått det hela rätt så arbetar CBS bara åt ett håll.
Utöver det finns det DCBS-ABS på vissa hojar. Lägger man dessutom till TRAC, PGM FI, VIPS, KGB, CIA, RWVS, OATC, HISS så blir det rätt många bokstavskombinationer att hålla reda på
Min hoj är utrustad med både ABS och DCBS, tycker det funkar skit bra, alltid mjuka inbromsningar, men å andra sidan så kanske det är just för sådana som mig som de har tillverkat detta. (Nöp omkull hojen under bromsprovet 70km/h under uppkörning ) Så då förstår ni varför jag uppskattar det så mycket. Detta behöver jag inte uppleva igen.
yxan skrev:Lite kul info om just DCBS är att patentet köptes av Moto Guzzi som haft systemet sen typ 60-70 talet på sina hojar.
Nja det är nog inte riktigt så enkelt.
Guzzis system är ett flintasystem där fotbromsen tar bak + vänster framskiva med en reduceringsventil för att inte låsa bakhjulet och handbromsen tar på höger framskiva.
En liten kul egenhet man kan se på många Guzzihojar är att eftersom dom kör (körde) med gjutjärnsskivor så är vänster skiva blank och höger skiva rostig eftersom många Guzziåkare inte använde frambromsen.